برگزیده ها
تعجب‌سیف از وعده‌افزایش‌یارانه‌توسط نامزدهای‌ریاست‌جمهوری

مازندمجلس: سیاست > دولت - رئیس کل بانک مرکزی گفت: البته یک کسی می تواند چنین تعهدی را انجام دهد و تمام ساختارهای پولی و مالی کشور را به هم بریزد و یک تورم شدید به بار بیاورد اما در نهایت این کار او نفعی برای مردم به دنبال نخواهد داشت.

مازندمجلس:ولی الله سیف در گفتگو با خبرآنلاین درباره طرح وعده افزایش 3 تا 5 برابری یارانه نقدی از طرف برخی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری سال 96 گفت: با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، من از طرح این صحبت ها تعجب می کنم.

وی افزود: البته یک کسی می تواند چنین تعهدی را انجام دهد و تمام ساختارهای پولی و مالی کشور را به هم بریزد و یک تورم شدید به بار بیاورد و ساختارهای موجود را تحت تأثیر قرار دهد اما در نهایت این کار او نفعی برای مردم به دنبال نخواهد داشت. چون ظاهر قضیه آن است که به مردم رقمی بالاتر یارانه می دهد اما تورم بیشتری را به آنها تحمیل می کند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: آن اقدام اقتصادی مهم است که مردم لمس‌اش کنند. تلاش دولت یازدهم آن بود که تورم را از بالای 40 درصد کاهش دهد و تک رقمی کند، همچنین ساختاری ایجاد کند که تورم تک رقمی پایدار بماند.

وی افزود: دولت یازدهم تلاش کرد تا رشد اقتصادی ایجاد شود هیچ سابقه ای وجود ندارد که تورم تک رقمی با رشد دو رقمی حاصل شود اما متأسفانه الان شاهد هستیم که روی محاسبات عدد رشد اقتصادی تردید و تشکیک می کنند، بانک مرکزی آماده است هر کسی در محاسبات ما تشکیک ایجاد می کند بیاید و در جریان جزییات دقیق نحوه محاسبات قرار بگیرد.

سیف اظهار کرد: اقدامی که ما اخیرا برای افزایش دقت محاسبات آماری مان انجام دادیم تغییر سال پایه از 83 به سال 90 است چون هرچه سال پایه جلوتر بیاید محاسبات دقیق تری انجام می شود که الحمدالله توانسته شرایط خیلی خوبی بوجود بیاید.

وی ادامه داد: بانک مرکزی سابقه طولانی در محاسبات آماری دارد سابقه تولید آمار در بانک مرکزی به عمر بانک مرکزی بستگی ندارد به تأسیس بانک ملی ارتباط دارد چون در گذشته بانک ملی این آمارها را استخراج می کرد و از زمان تشکیل بانک مرکزی همه این سوابق نیز منتقل شد و زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفت لذا این سابقه بیش از 70 تا 80 سال را نباید مورد تردید قرار داد.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: نهادهای بین المللی مثل IMF هر سال بازنگری می کنند، نوع نگاه ما و نوع محاسبات ما و میزان دقتش را مورد بررسی قرار می دهند از این جهت هیچ گونه تردیدی در محاسبات آماری ما وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند درباره افزایش یارانه نقدی وعده ای مستقل از نظر مجلس بدهند؟ افزود: حتما باید مجلس تصمیم بگیرد، حالا وعده هایی است که داده می شود ممکن هم است کسی که این وعده ها را می دهد اگر زمانی اتفاقی افتاد و خلاصه موفق شد برود مجلس توضیح دهد و مجوز هم برای این کار بگیرد ولی آثار تورمی و عدم داشتن منطق درباره شرایط اقتصادی که از این اقدام حاصل می شود را نیز باید به آن توجه کرد.

2929

محاسبات بانک مرکزی مرکزی اقتصادی سابقه ندارد بیاید آماری بگیرد درباره ایجاد افزود یارانه افزایش شرایط توضیح ریاست تشکیک اقدام ساختارهای تردید یازدهم جمهوری