برگزیده ها

مازندمجلس: سالی که گذشت در عرصه بین المللی جنجالی و خبرساز بود.

مازندمجلس: تلخ و شیرین سال 95 در حالی به پایان رسید که حوادث و تصمیم گیری های مهمی را به حافظه تاریخی خود سپرد، رخدادهایی که بخشی از آنها تا اندازه زیادی سرنوشت ساز بودند و شدند. اتفاقاتی مانند انتخاب غیرقابل پیش بینی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا تا تصمیم مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و یا حتی خرید بیش از 100 فروند هواپیمای جدید از سوی ایران.

در ادامه این گزارش به 5 اتفاق مهم عرصه بین الملل در سال 95 اشاره می کنیم.

نخست: تداوم حملات تروریستی داعش و عقب نشینی از موصل

داعش در سال 95 در اروپا سریال اقدامات تروریستی خود را ادامه داد و وحشت بار تر از گذشته در فرانسه، بلژیک، ترکیه و ..حملات تروریستی را ترتیب داد، حملاتی که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت. داعش سال گذشته به تمامی اعضای خود در کشورهای محتلف جهان دستور داد تا حکم این گروه تروریستی را اجرا و اقدام به انجام اقدامات تروریستی نمایند. درخواستی که منجر به حملات خونینی در سراسر جهان شد.

از سوی دیگر سال 95 برای داعش سال موفقیت آمیزی در گسترش مناطف تحت اشغال خود نبود و این گروه تروریستی با شکست های متعددی در عراق و سوریه مواجه شد و مجبور از عقب نشینی از بسیاری از نقاط تحت کنترل خود در عراق شد. هم اکنون درگیری ها برای بیرون راندن داعش از استان موصل عراق نیز در جریان است.

دوم: برگزیت و خروج ناباورانه بریتانیا از اتحادیه اروپا

در تابستان سال 95  برگزاری رفراندوم در بریتانیا با نتیجه ای ناباورانه ای مواجه شد، در نتیجه رای مردم انگلیس، ولز و اسکاتلند دولت بریتانیا 2 سال زمان دارد تا مقدمات خروج این کشور از اتحادیه اروپا را فراهم کند. رفراندومی که با بهت و شوک مردم انگلیس، دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و مردم سایر کشورها مواجه شد. دیوید کامرون از نخست وزیری انگلیس کناره گیری کرد تا ترزا می و از حامیان برگزیت سکان دوران خروج از بریتانیا را برعهده بگیرد.
 
سوم: کودتای نافرجام ترکیه و ادامه قدرت اردوغان

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 95 در جهان، کودتای نافرجام ترکیه در۱۵ تیرماه سال 95 بود. کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه تلاشی توسط گروهی از نظامیان بود که بنا بر گفته نخست‌وزیر ترکیه بخشی از ارتش این کشور می‌خواستند حکومت را در دست بگیرند. برای چند ساعت در نتیجه این کودتا ارتش پل‌های «بسفر» و «سلطان محمد فاتح» در استانبول را به وسیله تانک و سربازها مسدود کرد. طی این عملیات، بسیاری خطوط تلفن و اینترنت قطع بودند.

ساعاتی پس از آغاز درگیری‌ها، نیروهای وفادار به دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه اعلام کردند که کنترل کشور را به دست گرفته و ۱۵۶۳ نظامی کودتاگر بازداشت شده‌اند. همچنین نیروهای مردمی طرفدار دولت ترکیه به سمت ستاد مشترک ارتش این کشور حرکت کردند. سرانجام سرویس اطلاعاتی دولت ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد که کودتای ارتش شکست خورده است و عده‌ای از کودتاچیان هم دستگیر شده‌اند.

چهارم: ترور سفیر روسیه در ترکیه

ترور آندره کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه نیز یکی دیگر از اتفاقات شوکه‌کننده بود. وی که آذرماه امسال در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکسی در آنکارا با عنوان «روسیه از نگاه ترک‌ها» حضور پیدا کرده بود از سوی یک فرد مسلح مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.  فرد مهاجم که با فریاد الله اکبر این حمله تروریستی را صورت داده بود نیز به ضرب گلوله پلیس ترکیه کشته شد. این حمله در حالی صورت گرفت که چندی پیش از آن داعش روسیه را به انجام اقدامات تروریستی تهدید کرده بود.

پنجم: شوک انتخاب ترامپ

یکی از مهمترین و شوک برانگیز ترین اتفاقات سال 95 انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بود، خبری که بهت بسیاری از جمله مردم ایران را به همراه داشت. ترامپ در انتخابات سراسری ۸ نوامبر ۲۰۱۶ به طرز غافلگیرکننده‌ای بر هیلاری کلینتون نامزد دموکرات  پیروز شد. ترامپ با ۷۰ سال سن ثروتمندترین و مسن‌ترین فردی است که وارد کاخ سفید آمریکا شده است.
 

ترکیه تروریستی اروپا ترامپ روسیه بریتانیا کودتای اتحادیه انگلیس حملات نتیجه اقدامات مواجه ادامه اتفاقات آمریکا نافرجام بسیاری کنترل نیروهای برگزیت شده‌اند ناباورانه نشینی دونالد تصمیم گزارش ریاست جمهوری گذشته اردوغان اتفاق کشورهای