امروز دوشنبه 09 اسفند 1395 ساعت 12:31:49

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 147211 -تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1395 -ساعت : 04:00

چاپ به اشتراگ گذاشتن
مسئولیت دستگاه ها  و درس های مدیریتی از فروریخت پلاسکو- زهرا ممتاز*

پیش بینی هوای کشور تا ابتدای اسفند

مسئولیت دستگاه ها و درس های مدیریتی از فروریخت پلاسکو- زهرا ممتاز*

مازندمجلس: تهران- ایرنا-کشور ما کشور تاریخ و حادثه هاست و تاکنون حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی بر ملت ما رفته است؛ ما طولانی ترین جنگ قرن بیستم را تجربه کرده ایم . اکنون نیز هر دقیقه اش در جای جای این کشور کهن و پهناور حادثه ای در حال رقم خوردن است که شاید در هر حادثه جان چندین نفر از هموطنانمان گرفته میشود و باز همه چیز به روال عادی برمیگردد؛ چرا که اصل انسان بر مبنای فراموشکاری است.
مازندمجلس: اما در این میان فروریختن پلاسکو (که من سعی میکنم در این یادداشت از واژه ی «حادثه» استفاده نکنم) با توجه به اینکه در قلب پایتخت جمهوری اسلامی رخ داد و در مرکز لنز دوربین ها قرار داشت و به مدد خبررسانی شبکه خبر و وجود شبکه های اجتماعی (به خصوص تلگرام) از همان ابتدا، در کانون اصلی توجهات افکار عمومی قرار گرفت و از تمام حوادثی که تا کنون به یاد دارم بیشتر نقل محافل و در معرض نقد، بروز و ظهور احساسات تام انسانی بود.
بالاخره کار آواربرداری تمام شد، اجساد مطهر آتش نشانان فداکار، جگر گوشه های مردم سرزمینم را از لابه لای آهن و آوار بیرون آوردند و جای آوار را نیز آب و جارو کردند، اجساد مطهر شهدا نیز درمیان خیل اشک واندوه ملت قدر شناس به خاک سپرده شد. گرچه از تب و تاب و التهاب افکار عمومی کاسته شد و شاید رو به فراموشی گذاشت، اما در این میان مسئولیت دستگاهها در خصوص این فاجعه و حوادث آتی برقرار است.

*وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی:
سوال مهم در افکار عمومی این بود: پلمپ کارگاه های ناایمن ساختمان پلاسکو بر عهده کدام دستگاه بود؟
بر اساس اسناد منتشر شده، آتش نشانی تهران طی سالهای 92،93 و 94 نسبت به عدم ایمنی ساختمان پلاسکو هشدار داده است ولی این هشدارها به پلمب این ساختمان منجر نشد تا آنکه 30 دیماه بعد از آتش سوزی فروریخت.
فصل چهارم قانون کار در ماده 105 این مسئولیت را اینگونه شرح می دهد:
ماده 105 ـ هرگاه در حین بازرسی، به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.
تبصره 1 ـ وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه عمومی محل، تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر نماید. دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام، و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل اجراست.
دستور رفع تعطیل توسط مرجع مزبور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای و یا کارشناسان ذیربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تأیید نموده باشند.

**بانکها و موسسات مالی :
دلیل اکثریت هجوم صاحبان کسب و کار ، خروج اسناد و کامپیوتر های موجود جهت حفظ اسناد حسابداریشان بود، در حالی که اگر اطلاعات این افراد بر روی سامانه های ابری ذخیره میشد نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات وجود نداشت ، همچنین در صورت استفاده صحیح از نظام بانکداری الکترونیک نگرانی وجود اسناد تضمینی یا مدت دار پرداختی نیز برطرف میشد .
سامانه های اعلام و اطفا در این ساختمان ها و همینطور سامانه BMS وجود نداشته است ، در حالی که همه جا ، اکثر مغازه داران نسبت به نصب دوربین های تحت شبکه اقدام می نمایند.
نکته جالب تر عدم وجود سامانه اطلاع رسانی جمعی آتش نشانان و نبود سامانه ای برای رهگیری وضعیت حیاتی و موقعیت مکانی این افراد است به طوری که حتی سرپرست تیم ها و افراد مسئول شمارش دقیق افراد مفقود را تا روزها نداشتند ! به طوری که جهت اعلام زنده بودن اتش نشانان از تلفن همراه خود استفاده کرده اند . پس بایستی امنیت اطلاعات و امنیت فیزیکی را جدی بگیریم.

**بنیاد مستضعفان:
با توجه به قانون مؤجر و مستأجر سال 56 و 76 و همین طور با استناد به مواد قانون مدنی درباره عقد اجاره «براساس قانون، تعمیرات اساسی و اصطلاحاً تعمیرات سرمایه ای ملک، برعهده موجر یا مالک است، اما آن دسته از هزینه‌هایی که جزو بهره‌برداری جاری و عادی هر ساختمان مثل حق شارژ و هزینه رنگ آمیزی در و دیوار برعهده مستأجران است. ‌«همچنین براساس قانون «تملک آپارتمان ها»، هزینه‌های سرمایه ای برعهده مالک است. ساختمان پلاسکو که از سال 54 بنا شده، به طور حتم فاقد امکانات ایمنی و از جمله سیستم اطفای حریق مرکزی و حتی کپسول‌های مورد نیاز آتش‌نشانی است و این وظیفه کارشناسان شهرداری است تا ایمنی ساختمان را بررسی کرده و مالک را از نقاط ضعف آگاه کند.
بنابراین اگر ساختمان نیاز به هر کدام از این امکانات داشته و حتی لازم بوده راه پله‌های اضطراری تعبیه شود، همه این موارد برعهده مالک است.
البته شهرداری اعلام کرده که به ساختمان پلاسکو چندین بار تذکر داره بود ، لیکن براساس قانون تملک ساختمان‌ها، هیأت مدیره ساختمان که متشکل از مالک یا مالکان است، باید به این اخطارها توجه می کرده که متأسفانه اعتنایی نکرده است. البته تا زمانی که پرونده قضایی با موضوع «جبران خسارات کسبه» در دادگستری تشکیل نشده و کارشناس ذی صلاح رسمی نیز میزان خسارات را ارزیابی نکرده، نمی‌توان درصد مسئولیت افراد را مشخص کرد.
قانون مدنی نیز در این زمینه صراحت دارد و طبق ماده 458، تعمیرات اساسی که برای ملک انتفاع ایجاد می‌کند را بر عهده مالک گذاشته، باید بررسی شود که ایمن‌سازی واحد جزو تعمیرات اساسی محسوب می‌شود یا نه؟! لذا باید گفت : از نظر حقوقی و قانونی برعهده مالک است، اما اگر انصاف را در نظر بگیریم ، مستأجر هم نقش داشته است.
هزینه ملک در قبال هزینه سرقفلی که در اختیار مستأجر است، بسیار محدود یا به عبارتی دیگر، قیمت عرصه بسیار کمتر از سرقفلی است. پس چطور می‌توان مالک را ملزم به ایمن‌سازی کرد وقتی مستأجران ذینفع ترند! به نظر می‌رسد این موضوع باید با تعامل بین موجر و مستأجر حل و فصل می شد.
درهرصورت ایمن‌سازی برای بقاء ملک، برعهده مالک یا مالکان است، البته قانون تصریح می‌کند که اگر برای اصلاحات ساختمان، نیاز به هزینه بود، مستأجر می‌تواند هزینه کرده و بعد از مالک دریافت کند.

**ابعاد حقوقی فرو ریختن پلاسکو
به نظر می رسد، مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که اگر سابقه تصرفات مستأجران یا برخی از آنان در این ساختمان به سال 1358 بازگردد، به احتمال قوی قانونِ حاکم بر روابط طرفین، همان قانون روابط مالک و مستأجر مصوب 1356 است.
رسم قرداد مالک و مستأجر بر این است که شرایط حق کسب و پیشه متعلق به مستأجر و او بایستی ماهانه مبلغی به عنوان اجاره به مالک پرداخت نماید. همچنین باز هم به رسم مرسوم انجام تعمیرات اساسی با مالک و تعمیرات جزئی با مستأجر است که در این رابطه اگر قصوری از ناحیه مالک در انجام تعمیرات اساسی صورت گرفته باشد، می‌تواند از لحاظ حقوقی قابل پیگیری باشد

**مسئولیت شهرداری :
شهرداری نیز مسئول است چون نباید به اخطار بسنده می‌کرد. اتفاقاً حرف‌های شهردار تهران در ویدئویی که مربوط به سال 93 و در جمع اعضای شورا در فضای مجازی دست به دست می شد، به صراحت نشان می‌دهد که اخطار داده شده، اما به علت اینکه صدای همه درمی‌آید، ساختمان را پلمب نکرده‌اند. سخت بودن مسئولیت هم به همین معناست چون ممکن است با اجرای قوانین و مقررات، صدای خیلی از افراد جامعه دربیاید. همانطور که پلیس راهنمایی و رانندگی خودروها را به دلیل سرعت غیر مجاز جریمه یا توقیف می کند نیز باعث غر و لند شهروندان می شود اما از آنجا که قانون قانون است و باید اجرا شود.
پس کار اصولی چیست؟ اینکه بعد از اخطارهای متعدد باید پلمب انجام شود! متأسفانه شهرداری این کار را انجام نداد.
قابل تأمل است! در کشور ما، همه ی دستگاه ها قبل از یک اتفاق، مسئولیت دارند، اما به محض یک حادثه، از زیر بار مسئولیتشان شانه خالی می‌کنند، سؤال اینجاست که اگر پلمب در حیطه کاری شهرداری نبوده، چرا آن زمان به وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی (بازرسی کار) فشار نیاوردند تا ساختمان را پلمب کند؟!

**صدا و سیما
رسانه ی ملی که بر اساس قانون اساسی کار فرهنگ سازی را در جامعه به عهده دارد و می تواند منشا تحولات فرهنگی و صدای رسای افکار عمومی به مسئولین امر باشد. در 9 روز آوار برداری، همچنین قبل و بعد از تشییع پیکر مطهر آتش نشانان شهید، تنها به ابراز فضای احساسی و ارزشی بحث ایثار بسنده کرده و حتی پیام ابتدایی رهبر معظم انقلاب را که ساعات اولیه فروریختن پلاسکو منتشر شده بود مبنی بر اینکه :«اولویت نجات جان هاست و الان وقت مقصر یابی نیست« را روزها با تصاویر احساسی از آتش نشانان پخش میکردند، در صورتی که پیام معظم له بیان اولویت روز اول بود و نه برای بعد از کشف جسدها. لذا در آن برهه در رسانه ملی از مدیریت و استفاده ازاین فرصت ایجاد شده و توجه تام افکار عمومی به رسانه ، برای بیان نکات ایمنی و گوشزد نمودن خطرات احتمالی محیط های کاری و رصد ساختمانهای دیگر و آموزش نکات ایمنی برای کاهش آسیبهای احتمالی در مواقع خطر، آموزش اصول مدیریت بحران و کنترل احساسات در هنگام حادثه و ... خبری نبود و به چند میزگرد خبری که آنهم درصد بیشترش به ابراز فضای ارزشی و احساسی بود گذشت.
......................................................................
*جامعه شناس


منبع : ایرنا


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ساختمان - قانون - مستأجر - پلاسکو - عمومی - تعمیرات - مسئولیت - شهرداری - اساسی - برعهده - افراد - ایمنی - نشانان - هزینه - سامانه - افکار - کارشناس - بهداشت - وزارت - اجتماعی - استفاده - اسناد - اینکه - جامعه - همچنین - احساسی - رسانه - حقوقی - مستأجران - اطلاعات - البته - ایمن‌سازی - اعلام - کارگاه - کارشناسان - بازرس - دستگاه - آموزش - می‌کند - دوربین - اسلامی - سرقفلی - مالکان - ایجاد - متأسفانه - بسیار - خسارات - صراحت - موضوع - می‌تواند - ابراز - فروریخت - ارزشی - مدیریت - احتمالی - فروریختن - بسنده - احساسات - انقلاب - روابط - اخطار - ساختمان، - امکانات - فوراً - اطلاع - مسئول - روزها - بایستی - نگرانی - تشکیل - نماید - صورتی - دادگستری - موجود - امنیت - بگیریم - منتشر - تهران - براساس - تعطیل - اجساد - سرمایه - احتمال - بنیاد - مستضعفان - حادثه - اجاره - بررسی -

نظر شما در مورد : مسئولیت دستگاه ها و درس های مدیریتی از فروریخت پلاسکو- زهرا ممتاز*

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها