برگزیده ها
توصیه‌های طب ایرانی در ایام نوروز/شربت سکنجبین و آبلیمو جایگزین مناسبی برای نوشابه های گازدار

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت، توجه به سلامت خود در سال جدید را یکی از توصیه‌های نوروزی طب ایرانی عنوان کرد.

مازندمجلس: به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، محمود خدادوست ضمن تأکید بر اهمیت توجه به سلامت در دیدگاه طب ایرانی،  گفت: مردم هر سال یک بار به متخصصان طب سنتی و سلامتکده‌های طب سنتی مراجعه کنند؛ زیرا در سلامتکده‌های طب سنتی فقط بیماران مراجعه نمی‌کنند بلکه انسان‌های سالم نیز می‌توانند از خدمات این سلامتکده‌ها بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه توجه به نو شدن زمان و آغاز فصل طراوت باید با نو شدن رفتارها و کنار گذاشتن عادات غلط همراه باشد، افزود: بیایید یک قدم برای سلامتی به جلو برداریم و امسال یک عادت سلامت بخش را در زندگی خود نهادینه کنیم.
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت در ادامه افزود: این عادت می‌تواند توجه هر روزه به مبدأ خلقت و سلامت، و کمک گرفتن از طبیب ازلی باشد. همچنین می‌توانید برای توصیه‌های کلی سلامت بخش راه کارهای جزئی بیابید. به عنوان نمونه می‌توان برای افزایش فعالیت روزانه قبل از رسیدن به مقصد (مثلا یک ایستگاه زودتر) پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده بروید. عدم خرید نوشابه‌های گاز دار و بجای آن مصرف شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو نیز می‌تواند از این قدم‌ها باشد.
وی تصریح کرد: همچنین استفاده از چای بدون طعم دهندهای مصنوعی، جایگزین کردن دمنوش‌های گیاهی، کمتر کشیدن روزی یک نخ سیگار برای سیگاری‌ها و یا مصرف سبزی خوردن به جای ماست و ترشی و سالاد همراه غذا می‌تواند از این گزینه‌ها باشد. این قدم‌ها باید برای شما قابل انجام بوده و خیلی ایده‌آل گرایانه و دشوار نباشد و برای انجام آن باید مصر و مصمم باشید. خدادوست با بیان اینکه در موقع خوردن آجیل و تنقلات و همچنین میوه‌ها تنها از یک نوع مصرف کنیم، افزود: البته در خصوص شیرینی ها؛ شیرینی‌های ساده مثل نخودچی یا برنجی گزینه‌های بهتری هستند شاید خوب باشد اگر اضافه وزن دارید کلا میوه را جایگزین شیرینی کنید.در ضمن حذف وعده ناهار و غنی تر کردن وعده صبحانه توصیه همیشگی ما در ایام نوروز است. اگر احساس پری می‌کنید یک وعده در میان، غذا بخورید. مثلاً اگر ناهار خوردید شب شام نخورید.
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت یادآور شد: اگر مشکل معده و سوء هاضمه دارید سعی کنید آب و مایعات را همراه با غذا نخورید. کبابها غذای مناسبی برای شما هستند اما غذاهای سرخ شده در روغن و مصرف سبزیجات و میوه جات خیلی برای شما مناسب نیست. در میوه‌ها سیب و موز برای این دسته بیماران مناسب تر است. خدادوست مصرف دمنوش گزنه و سبزیجات پخته نظیر هویج، کلم، زیتون، جو و کرفس و شنبلیله را برای بیماران دیابتی مناسب دانست.
وی توصیه کرد: فشار خونی‌ها گریپ فروت را می‌شناسند اما شاید ندانند که مصرف همزمان آن با داروهای فشار ممکن است آنها را به شوک ببرد. پس مراقب باشید و چای ترش (رز چینی) را هم فراموش نکنید.
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت در خصوص عیدی دادن نیز گفت: یک پیشنهاد این است که همراه عیدی به فرزندانتان یک گلدان گل کوچک هدیه بدهید. هر روز از او بخواهید که به آن نگاه کند و آن را آب دهد. اینطور هم به سلامت روحی او کمک کردید و هم علاقه به طبیعت را در او زنده نگه داشته‌اید.
به گزارش مفدا،وی در پایان افزود: ۱۴ فروردین را شروع ماراتن نفس گیر تا سال بعد و یک سال کار خسته کننده نبینید. شما احتیاج دارید روز خود را به ۴ قسمت تقسیم کنید؛ کار، استراحت، عبادت، و تفریح. بدانید که سه قسمت اول وابسته به قسمت آخر هستند. پس هر روز ساعاتی را به تفریح اختصاص دهید و هر هفته نیز در آخر هفته‌ها برنامه تفریحات ساده و سالم داشته باشید تا روح پرنشاط و بدن سالم ابزار پرواز دائمی شما به سمت سلامت و کمال باشد.

سلامت ایرانی همراه افزود بهداشت اسلامی همچنین مناسب دارید باشید می‌تواند وزارت جایگزین بیماران ناهار سکنجبین میوه‌ها شیرینی نخورید تفریح نوروز سبزیجات  خدادوست توصیه خوردن توصیه‌های سلامتکده‌های مراجعه گزارش مناسبی اینکه قدم‌ها پیاده آبلیمو