امروز شنبه 05 فروردین 1396 ساعت 04:26:32

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 142403 -تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1395 -ساعت : 07:45

چاپ به اشتراگ گذاشتن
فروشگاه­‌های اینترنتی؛ به نام محصول ایرانی، به کام برند خارجی +تصاویر

گزارش مشرق؛

فروشگاه­‌های اینترنتی؛ به نام محصول ایرانی، به کام برند خارجی +تصاویر

مازندمجلس: علی‌رغم شعارهای فروشگاه‌های اینترنتی در مورد حمایت از تولید داخلی، جهت‌گیری کلان آن‌ها به سمت فروش برندهای خارجی برای کسب سود بیشتر است. همین منفعت طلبی موجب شده تا توجه به سبک زندگی اسلامی – ایرانی به یک شوخی تلخ شبیه شود.
مازندمجلس: سرویس سیاست مشرق - فروشگاه‌های اینترنتی مدعی‌اندکه تمامیمحصولاتشان از جمله پوشاک، زیورآلات و لوازم زیبایی و سلامت، "در نهایت دقت وبا تلاش متخصصان انتخاب شده" و سعی شده تا با"نگاهی دقیق و موشکافانه بهفرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی" محصولاتبه جامعه ایرانی عرضه نمایند؛ به همین منظور یکی از اهداف اصلی خود را "معرفیو عرضه کالاهای فاخر ایرانی با کیفیتی کم‌نظیر و طراحی به‌روز" عنوان می‌کنند.[1]

این فروشگاه‌های مجازی باشعار «ایرانی بپوشیم» به مشتریان خود این نوید را می‌دهند که محصولات شرکت‌هایخارجی هم در کنار تولیدات ایرانی قرار دارند تا با مقایسه محصولات داخلی و نمونه‌هایخارجی، خرید اینترنتی داشته باشید.[2]

 چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

در بخش حریم خصوصی نیز بهمشتریان خود اعلام می‌کند که برای ارائه خدمات امن و مطمئن به کاربران از جمله خرید،ثبت نظر یا استفاده از برخی امکانات، وب‌سایت اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن وایمیل را از کاربران درخواست می‌کند. برای پردازش و ارسال سفارش، اطلاعاتی موردنیاز است.

اما مراجعه بهوبگاه این فروشگاه‌های اینترنتی تصویردیگری را نمایش می‌دهند:

انبوهی از محصولات خارجی

کافی است تا صفحه اول وبگاه این فروشگاه‌هایاینترنتی را ببینید، تولیدات داخلی در میان برندهای رنگارنگ و مختلف خارجی چندان جلوه‌ایندارند. محجوریت کالای ایرانی علی‌رغم شعار و ادعای ایرانیبپوشیم مشخص است در صفحات داخلی کمتر از تولید ایرانی و محصولات وطنی است.به تبع تبلیغات بیشتر برای محصولات خارجی، تولیدات غیر ایرانی فروش بیشتر وبرندهای داخلی فروش کمتری خواهند داشت. نکته قابل‌تأمل این است که این فروشگاه‌های اینترنتی که دم از محصولایرانی می‌زنند نمایندگی مستقیم همه آن برندهای خارجی را در اختیار دارند.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

شماییاز برندهای مورد استفاده فروشگاه اینترنتی

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟ 

درصفحات داخلی تأکید بر برندهای خارجی است

سبکی که نه اسلامی استنه ایرانی

باوجوداینکه مراکز فروشاینترنتی یکی از اهداف خود را ارائه محصول فاخر ایرانی معرفی می‌کنند و مدعی سبکزندگی ایرانی- اسلامی هستند اما بخش عمده‌ای از محصولات آن‌ها به‌ویژه پوشاک وزیورآلاتی که برای مشتری ایرانی تبلیغ هیچ‌یک از دو ویژگی موردادعا در سبک ایرانی – اسلامی را ندارند.

مهم‌ترین شاهد در اینرابطه این است که اغلب محصولات این فروشگاه اینترنتی اساساً تولید داخل نیستند کهبا فرهنگ و سبک زندگی جامعه ایرانی هم‌خوانی داشته باشند. متأسفانه آن بخش ازتولیداتی هم که به نام محصولات ایرانی عرضه می‌شوند در سبک‌کاری خود از برندهایخارجی کپی‌برداری می‌کنند.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

نمونه‌ای از پوشاک مردانه اینفروشگاه اینترنتی

عدم توجه به الگوهای بومی نه تنها در پوشاک مردان بلکه درالبسه زنان کاملاً مشهود است. نکته جالب این است که سبک پوششی به تصویر کشیده می‌شودکه کاملاً مغایر قوانین و هنجارهای اجتماعی کشور است.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

نمونه‌ای از مانتوهای جلوباز کهتوسط این مرکز برای زنان و دختران ایرانی عرضه می‌شود

محصولات مغایر شرع

عدم نظارت درست نهادهای ذی‌ربط بر این مراکز فروش اینترنتی،موجب شده تا علاوه بر رعایت نکردن سبک زندگی ایرانی – اسلامی که در مقام ادعا خود راپایبند به آن می‌دانند، خطوط قرمز شرع مقدس را نیز نقض کنند. به طور مثال یکی ازمحصولاتی که فروشگاه اینترنتی دیجی استایل به عنوان محصول ایرانی به خریداران آقاارائه می‌کند، دستبندهای طلا است.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

دستبند طلای مردانه

قیمت‌های نامتعارف

در شرایطی که اکثر افراد جامعه با مشکلات اقتصادی مواجه‌اندو به لحاظ مالی در مضیقه هستند این شرکت‌های تجاری اینترنتی محصولاتی را بهمشتریان ارائه می‌کنند که در توان خرید بخش متوسط جامعه نبوده و نیست. احتمالاًمدیران فروشگاه اینترنتی خود به این امر معترف‌اند اما برای تأمین نظر اقلیتنوکیسه و بخشی که تفاخر را مبنای رفتار خود کرده‌اند، محصولاتی را با قیمت‌هاینجومی عرضه می‌کنند. به طور نمونه کفش پاشنه بلند زنانه ارائه شده در این فروشگاهاینترنتی به مبلغ 1259000 تومان به فروش می‌رسد که با تخفیف 755000 تومان فروخته می‌شود.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

ذائقه سازی

این فروشگاه‌های اینترنتی یکی مزایای خود راچنین عنوان می‌کند که شما مشتریان «نه تنها برندهای معروف و آشنای مورد علاقه خودرا می‌توانید پیدا کنید بلکه با برخی نام‌های تجاری باکیفیت و شناخته شده جهانینیز آشنا می‌شوید».[3]

بایستی از مدیران این فروشگاه اینترنتیپرسید که معرفی برندهای تجاری خارجی در شرایطی که تولید کنندگان داخلی به دلیلنابسامانی سیاست‌های اقتصادی دولت و عدم توجه به تولید ملی، توان رقابت با شرکت‌هایخارجی را ندارند با چه هدفی است؟ هدف هر چه باشد نتیجه آن یکی خواهد بود و آنذائقه سازی است. حتی تصاویری هم که از پوشش بانوان و نوع البسه ارائه می‌شود مؤیداین مسئله است.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

نمونه از شلوارهای پیشنهادی به خانم‌هایجوان

 نقض حریم خصوصی

مشتریاناین فروشگاه‌های اینترنتی به‌منظور خرید بایستی آدرس، شماره تلفن و ایمیل خود رادر اختیار فروشگاه قرار دهند. ممکن است این مراکز مجازی به دلایل مختلف از خریدارتقاضای اطلاعات بیشتری را نمایند که در بلندمدت به یک بانک اطلاعاتی مبدل می‌شوند.

گرچهبه مشتری مثل همیشه این اطمینان داده می‌شود که اطلاعات وی فقط برای پردازش وسفارش محصول درخواستی است اما اخبار ماه‌های اخیر همچون آنچه در شب یلدا رخ داد،نشان می‌دهند که فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه امنیت شبکه چندان توانمند نیستند و به‌سادگیاطلاعات شخصی کاربران به فضای عموم نشت پیدا می‌نماید.

ضمنآنکه در مقیاسی وسیع‌تر دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به این «ابر اطلاعات» کهحاوی داده‌های مهمی در مورد اقبال شهروندان به محصولات مختلف است، می‌تواند به‌سادگینبض فرهنگی جامعه ایرانی را بدون انجام هرگونه پیمایش هزینه‌بری در اختیار طرف‌هایخارجی قرار دهد.
 

ضمن اینکه همین فروشگاه در یکی از حراج های خود به مناسبت شب یلدا، بدلیل حجم بالای مراجعه با اختلال و در نهایت درز اطلاعات کاربران و مشتریان مواجه شد (جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید)

ارائه پوشاک اسلامی

در میان انبوه محصولات متنوع خارجی و برندهای غیر ایرانی،به شکل موردی البسه همسو باارزش‌های دینی نیز پیدا می‌شوند که قیمت نسبتاً مناسبیهم دارند. به طور مشخص این مورد در رابطه با چادر است که طراحان فروشگاه با آنتوجه نموده‌اند؛ اما در وزن‌کشی میان محصولات مبتنی بر ارزش‌های ایرانی –اسلامی و تولیداتی که الگوییمغایر هنجارهای فرهنگ ایرانی دارند، کف ترازو به سمت البسه و تولیدات خارجی سنگینیمی‌نماید.

چگونه فروشگاه­ های اینترنتی کارگر ایرانی را بیکار می­ کنند؟

علی‌رغم شعارهای فروشگاه‌های اینترنتی در مورد حمایت از تولید داخلی، جهت‌گیریکلان آن‌ها به سمت فروش برندهای خارجی برای کسب سود بیشتر است. همین منفعت طلبی وکسب سود مضاعف موجب شده تا توجه به سبک زندگی اسلامی – ایرانی به یک شوخی تلخ شبیهشود. چرا که اساساً تولیدات نه ریشه ایرانی دارند و نه اسلامی؛ برندهای داخلیمدنظر فروشگاه‌های اینترنتی هم از این امر مستثنا نیستند. در واقع چنین مراکزی بهمثابه نمایندگی مجازی شرکت‌های غیر ایرانی هستند که به نام تولید داخلی و به کام شرکت‌هایخارجی، با تبر به جان معیشت کارگر ایرانی افتاده‌اند.


[1] http://www.digistyle.com/

[2] http://www.digistyle.com/

[3] http://www.entekhab.ir/fa/news/309014/



منبع : مشرق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ایرانی - اینترنتی - محصولات - برندهای - فروشگاه‌های - خارجی - فروشگاه - داخلی - تولید - ارائه - اسلامی - تولیدات - جامعه - پوشاک - بیشتر - محصول - اطلاعاتی - کاربران - دارند - زندگی - عنوان - نیستند - مختلف - اطلاعات - اختیار - مراکز - مشتریان - می‌شوند - مجازی - می‌دهند - می‌کند - البسه - تجاری - مغایر - digistyle - نمونه‌ای - بایستی - هنجارهای - کاملاً - فرهنگ - اقتصادی - محصولاتی - نمونه - شرایطی - تومان - شرکت‌های - چندان - استفاده - آدرس، - شماره - بهمشتریان - شرکت‌هایخارجی - نهایت - اهداف - پردازش - مراجعه - مشتری - ندارند - آن‌ها - معرفی - علی‌رغم - نمایندگی - اساساً -

مطالب مرتبط با : فروشگاه­‌های اینترنتی؛ به نام محصول ایرانی، به کام برند خارجی +تصاویر
نظر شما در مورد : فروشگاه­‌های اینترنتی؛ به نام محصول ایرانی، به کام برند خارجی +تصاویر

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها