برگزیده ها

مازندمجلس: داعش در سال 96 به افول خود نزدیک تر می شود و دست از وحشت آفرینی و کشتار مردم برخواهد داشت یا نه.

مازندمجلس: در سال میلادی گذشته حملات تروریستی متعددی در اروپا صورت گرفت. داعش در سال 95 در پایتخت های اروپایی جنجال ساز شد و حوادث خونینی را رقم زد.

سال 95 در حالی به پایان رسید که گروه تروریستی داعش بسیاری از سرزمین های تحت اشغال خود در عراق را از دست داد اما حوادث خونینی را رقم زد و سایه وحشت داعش همچنان بر سر مردم بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و همینطور آمریکا وجود دارد. باید ببینیم داعش در سال 96 به افول خود نزدیک تر می شود و دست از وحشت آفرینی و کشتار مردم برخواهد داشت یا نه.

در ادامه نگاهی داریم به مهمترین حوادث تروریستی داعش در خاک اروپا در سال 95.


* حملات تروریستی گروه تروریستی داعش در بروکسل، پایتخت بلژیک در ماه مارس (فروردین 95)، این کشور را در وضعیت اضطراری فرو برد.  اوایل فروردین ماه سال گذشته دو انفجار در خروجی پروازهای بین المللی فرودگاه بروکسل روی داد و یک ساعت بعد، بمب دیگری در ایستگاه متروی مالبیک منفجر شد. در این حملات تروریستی ۳۴ نفر کشته شدند.

* ابراهیم البکراوی و نجیم شعراوی مهاجمان انتحاری فرودگاه بروکسل بلافاصله از سوی پلیس بلژیک شناسایی شدند. مهاجم ایستگاه متروی مالبیک نیز خالد البکراوی معرفی شد. شخص سوم درگیر در حمله فرودگاه، مواد منفجره را در محل رها کرد و پیش از انفجار گریخت.

*سه هفته بعد در هشتم آوریل، پلیس بلژیک توانست محمد عبرینی، یکی از مظنونان شرکت در حملات نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس و حملات بروکسل را شناسایی و دستگیر کند.

*سال گذشته ترکیه نیز شاهد چندین حمله تروریستی بود. در ماه فوریه و مارس انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی ساختمانهای اداری شهر آنکارا، ۶۲ کشته برجای گذاشت.

*استانبول نیز از حملات تروریستی در امان نبود. در ماه مارس، یک خودروی بمبگذاری شده انتحاری در میان عابرین پیاده باعث کشته شدن چهار نفر شد.

* چندی بعد در ماه ژوئن، یک خودروی بمبگذاری شده دیگر در مسیر عبور اتوبوس های سرویس پلیس در استانبول ۱۲ نفر را کشت.

*در همان ماه، سه مهاجم انتحاری به فرودگاه آتاتورک در شهر استانبول حمله کردند. پلیس فرودگاه به روی مهاجمان آتش گشود اما آنها جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده و باعث کشته شدن ۴۵ نفر شدند. داعش مدعی شد که این سه مهاجم از اعضای این گروه بوده اند.

در زمستان سال گذشته، روز دهم دسامبر دو انفجار دیگر استانبول را لرزاند. این حادثه شنبه شب در نزدیکی استادیوم وودافون آرنا و پس از پایان مسابقه فوتبال روی داد. در این حمله تروریستی، بیش از ۴۴ نفر کشته شدند که ۳۷ نفر از آنان از نیروهای پلیس بوده اند. یک گروه کرد موسوم به عقابهای آزادی کردستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. بمب ها در نزدیکی محل استقرار پلیس ضد شورش استادیوم منفجر شد. این حادثه دو ساعت پس از برگزاری بازی دو تیم بشیکتاش و بورسااسپور رخ داد.

*در سال گذشته چندین حمله کوچک و بزرگ نیز در آلمان اتفاق افتاد. در ماه ژوئیه یک جوان هجده ساله افغان در قطار بین شهری در نزدیکی وورتسبورگ، چهار گردشگر از خانواده ای هنگ کنگی و یک مسافر دیگر را با چاقو زخمی کرد و سپس به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد. در جستجوی پلیس از محل سکونت این جوان، پرچم دست ساز داعش پیدا شد.

*چند روز بعد، روز ۲۴ ژوئیه یک پناهجوی سوری خود را در محوطه بیرونی یک فستیوال موسیقی در آنسباخ در ایالت بایرن آلمان منفجر کرد. در این حادثه ۱۲ نفر زخمی شدند. تقاضای پناهندگی این جوان سوری رد شده بود و به خاطر دوبار اقدام به خودکشی تحت مداوای روانی بود.

*در ماه دسامبر یک پسربچه دوازده ساله آلمانی-عراقی به اتهام اقدام به بمبگذاری دستگیر شد. وی اواخر ماه نوامبر در دو نوبت به فاصله یک هفته در بازار محلی کریسمس و شهرداری محل زادگاهش، لودویگزهافن مواد منفجره کار گذاشته بود اما بمب ها عمل نکرد و بار دوم کوله پشتی مشکوک حاوی بمب کشف و ماجرا توسط پلیس پیگیری شد.

*اما بزرگترین حمله تروریستی برای آلمان حمله به بازار کریسمس است که روز دوشنبه نوزدهم دسامبر رخ داد. مهاجم با روشی مشابه حادثه تروریستی شهر نیس، ساعت هشت شب با کامیون به میان جمعیتی که در بازار بودند تاخت و باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه شد. این حادثه که عکس العمل عاطفی و سیاسی زیادی داشت، به بحث و جدل پیرامون مشکل پناهجویان در این کشور دامن زد.

*دستگیری صالح عبدالسلام مظنون به برنامه ریزی حملات پاریس، در ماه مارس و توسط پلیس بلژیک از اتفاقات مهم سال ۲۰۱۶ در حوزه مبارزه با تروریسم بود. او در ماه آوریل به دولت فرانسه تحویل داده شد.


تروریستی حملات حادثه گذشته فرودگاه منفجر انفجار استانبول بلژیک نزدیکی مهاجم انتحاری بروکسل دسامبر بمبگذاری خودروی اروپایی حوادث آلمان بازار پایتخت زیادی کریسمس اقدام استادیوم ژوئیه اروپا چندین پاریس پایان البکراوی مالبیک متروی بسیاری ایستگاه مهاجمان شناسایی نوامبر فروردین آوریل منفجره خونینی دستگیر