برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- برای عده ای سالاد به عنوان پیش غذا است و برای برخی دیگر غذای اصلی محسوب میشود. در این میان، هنر تهیه یک سالاد خوب و مغذی، آشنایی با خاصیت های مواد اولیه را می طلبد.

مازندمجلس: سالادی با مواد ارزان اما مفیدبه گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، برای عده ای سالاد به عنوان پیش غذا است و برای برخی دیگر غذای اصلی محسوب میشود. در این میان، هنر تهیه یک سالاد خوب و مغذی، آشنایی با خاصیت های مواد اولیه را می طلبد. همچنین باید توجه داشته باشید که با مواد و سبزیجات ارزان قیمت هم می توان سالادهای با کیفیت غذایی بالا تهیه کرد.  سبزیجات مخلوط

برای درست کردن این پیش غذا لازم است مقداری سبزیجات مثل گل کلم، کلم بروکلی، تربچه، کرفس یا هویج، فلفل دلمه ای، شلغم را آماده کنید. کلم ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و هویج و کرفس را خلال کنید. سپس مقداری سبزی معطر مثل جعفری، نعناع و ترخون را خرد کرده، کمی هویج رنده شده به آن اضافه کنید و به همراه نمک و فلفل و ماست چکیده یک سس غلیظ برای همراهی با سبزیجات درست کنید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای حاوی 32 کالری است و به اندازه‌ی مرکباتحاوی ویتامین C است. این مواد غذاییاز ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش قدرت بینایی و گرفتن بینی پیشگیری می‌کند اما بر حسب رنگ‌های متنوعخود حاوی ویتامین‌های متنوعی است. مثلا فلفل دلمه ای زرد، فوق العاده کم کالریبوده و نصف فنجان خرد شده آن، حاوی 155 میلی گرم ویتامین C است.

کلم بروکلی

یک پیمانه کلم بروکلی خام و خرد شده حاوی 81 میلی گرم ویتامین C به همراه ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها و لخته شدن خون ضروری است. کرفس  برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A  (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین هایB6,B2,B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست.
 شلغم

شلغم جزو سبزیجات نسبتاً ارزان قیمت و بسیار سالمی است و در عین حال حاوی ویتامین C زیاد و اسید آمینه های ضروری است.یک فنجان شلغم پخته شده حاوی 35 کالری و 18 میلی گرم ویتامین C است. ویتامین C موجود در این ماده‌ی غذایی مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
 هویج   هویج دارای ۸۷% آب ، ۱/۵ مواد ازته ، ۰/۰۲ % چربی ، ۸% مواد گلوسیدی ، حدود ۱/۵% سلولز و مقدری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E است. خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد. تربچه 
تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند،سم‌زدای بسیار خوبی است و سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است، همچنین دارای ویتامین‌C ، فسفر، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B  است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند.  گل کلم  گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. همچنی نحاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. وجود اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماری‌های خاص روده می‌شود، کمک موثری می‌کند.علاوه بر فولات، گل کلم سرشار از ویتامین‌های دیگر مهم B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و تیامین نیز هست. 
 
ویتامین می‌کند سبزیجات بیماری‌های ارزان پیشگیری ویتامین‌های بسیار تربچه همچنین مانند سرشار بروکلی دارای ضروری اسیدهای فولیک فنجان موجود ابتلا غذایی محسوب سالاد مقداری همراه کالری دلمه‌ای سلامت