برگزیده ها

مازندمجلس: با وجود دعوت مقامات روسی از آمریکا برای حضور در نشست مسکو، یک مقام وزارت خارجه آمریکا از عدم تمایل واشنگتن برای حضور در این نشست خبر داده است.

مازندمجلس: یک مقام وزارت خارجه آمریکا به شبکه خبری «ان‌بی‌سی2» گفت: هدف روسیه از برگزاری نشست مسکو مشخص نشده و به همین دلیل آمریکا در این نشست حضور پیدا نمی‌کند.
به گزارش نامه نيوز، قرار است 14 آوریل نشستی به میزبانی روسیه در رابطه با روند صلح در افغانستان با مشارکت 12 کشور دنیا از جمله ایران، هند، پاکستان، چین، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی در مسکو برگزار شود.
«ضمیرکابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان و از مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که مسکو از مشارکت آمریکا در این نشست استقبال خواهد کرد.
برخی از رسانه‌‌ها گزارش دادند که مقامات روسی هفته گذشته دعوت‌نامه رسمی را به سفارت آمریکا در روسیه برای حضور واشنگتن در نشست آتی مسکو فرستاده است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که آمریکا خواستار همکاری با تلاش‌های روسیه در افغانستان است اما هدف روسیه از برگزاری این نشست مشخص نیست و در این مورد هیچ مشورتی با آمریکا انجام نگرفته است.
وی افزود: واشنگتن علاقه به همکاری با روسیه در ارتباط با افغانستان را دارد و «رکس‌تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در سفرش به مسکو در ماه آتی در رابطه با این موضوع با مقامات روسی گفت‌‌وگو می‌کند.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورهای منطقه باید بر گروه طالبان فشار وارد کنند تا این گروه برای پیوستن به روند صلح در افغانستان حاضر شود.
از سویی هم مشاور شورای امنیت افغانستان نیز گفته بود که آمریکا و روسیه به منظور برقراری صلح و ثبات در افغانستان باید به طور مشترک تلاش کنند.
در حالیکه روسیه، آمریکا را به مشارکت در تلاش‌های مسکو برای برقراری صلح در افغانستان دعوت کرده اما ژنرال آمریکایی و فرمانده نیروهای ناتو در اروپا روز گذشته در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: به دلیل مقابله طالبان با نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، روسیه از این گروه حمایت می‌کند.
برخی از مقامات و نمایندگان افغان همواره هشدار داده‌اند که افغانستان نباید به میدان رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه به میدان رقابت آمریکا و روسیه تبدیل شود.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که نشست مسکو که بر برقراری ثبات و صلح در افغانستان متمرکز است با منافع آمریکا در افغانستان مغایرت دارد زیرا آمریکا در پی صدور تروریسم به آسیای مرکزی از طریق مرزهای افغانستان است تا روسیه و چین را ناامن سازد.
آمریکا افغانستان روسیه خارجه وزارت مقامات برقراری مشارکت نیروهای طالبان می‌کند رقابت میدان آمریکایی تلاش‌های مرکزی رابطه گزارش برگزاری کشورهای آسیای واشنگتن گذشته همکاری