برگزیده ها
عید// گشتی در میان قدیمی ترین روزنامه های ایران در موزه مطبوعات/ معرفی صنعت چاپ به علاقه مندان روزنامه نگاری

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- قدیمی ترین روزنامه های ایران و آثار تاریخی مرتبط با روزنامه نگاری در موزه چاپ نگهداری می شود.

مازندمجلس: موزه مطبوعاتبه گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، موزه مکانی است که آثار تاریخی هر شهر یا کشور را در آن قرار می دهند. اگر شما به تاریخ کشورمان ایران علاقه مند هستید می توانید سری به موزه های مختلف شهر تهران بزنید و از نزدیک شاهد سبک زندگی گذشتگان و پیشینیان باشید.  

موزه ملی مطبوعات ایران موزه‌ای است که در جنوب تهران قرار دارد.این موزه که نمایشگر تاریخ مطبوعات و نشریات ایران است داری اسناد تاریخی مهمی استکه سابقه‌ای ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال دارند.در این موزه ماشین‌های قدیمی صنعت چاپ، دست نویس‌های نخستین روزنامه نگاران، نسخه‌هایقدیمی مطبوعات و نشزیات، دوربین‌ها و لوازم عکاسی و چاپ عکس، عکس‌های قدیمی دربارهروزنامه نگاری و همچنین لوگوها، سرلیست پیشگامان حوزه روزنامه نگاری کشور و ابزار وادوات مربوط با موضوع روزنامه نگاری قرار گرفته است. قدیمی ترین وسیله‌ای که در اینموزه به معرض نمایش در آمده، دستگاه چاپی مربوط به دهه ۱۲۹۰ خورشیدیاست که با حروف سربی کار می کرده است.

موزه ملی مطبوعات برای آن دسته از فعالان عرصه رسانه های دیداری،شنیداری و مکتوب، مکان جذابی است. علافه مندان به عرصه ی خبر و نشریات می توانند تاریخمطبوعات ایران را در این موزه تماشا کنند. افزون بر آن ابراز و دستگاه های چاپ و عکاسیکه مربوط به دوران پیش از ورود فن آوری است را می توان در این موزه مشاهده کرد.

اولین روزنامه چاپی ایران با نام «کاغذ اخبار» در اردیبهشت ماهسال 1216 منتشر شد. پس از آن نیز روزنامه های دیگری به چاپ رسیدند تا اینکه «عباس میرزاینایب السلطنه» در زمان «فتحعلی شاه قاجار» صنعت چاپ را بر اساس چاپ سربی به طوری رسمیپایه گذاری کرد.

علاقه مندان می توانند افزون بر بازدید از نسخه های قدیمی روزنامههای منتشر شده در سال های گذشته، اسناد را برای مطالعه و پژوهش در اختیار گیرند.

در این موزه آثاری از روزنامه های «کیهان»، «اطلاعات»، کتابخانه ملی و گنجینه ی شخصی اشخاص وجود دارد.

گفتنی است، موزه مطبوعات در چهارراه مولوی واقع شده است.



روزنامه مطبوعات قدیمی نگاری تهران مندان مربوط علاقه دستگاه توانند افزون منتشر تاریخی  موزه تاریخ نشریات اسناد