برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > نظامی - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در سال 95 یک رزمایش بزرگ را در سطح وسیع انجام دادند که بنابر گفته صاحبنظران بسیار موفقیت آمیز بوده است.

مازندمجلس: یکی از یگان های عمل کننده موفق نیروهای مسلح در سال 95 قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا بود که اقدامات مهمی را در زمینه توسعه قدرت نظامی انجام داده است.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در سال 95 یک رزمایش بزرگ را در سطح وسیع انجام دادند که بنابر گفته صاحبنظران بسیار موفقیت آمیز بوده است.

سامانه های موشکی بومی مرصاد و یازهرا و تلاش و صیاد ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، پرنده های دشمن فرضی را مورد اصابت موشک های خود قرار دادند.

افزایش برد کشف، درگیری و دقت بالا در انهدام هدف با ایجاد تغییرات سیستمی و الکترونیکی جدید در سامانه های موشکی مرصاد و یازهرا ۳ (س) در هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت مورد ارزیابی کارشناسان نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته بود.

سامانه مخابراتی دوربرد هوافضایی آسمان که به منظور ایجاد ارتباطات امن و پایدار با برد بیش از یکصد و پنجاه کیلومتر برای نخستین بار در این رزمایش مورد بهره برداری قرار گرفت، از دیگر نکات قابل توجه در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت بود.

در نخستین مرحله از رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۷، انواع سامانه‌ها، ادوات و تجهیزات موشکی، توپخانه‌ای، راداری، شنود الکترونیکی، ارتباطی و دیده‌بانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش که در منطقه عمومی رزمایش گسترش یافته بودند در مواضع از پیش تعیین شده استقرار یافتند.

استفاده از سامانه های جمع آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف مورد نظر در دریا توسط پهباد های شناسایی و انجام عملیات روانی پیش دستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین مدیریت بحران در برابر جنگ های نوین (ش.م.ه) و سامانه های سایبری و جنگالی از دیگر اقدامات انجام شده در این رزمایش مورد ارزیابی و تمرین قرار گرفته بود.

انجام ماموریت های حساس تاکتیکی و کنترل عملیاتی انواع سامانه های بومی ارتباطی و موشکی ارتفاع کوتاه، متوسط و بلند و هدایت یکان های تحت امر برابر ماموریت های ابلاغی توسط افسران جوان مستقر در قرارگاه تاکتیکی حضرت علی اکبر (ع) که به منظور ارتقای سطح مهارت ها و انتقال تجربیات پیشکسوتان به نیروهای جوان پدافند هوایی در منطقه عمومی رزمایش تشکیل شده، یکی از محورهای قابل توجه در این رزمایش بود.

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۷ نیز، برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه رادار کنترل آتش افق مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه نسبت به انهدام پهپاد متخاصم اقدام نماید.

همچنین در این رزمایش پس از گذشت ۲۷ سال از دوران دفاع مقدس، سامانه‌های موشکی مستقر در منطقه عملیاتی جزیره خارک از جمله سامانه مرصاد با شلیک موفق موشک های میان برد شلمچه، به انهدام هواگردهای متخصام اقدام کردند.

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت همچنین برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه "رادار کنترل آتش افق" مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و موشک این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه شلیک شده و پهپاد دشمن فرضی را منهدم کند.

موشکی که از سامانه تلاش شلیک شد، صیاد 3 بوده و این برای اولین بار است که این موشک تست عملیاتی می‌شود. پیش از این، سامانه موشکی اس 200 در سامانه موشکی تلاش برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا مورد استفاده قرار می‌گرفت اما از سال گذشته با به ثمر نشستن پروژه موشک پدافندی صیاد 3، این موشک به سامانه موشکی تلاش الحاق و سامانه موشکی اس 200 از بخش موشکی سامانه تلاش حذف شد.

موشک صیاد 3، یک موشک برد بلند و ارتفاع بالا است این موشک تا حدود 150 کیلومتر برد دارد و می‌تواند اهداف را در فواصل بالا رهگیری و به محض ورود هدف به فاصله 150 کیلومتری، با موشک صیاد 3 آن را هدف قرار دهد.

جالب است بدانید که هر یک گردان از سامانه تلاش از 3 پرتابگر موشک 4 تایی بهره می‌برد که این پرتابگرها براساس نیاز می‌توانند موشک صیاد 2 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع متوسط و برد متوسط) یا موشک صیاد 3 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا) تشکیل شوند.

، هر یک گردان از سامانه موشکی تلاش حتما باید شامل موشک‌های صیاد 2 و صیاد 3 باشد تا سامانه در برابر اهداف برد بالا و ارتفاع بالا و همچنین برد متوسط و ارتفاع متوسط، موشک مورد نیاز را داشته باشد.

همچنین در سال جاری سامانه موشکی "اس 300" در تمرین نظامی دماوند مورد آزمایش قرار گرفت و با موفقیت شلیک شد. در مجموع قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با آزمایش سامانه های موشکی بر کوتاه و برد بلند توانستند اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در سال 95 به رخ دشمنان بکشند.

29212

 

سامانه موشکی رزمایش هوایی پدافند ارتفاع قرارگاه اهداف آسمان عملیاتی آزمایش مدافعان متوسط ولایت نخستین ارزیابی الانبیا همچنین عملکرد برابر قراردادن کنترل تمرین منطقه مرحله مشترک انهدام عملیات نیروهای مرصاد مستقر تشکیل کوتاه دادند قدرتمند نظامی رادار اقدامات گردان اقدام پهپاد موفقیت ثانیه همراه تاکتیکی انواع ارتباطی ایجاد الکترونیکی کیلومتر گرفته عمومی استفاده یازهرا ماموریت روانی رهگیری شناسایی منظور