برگزیده ها

مازندمجلس: بساری از تحلیلگران بر این باور هستند که ترامپ به دلیل نزدیکی به ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه و احتمالا گفت وگو و مشورت با وی محتاطانه تر در قبال تهران رفتار خواهد کرد

مازندمجلس: شاید یکی از مهمترین اتفاقات عرصه بین الملل در سال 95 را می توان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا دانست، «بیزینس منی» که بدون داشتن حتی یک روز سابقه سیاست ورزی، در جایگاه یکی از مهمترین کرسی های عرصه سیاست در جهان تکیه زد.

در میان ناباوری ها، از میان دو گزینه هیلاری کلینتون بانوی سابق کاخ سفید و وزیر خارجه اسبق و دونالد ترامپ، کاندیدای میلیاردر، این دونالد ترامپ بود که در میان ناباوری بخش زیادی از مردم، سیاستمداران و رسانه های جهان به کاخ سفید راه پیدا کرد. ریاست جمهوری ترامپ اما در شرایطی صورت گرفت که سوالات بسیاری درباره تصمیم گیری های رئیس جمهور جدید آمریکا وجود دارد.

ترامپ با روحیه جنگ طلبی وارد رقابت های ریاست جمهوری آمریکا شد، برجام که حاصل بیش از 2 سال دیپلماسی میان واشنگتن و تهران در عهد باراک اوباما بود را توافقی فاجعه بار خواند و تاکید کرد در صورت رسیدن به کاخ سفید آن را پاره خواهد کرد، وی پس از پیروزی در انتخابات با انتخاب کابینه ای کاملا جنگ طلب و افراطی نشان داد دیپلماسی و گفت وگو در برنامه های رئیس جمهور جدید آمریکا جایی ندارد و آمریکا قرار است روزهای سختی را سپری کند.

ترامپ علاوه بر این شعارهای نژادپرستانه ای را نیز مطرح کرده بود، شعارهایی که البته در روزهای نخست ریاست جمهوری دست به اجرای آن زد و جهانی را در شوک و اعتراض فرو برد.

تنها چند روز از ریاست جمهوری ترامپ نگذشته بود که رئیس جمهور جدید چندین فرمان اجرایی را امضا کرد، از جمله فرمان هایی اجرایی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک و ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور مسلمان جهان به خاک آمریکا، تهدید به قطع بودجه ایالتی ایالت هایی که اقدام به بازداشت مهاجرات غیرقانونی نمی کنند نیز بخش دیگری از این فرمان های اجرایی را تشکیل می داد.

فرمان اجرایی ترامپ درباره ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور جهان شامل حال شهروندان ایرانی نیز می شد، اقدامی که بلافاصله از سوی قاضی های دادگاه های ایالتی و در نهایت از قاضی فدرال آمریکا به چالش کشیده و متوقف شد. ترامپ یک ماه پس از آن قانون اصلاح شده ای در این زمینه تدوین و امضا کرد که بر اساس آن محدودیت هایی را برای شهروندان این 7 کشور اعمال می کند.

از سوی دیگر ترامپ همچنان و با گذشت بیش از 3 ماه از آغاز دوران ریاست جمهوری اش تصمیم مشخصی درباره برجام نگرفته است، با این حال مقامات ارشد کشور مرتبط با برجام تاکید کرده اند که برجام به قوت خود باقی خواهد ماند و ترامپ توانایی لغو این توافق بین المللی تاریخی را ندارد.

بساری از تحلیلگران بر این باور هستند که ترامپ به دلیل نزدیکی به ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه و احتمالا گفت وگو و مشورت با وی محتاطانه تر در قبال تهران رفتار خواهد کرد، چرا که مقامات تهران به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده اند در صورت هراقدامی علیه ایران با پاسخی کوبنده تر از سوی تهران مواجه خواهد شد.

ترامپ آمریکا جمهوری ریاست جمهور برجام فرمان اجرایی شهروندان دونالد تهران درباره ممنوعیت سیاست پوتین ایالتی مقامات ناباوری روزهای دیپلماسی مهمترین تاکید ندارد تصمیم