برگزیده ها

مازندمجلس: مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: برنامه جامع اقدام مشترک تنها روی حل موضوع هسته‌ای ایران و نه مسائل دیگر متمرکز بود، بنابراین حل و فصل موضوعات دیگر نیازمند مشارکت افراد دیگری است که به آن ارتباط دارند.

مازندمجلس: کاترین اشتون در نشست سیاست هسته‌ای اندیشکده بنیاد کارنگی درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ماموریت ما در مذاکرات هسته‌ای آنگونه که شورای امنیت می‌خواست، پیدا کردن راهی برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بود، نه بیشتر و نه کمتر و با سایر مسائل و اختلافات مربوط به ایران نیز ارتباطی نداشت.
 
اشتون افزود: به طور قطع ما نگرانی‌های دیگری درباره ایران داشتیم اما این توافق روی موضوع هسته‌ای متمرکز بود. از نظر من شامل شدن دیگر موضوعات مربوط به ایران در این مذاکرات کار اشتباهی بود چراکه این مسائل باید با حمایت و حضور کسانی که به طور مستقیم با آنها سروکار دارند حل و فصل شود. مذاکرات هسته ای که سال‌ها پیش ابتدا با حضور اروپایی‌ها آغاز شد برای ایجاد اطمینانی که به آن اشاره کردم طراحی شده بود. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که ما مذاکرات هسته‌ای را در دوره‌ای که نگرانی‌های بسیار جدی درباره روسیه و اوکراین داشتیم انجام دادیم.
 
وی در ادامه گفت: من در این مذاکرات با مدیران سیاسی 6 کشور همکاری می‌کردم که به شدت نسبت به بحران اوکراین و آنچه که در این کشور در حال روی دادن بود نگران بودم. من همچنین با روسیه که یکی از طرف‌های کلیدی در این مذاکرات بود همکاری داشتم. مرکز ماموریت ما در این مذاکرات کاملا مشخص بود و ما امیدوار بودیم که بتوانیم تنها همین یک مساله را حل و فصل کنیم. من امیدوارم حل موضوع هسته‌ای ایران این امکان را فراهم کند که سایر مسائل مورد اختلاف در مورد ایران نیز در مورد کسانی که به آن ارتباط دارند رایزنی و حل و فصل شود.
 
مسئول پیشین سیاست خارجی اروپا بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران تنها روی یک موضوع متمرکز بود و برخلاف آنچه که همه تصور می‌کردند توانست به موفقیت به نتیجه برسد.
 
وی تصریح کرد: ما برای حل موضوع هسته‌ای دور هم جمع می‌شدیم و البته موضوعات دیگر باید توسط افراد دیگر و نه ما حل شود. این مذاکرات بسیار سخت بود و جزییات زیادی در آن باید مورد رسیدگی قرار می‌گرفت. ما یک تلاش دیپلماتیک را که از سوی شورای امنیت به ما محول شده بود به سرانجام رساندیم.
 
اشتون همچنین درباره رویکرد دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران توسط واشنگتن که می‌تواند توافق هسته ای را تضعیف کند، بیان کرد: توافق هسته‌ای یک سند چند جانبه است و بدون مشارکت هر یک از این کشورها (تمام طرف‌های توافق) حاصل نمی‌شد. نقش هر یک از آنها کاملا حیاتی بود و توافق بدون آنها پیش نمی‌رفت. من کاملا به این مساله باور دارم. این توافق با حضور تمام این کشورها به دست آمد و به همگی‌شان تعلق دارد. موضوع هسته‌ای در این مذاکرات به شکلی کاملا مناسب مورد رسیدگی قرار گرفت.
 
 همچنین در این نشست یوسف العطیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا حضور داشت. وی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای شامل موضوعات مورد اختلاف دیگر در مورد ایران به ویژه رفتار منطقه‌ای این کشور نمی‌شد به تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه غرب و برخی کشورهای منطقه علیه ایران پرداخت و گفت: تهدید ایران در منطقه پیش از آغاز این مذاکرات و پیش از برجام وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. ما کماکان نگران رفتار ایران در ایران هستیم، از جمله حمایت ایران از حزب‌الله و حماس و آزمایش‌های موشکی. البته من توافق هسته‌ای را بی‌اهمیت نمی‌دانم ما همچنان نگران آن چیزی هستیم که با وجود توافق هسته‌ای روی می‌دهد توافقی که تحت نظارت آژانس قرار دارد.
 
وی در ادامه گفت: با این حال تاکید می‌کنم که امارات متحده عربی از برجام حمایت می‌کند زیرا این توافق یکی از موضوعات مورد نگرانی را از روی میز برداشت.
هسته‌ای مذاکرات توافق موضوع درباره موضوعات کاملا مسائل حمایت نگران همچنین متمرکز اشتون برجام رسیدگی البته اختلاف مساله آمریکا تاکید کشورها منطقه هستیم رفتار متحده نمی‌شد امارات طرف‌های همکاری داشتیم سیاست نگرانی‌های مربوط امنیت ماموریت کسانی دارند اوکراین ادامه روسیه بسیار کاترین شورای