برگزیده ها

مازندمجلس: پارلمان منطقه‌ای اسکاتلند قرار است امروز (چهارشنبه) درباره طرح وزیر اول این کشور درباره همه پرسی استقلال از دولت انگلیس رای گیری کنند؛ اقدامی که اولین گام برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال این بخش از انگلیس محسوب می‌شود.

مازندمجلس: نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند روز سه شنبه راهی پارلمان اسکاتلند در ادینبورگ شد تا حمایت نمایندگان را برای طرح این همه پرسی جلب کند. او امیدوار است که این همه پرسی در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ برگزار شود.
 
به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر اول اسکاتلند در برابر نمایندگان پارلمان گفت: آخرین زمان مورد نظر برای این همه پرسی بهار ۲۰۱۹ است. امروز از پارلمان می‌خواهم تا این زمان را به تایید برساند. قابل قبول نخواهد بود اگر دولت انگلیس در برابر اراده دموکراتیک این پارلمان مقاومت کند.
 
نیکلا استورجن اعلام کرد که خروج تحمیلی اسکاتلند از اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است و خواست که یک همه پرسی دموکراتیک برگزار شود.
 
نمایندگان اسکاتلندی پارلمان انگلیس قرار است بدون هیچ مشکلی از این طرح حمایت کنند. حزب ملی اسکاتلند  با حمایت حزب طرفداران محیط زیست پارلمان از اکثریت آراء برخوردار است.
 
پیشتر در همه پرسی سال ۲۰۱۴، ۵۵ درصد رای رهندگان اسکاتلند به استقلال سرزمین‌شان رای منفی دادند. اما همانطور که وزیر اول اسکاتلند تاکید کرده از همه پرسی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در ژوئن گذشته به این سو اوضاع تغییر کرده است.
 
به رغم نتیجه این همه پرسی، ۶۲ درصد رای دهندگان اسکاتلندی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند.
 
نیکولا استوجن ۱۳ مارس گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد یک همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند از دولت انگلیس در اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹ برگزار کند.
 
این اقدام در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در راستای برنامه بریگزیت بوده است. ولی ترزا می نخست وزیر انگلیس از همان ابتدای طرح این مساله مخالفت خود را اعلام کرده و گفته بود که اکنون زمان درست برای این اقدام نیست.
اسکاتلند پارلمان انگلیس اروپا اتحادیه برگزار اعلام استقلال حمایت گذشته اقدام اسکاتلندی اوایل استورجن امروز نمایندگان اواخر برابر دموکراتیک