برگزیده ها

مازندمجلس: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مجادله لفظی با مقامات اروپایی گفت: اکنون بیش از گذشته صدای پای نازیسم در اروپا شنیده می شود.

مازندمجلس: اردوغان دیشب در مصاحبه تلویزیونی با خبرنگاران شبکه تلویزیونی کانال دی و سی.ان.ان.ترک با اشاره به نصب علامت صلیب شکسته بر روی مساجد در هلند، اتریش و آلمان افزود: این ها صدای پای نازیسم است که در اروپا شنیده می شود.
به گزارش نامه نيوز، وی در واکنش به سخنان فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان مبنی بر که 'رئیس جمهوری ترکیه باید از متهم کردن آلمان به رفتاری شبیه نازی ها و مقایسه این کشور با نازی ها دست بردارد' اظهار کرد: 'با تاسف می گویم که رئیس جمهوری آلمان به رغم دوستی نزدیک، طی سخنانی من را هدف قرار داد و از این که درباره من چنین سخن گفت، بسیار متاسفم چرا که اگر من از فشار‌های نژادپرستانه در آلمان و از شباهت به نازیسم سخن می گویم، در لا به لای یک جمله می گویم و بر این ادعا مستنداتی هم وجود دارد و همین موضوع در مورد هلند نیز صدق می کند.'
فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان دو روز پیش در پاسخ به اتهامات اردوغان علیه آلمان گفته بود که رئیس جمهوری ترکیه باید از متهم کردن آلمان به رفتاری شبیه نازی ها و مقایسه این کشور با نازی ها دست بردارد تا بتواند رابطه خوبی با برلین داشته باشد.
وی در اولین سخنرانی رسمی پس از ریاست جمهوری بیان کرده بود که 'آقای اردوغان شما در حال از دست دادن پیشرفت های چند سال گذشته و دستاوردهای اخیر ترکیه با همکاری دیگران هستید و اتهامات غیرقابل قبول را متوقف کنید و به کسانی که به دنبال قطع رابطه برلین و آنکارا هستند، میدان ندهید.'
رئیس جمهوری آلمان همچنین از اردوغان خواسته بود تا به حاکمیت قانون و آزادی رسانه ها احترام بگذارد.
رئیس جمهوری ترکیه با طرح سوال خطاب به مقامات اروپایی افزود: شما اردوغان را دیکتاتور خطاب می کنید ولی اردوغان حق ندارد به شما بگوید فاشیست یا نازی؟
وی بیان کرد: تا زمانی که اردوغان را دیکتاتور بنامید، من هم به گفتن نازی ادامه خواهم داد.
اردوغان در ادامه مصاحبه مفصل دیشب خود در خصوص احتمال سفر خود به آلمان گفت که فعلا چنین قصدی ندارد و تمامی برنامه های وی پس از برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی در روز 16 آوریل مشخص خواهد شد و پس از این تاریخ ممکن است با شگفتی بسیاری مواجه شوند.
وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان اطلاعات آلمان که گفته بود ادعای ترکیه در خصوص دست داشتن فتح الله گولن و گروه منسوب به او صحت ندارد، گفت: رئیس سازمان اطلاعات آلمان حق ندارد نسبت به ترکیه چنین اظهار نظری کند و این سخنان وی به مفهوم وجود پشت پرده در این ماجراست و این وضعیت هم گویای موضع دولت آلمان است.
اردوغان همچنین با انتقاد از محدودیت ایجاد شده برای پروازهایی از مبدا ترکیه به مقصد آمریکا و انگلستان و جلوگیری از حمل و همراه داشتن تبلت، لپ تاپ و تجهیزات مشابه، با بیان این که امنیت مهم است، ولی نباید در آن مبالغه کرد، گفت: در این خصوص مذاکرات میان مقامات ادامه دارد و امیدوارم که به زودی از این اشتباه دست بردارند.
وی با اشاره به رایزنی با نخست وزیر انگلیس در باره این موضوع افزود: همه متوجه قدرت شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز هستند و ایجاد چنین محدودیت هایی اشتباه است.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در رابطه با موضع آمریکا و روسیه در قبال یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) گفت: تمایل روسیه و ایالات متحده آمریکا به استفاده از گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در سوریه موجب ناراحتی ما می شود.
وی ادامه داد: به روشنی اعلام می کنم که دور کردن اعضای این گروه تروریستی از خط مرزی ترکیه با سوریه ضروری است و اقدامات ما در سوریه تا پاکسازی کامل این اراضی از وجود اعضای گروه های تروریستی ادامه خواهد داشت.
آلمان اردوغان ترکیه جمهوری ادامه سوریه ندارد آمریکا رابطه افزود دیکتاتور همچنین تروریستی مقامات داشتن اطلاعات قانون اشتباه مدافع اعضای یگان‌های روسیه ایجاد برلین محدودیت بردارد نازیسم واکنش اشاره تلویزیونی اروپایی مصاحبه سخنان فرانک اظهار موضوع مقایسه رفتاری والتر اشتاین اتهامات