برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- ابزارهای سنگی با قدمت 20هزار ساله در موزه سنندج به‌نمایش گذاشته شده و آماده بازدید گردشگران داخلی و خارجی است.

مازندمجلس: سنندجبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،صلاح‌الدین رحیمی مسئول موزه سنندج  با دعوت از همه هم‌وطنان برای مسافرت به کردستان و بازدید از این موزه گفت: موزه سنندج با نمایش آثار بسیار ارزشمند پیش‌ازتاریخ، تاریخی و معاصر با افتخار آماده استقبال از مسافران نوروزی است.
رحیمی افزود:موزه سنندج در مرکز شهر گردشگرپذیر سنندج و در خیابان امام خمینی (ره) کوی حبیبی این شهر واقع شده است و در مجاورت آن بناهای همچون خانه کرد، مسجدجامع و خانه مجتهدی قرار دارد. ساختمان موزه در اصل بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ السلام بوده، که این عمارت از عمارت‌های باشکوه و اعیانی شهر سنندج است.
وی افزود:زمان ساخت بنا به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد و در سال 1354 این بنا به‌طور رسمی به‌عنوان موزه سنندج مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
مسئول موزه سنندج افزود:در این موزه آثار چهار دوره شامل دوره پیش‌ازتاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و معاصر به‌نمایش گذاشته شده است. از آثار پیش‌ازتاریخ می‌توان به اشیا و ابزارهای سنگی با قدمت 20هزار ساله اشاره کرد که اولین نمونه‌های ابزارهای دست‌ساخته بشری به شمار می‌رود که از منطقه سروآباد به‌دست آمده است.
وی در ادامه به قسمت دوره تاریخی اشاره کرد و گفت: اسکلت‌های مربوط به هزاره اول که در شهرک زاگرس سنندج به‌طور اتفاقی کشف شد در بخش تاریخی این موزه به نمایش گذاشته شده که یکی از قسمت‌های جذاب موزه محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک یک قبر تاریخی همراه با اشیای تدفینی آن را تماشا کنند.
مسئول موزه سنندج همچنین گفت:در موزه سنندج امسال نمايشگاه آثار منحصربه‌فرد از فرهنگ و هنر مانایی برپا است که با همکاری موزه ملی ایران و پایگاه ملی کرفتو و زيويه برای علاقه‌مندان در ایام تعطیلات نوروز دائر شده است و گردشگران می‌توانند از این آثار کمتر دیده شده بازدید کنند.
رحیمی با اشاره به وجود یکی از بزرگ‌ترین، پرکارترین و زیباترین اروسی‌های دنیا و کشور در موزه سنندج گفت:کارکنان موزه سنندج با آرزوی سالی خوش برای هم‌وطنان عزیز آماده بازدید گردشگران است و اميد آن را داریم هم‌وطنان عزیزی که به کردستان سفر می‌کنند بتوانند از آثار و تمدن بسیار با ارزش کردستان و میهن اسلامی‌مان را بازدید کنند. 
سنندج تاریخی بازدید نمایش کردستان افزود اشاره پیش‌ازتاریخ هم‌وطنان ابزارهای رحیمی مسئول گذاشته گردشگران به‌طور می‌توانند 20هزار بسیار معاصر آماده عمارت