برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- پس از حادثه پلاسکو، شبهات زیادی در رابطه با روز حادثه در فضای مجازی مطرح شد اما بسیاری از این حواشی صحت نداشتند.

مازندمجلس:

پلاسکوبه گزارشخبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، صبح روز پنج شنبه 30 دی ماه، آتش نشان ها طبق عادتهر روز در محل کار خود حاضر می شوند.

خیلی هایشان حتیفرصت خداحافظی با عزیزانشان را هم نداشته اند. از خواب که برخواسته اند با عجله درایستگاه خود حاضر شده تا شیفت را از آتش نشان های شب تحویل بگیرند. ساعت 7 و 59 دقیقهصبح پنج شنبه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به سازمان آتش نشانی اعلام می شود. بلافاصلهنیروهای 10 ایستگاه به محل حاضر می شوند اما حریق بسیار گسترده است. برای اطفا حریق،نیروهای تعدادی دیگر از ایستگاه ها نیز خود را به محل می رسانند و در مجموع 200 آتشنشان برای خاموش کردن آتش در محل حاضر هستند. حریق قصد فرو کش کردن ندارد. شعله هایآتش سراسر ساختمان 17 طبقه قدیمی پایتخت را فرا گرفته اند و سراسر ساختمان پلاسکو دوداست.

به یکباره بخشی ازساختمان فرو می ریزد. آتش نشان ها تلاش می کنند وضعیت را تحت کنترل خود قرار دهند بههمین خاطر تعدادی از آنها در ساختمان می مانند. آنها تلاش می کنند که تعدادی از شهروندانکه هنوز در ساختمان حضور دارند را از محل خارج کنند اما دیگر غول آهنی پایتخت توانایستادگی ندارد.

ساختمان فرو می ریزدو 16 آتش نشان به همراه 10 شهروند در زیر آوار آن می مانند.

برای خارج کردن پیکراین افراد از ساختمان، آتش نشان ها از روز 30 دی ماه تا ساعات پایانی 8 بهمن ماه، شبو روز به تجسس پرداختند. در نهایت نیز پیکر 16 تن از شهدای آتش نشان و 4 شهروند اززیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد.

کار تفحص شهدا، بسیاردشوار بود به طوری که پیکر آخرین شهید آتش نشان در ساعات پایانی هشتمین روز عملیاتاز زیر آوار ساختمان خارج شد.

برای برگزاری مراسمتشییع پیکر شهدای آتش نشان نیز دو بار برنامه ریزی شد.

نخستین بار زمانیقرار شد مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شود که هنوز پیکر برخی از شهدای آتش نشان زیرآوار بود. خانواده های این افراد اعلام کردند که حاضر نیستند مراسم تشییع پیکر شهدایشاندر شرایطی که هنوز پیکر برخی از هم قطاران آنها زیر آوار است برگزار شود. به همین خاطرنیز این مراسم به روز دوشنبه 11 بهمن ماه موکول شد.

مهدی داوری، معاونعملیات سازمان آتش نشانی در رابطه با برخی حواشی مطرح شده پیرامون عملیات حادثهپلاسکو گفت: در حادثه پلاسکو سه ایستگاه آتش نشانی به صورت همزمان در صحنه حادثه حضوریافتند و اینها اولین گروه آتش نشان های اقدامی به صحنه حادثه بودند.

وی افزود: اولینگروه آتش نشان ها با اتکا به تجهیزات ساختمان وارد عملیات شد اما متاسفانه کپسول هایآتش نشانی موجود در صحنه حادثه عمل نکرده و آتش نشان ها با مشکل مواجه شدند.

معاون عملیات سازمانآتش نشانی با اشاره به آماده باش تمام ایستگاه سازمان آتش نشانی پس از حادثه پلاسکواظهار کرد: پس از حضور سه ایستگاه سازمان آتش نشانی در محل حادثه سایر ایستکاه ها درآماده باش قرار گرفته و خود را به محل حادثه رساندند.

داوری در خصوص حضورشهروندان در طبقات مختلف ساختمان پلاسکو تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از شهروندان درساختمان پلاسکو حضور داشتند که از صحنه حادثه خارج نمی شدند به طور تقریبی می تواناعلام کرد که هر طبقه حدود 40 تا 50 نفر در ساختمان حضور داشتند.

وی ادامه داد:31 دقیقه قبل از ریزش ساختمان پلاسکو دستور خروج صادر شده بود اما 15 دقیقه قبل ازریزش نیز مشاهده می شد که شهروندان در صحنه حضور دارند و آتش نشان ها در آن دقایق حدود150 نفر با تکیه بر زور از صحنه حادثه خارج کردند

معاون عملیات سازمانآتش نشانی در رابطه با چرایی استفاده نکردن آتش نشان ها از فوم گفت: فوم ویژه خاموشکردن مایعات است و در صحنه حادثه پلاسکو باید از اب استفاده می شد.

داوری با بیان اینکهدر آتش نشانی کار انفرادی انجام نمی دهیم تصریح کرد: در آتش نشانی افراد به صورت تیمیوارد عملیات می شوند و در تیم آنها افراد با سابقه بالا و سابقه کم در کنار یکدیگرفعالیت می کنند.

وی در رابطه با دلایلاستفاده نشدن تشک نجات در صحنه حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: استفاده از تشک نجات نمیتوانست موثر باشد زیرا ریزش شیشه از ساختمان را شاهد بودیم و بدون شک اگر تشک نیز پهنمی شد دچار آسیب شده و بهره وری نداشت.

معاون عملیات سازمانآتش نشانی با اشاره به زیر آوار مانده سه تن از آتش نشانان در ریزش ابتدایی ساختمانپلاسکو اظهار کرد: در ریزش اولیه ساختمان رحمانشکری ، فخرالدین گودرزی و بهنام میرزاخانی از زیر آوار خارج شدند که متاسفانه بهناممیرزاخانی پس از خروج از ساختمان به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسید.

وی از برگزاری 4ازمون برای آتش نشان ها در هر سال خبر داد و اذعان کرد: آتش نشان ها باید سالی 4 باردر آزمون های مختلف پیدا کنند و اگر نتوانند در آزمون ها موفق باشند مراحل پیشرفت راطی نمی کنند.

داوری در رابطه باپرسش های مطرح شده پیرامون دلایل در اختیار نداشتن بیسیم تصریح کرد: زمانی که یک تیموارد عملیات می شود ممکن نیست که تمام افراد بیسیم در اختیار داشته باشند فرمانده هاتنها افرادی هستند که بیسیم داشته و در تمام دنیا نیز این روش مرسوم است.

معاون عملیات سازمانآتش نشانی تاکید کرد: هر تیم آتش نشانی در صحنه حادثه پلاسکو یک یا دو بیسیم در اختیارداشت که این بیسیم ها نیز در دست فرماندهان آن نیز بوده است.

ساختمان نشانی حادثه پلاسکو عملیات بیسیم افراد ایستگاه رابطه سازمانآتش داوری مراسم استفاده معاون تصریح شهدای تعدادی شهروندان مختلف اشاره ندارد داشتند دقیقه باشند اختیار آزمون سابقه اعلام هایآتش متاسفانه مانند برگزاری پایانی ساعات دارند گرفته تشییع سراسر پیرامون پایتخت برگزار شهروند