برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - انتخاب نوشت: وزیر سابق نفت گفت: شرایط کشور به ویژه در مسائل بیکاری در حد انزجار است و امید است با اجماع اصولگرایی امسال اقداماتی انجام شود که مسیر کشور عوض شود.

مازندمجلس:رستم قاسمی گفت: در 10 سال گذشته موضوع اقتصاد مورد تاکیدمقام معظمرهبری بود و  به عنوان موضوع اصلی و دغدغه‎های اصلی ایشان مطرح می‎شود.

وی تصریح کرد: امسال نیز معظم‌له « اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال » راشعار سال قرار دادند  و این موضوع بیانگر آن است که موضوع اقتصاد یکی ازدغدغه‎های جدیمقام معظم رهبری است.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه اقتصاد اصلی‎ترین موضوع کشور  است، گفت: بر اساسنظرسنجی که در کشور وجود دارد بیش از 70 درصد مردم  اقتصاد را مهمترین موضوعو دغدغه خود می‎دانند.

قاسمی بیان داشت: در دوران جنگ به عنوان مهندسی رزمی جنگ کار می‎کردم و پس از جنگ در راستای بازسازی کشورفعالیت کردم و بعد از جنگ آنهایی که خود مسئول ایجاد جنگ بودند و خودشان سلاح مخرببه دشمن می‌دادند  درصدد این بودند که در بازسازی کشور مشارکت کنند.

وی ادامه داد: عده‎ای هم در کشور معتقد بودند چون ایران تجربه کار بزرگ را ندارد حتماباید پذیرای خارجی‎ها باشد.

وزیر سابق نفت بیان داشت: از نظر آمار و ارقام نیز این افراد درست می‎‌گفتند کسی در ایران سد، پالایشگاه و بزرگراه نساخته بود و در قبل ازانقلاب نیز همه این پروژه‎های مهم را خارجی‎ها می‎ساختند اما حجم کارهایی که در کشور پس از جنگ انجام می‎شد بسیار بزرگ بود و بخش عمده‎ای از آن نیز با استفاده از توان داخلیانجام شد.

قاسمی بیان داشت: در آن دوران عده‎ای برای اثبات ما می‎توانیم به میدان آمدند و با همکاری دوستاندر دوران دفاع مقدس مجمعی از افرادی که به دنبال تحقق شعار «ما می‎توانیم » بودند را شکل دادیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ بازسازی کشور با روحیه جهادی که مهندسانداشتند یکی از اهداف فرعی مجموعه خاتم انبیاء بود و  اهداف فرعی ما این بودکه تجهیزاتی که از  جنگ در اختیار داشتیم را برای بازسازی کشور به‌کار گیریم.

وزیر سابق نفت بیان داشت: اصلی‎ترین محور ما ثابت‎کردن شعار بود که رهبر انقلاب اسلامیفرموده بودند و ما درصدد بودیم که شعار« ما می‎توانیم» را در کشور به اثبات برسانیم.

قاسمی تاکید کرد: 20 سال در طرح‎های متعدد ملی و کلان حضور پیدا کردم وخاطرم است که وقتی سد کرخه را ساختیم پس از آن ده‎ها سد  توسط ایرانی‎ها ساخته شد.

وی افزود:  با آزاد راه‎ها، نیروگاه و طرح‎های بزرگی که بعدا ساخته شد دیگر کسی جرئتاین را نداشت که بگوید در ایران این پروژه‎ها قابل ساخت نیست و ما اثبات کردیم که می‎توانیم پروژه‎های بزرگ کشور را انجام دهیم.

وزیر سابق نفت به تحریم‎ها اشاره کرد و افزود: وقتی تحریم‎ها در سال 1390 امضاء شد رئیس جمهور آمریکاآن را فلج کننده و هوشمند و بی‎سابقه می‎دانست که ایران باید تسلیم شود و حقیقتا تحریم‎ها به این گونه بود و از ابزارها و کشورهایزیادی برای اجرای تحریم‎ها علیه ایران استفاده کرده بودند.

قاسمی افزود: مسئولت اوپک را در دولت دهم بر عهده داشتم  و بهبسیاری از کشورهای مهمی مثل چین،  کشورهای عربی و آفریقایی سفر می‌کردم و دراین سفرها به من می‎‌گفتند کهمگر امکان دارد که شما از این تحریم‎ها عبور کنید.

وی بیان داشت: برخی کشورهای عربی که می‎خواستند به ما لطفی کنند می‎‌گفتند آقای قاسمی می‎دانید که مشکل آمریکایی با شما چیست، مشکل آمریکایی‎ها هسته‎ای نیست، پاکستان در همسایگی شما بمب هسته‎ای دارد ولی کاری با آن کشور ندارند ،مشکلشان این است که آمریکایی‎ها می‎خواهند بدانند که شما می‎خواهید با انقلاب اسلامی چکار کنید و اینهامی‎خواهند این را حل کنند.

وزیر سابق نفت  افزود: آمریکایی‎ها همه ابزارهای لازم را به‌کار گرفتند کهما تسلیم شویم و در آن زمان که تحریم‎ها امضا شد رئیس جمهور آمریکا در انتظاربود که خبرهایی از فروپاشی ایران از تحریم‎ها به دستش برسد.

قاسمی بیان داشت: غربی‎ها همه ابزارها را به‌کار گرفته بودند که ما در تحریم‎ها دستمان را بالا کنیم و در خود صنعت نفت در دوران تحریم نیز پیچیدگی‎های زیادی داشت و تجربه عبور از تحریم در 100 سال گذشته کشور اتفاقنیفتاده بود و بسیاری از کالاها و ابزارهای ما از خارج وارد کشور می‎شد و تهدیدهای جدی به دلیل وابستگی صنعتنفت به خارج داشت از قبیل قطع گاز مواجه شدیم.

وی بیان داشت: در چند ماه پس از تحریم‎ها توانستیم روی پای خود بایستادیم و ثابتشد که ما می‎توانیم برخی تجهیزات فنی و خاص را که قبل از تحریم‎ها پولش را پرداخت کرده بودیم ولی خارجی‎ها به ما نمی‎دادند را در کشور بسازیم.

وزیر سابق نفت بیان داشت: شرکت‎های حفاری خارجی پروژه‎های خود را در کشور رها کردند و رفتند و درطول تحریم تمام کالاهای نفت توسط کالاهای ایرانی جایگزین شد.

قاسمی بیان داشت: در صدا و سیما با اسناد و مدارک نشان دادم که دورهتحریم اوج توسعه صنعت نفت بود و اسناد و مدارکش نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه اوج توسعه صنعت نفت در 100 سال گذشته در دوره سخت‎ترین روزهای تحریم رقم خورد، یادآور شد: مادر تحریم با جنگ بزرگ اقتصادی رو به رو بودیم که هزینه‎هایی داشت ولی ما در این جنگ تحریم پیروزشدیم.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: در روزهای نخست تحریم نگرانی داشتیم ومقام معظم رهبری به ما فرمودند که مقاومت کنید قله و پیچی است که باید حتما از آنعبور کنید و تعبیر مقام معظم رهبری این بود که غربی‎ها و آمریکایی‎ها مثل حیوان درنده هستند اگر 10 قدم عقببروید آنها 20 قدم جلو می‎آیند.

قاسمی افزود: ما از تحریم واقعا عبور کردیم و اینکه خارجی‎ها به میز مذاکره آمدند به دلیل این بود کهاینها نیاز داشتند چون ما سه درصد هسته‎ای را به 20 درصد رسانده بودند و اگر ادامهداشت ما به 90 درصد هم می‎رسیدیم و این به این معنی نبود که ما به دنبال بمب هسته‎ای هستیم.

وی افزود: ایران از موضوع هسته‎ای به سرعت در حال عبور بود و به این دلیلرئیس جمهور آمریکا گفت اگر می‎توانستیم پیچ و مهره هسته‎ای ایران را باز می‎کردیم.

وزیر سابق نفت  تاکید کرد: 107 سال از عمر صنعت نفت ما می‎گذرد و قبل از تحریم 27 میلیون لیتر روزانه بنزین وارد می‎کردیم و خارجی‎ها بنزین را تحریم کردند و منتظر بودند که کشور در پمپ‎های بنزین با مشکل سوخت رو به رو شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در برخی روزهای تحریم ذخایر از کالاهای ما درصنعت نفت  به سه روز در کل کشور می‎رسید و  دو سال زمان برد که سبد انرژیکشور را تغییر دادیم و 2 هزار 500 جایگاه سی‎ان‎جی ساختیم که معادل سوخت 25 میلیون لیتربنزین در روز را در کشور تامین می‎کرد.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم شرایط پلایشگاه‎ها در کشور توسعه پیدا کرد و اگر این شرایطادامه پیدا می‎کرد وضع ما امروز به مراتب بهتر بود، گفت:بنده با تحریم موافق نیستم واینکه می‎گفتندتحریم تنها نفت و پول است دورغ است و ما با تحریم دارو و کالاهای دیگر رو به روبودیم.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه آمریکایی‎ها و غربی‎ها اعتراف کردند که ما از تحریم عبور کردیم، یادآور شد: رئیس جمهوری که می‎گفت تحریم‎ها فلج کننده است در مذکرات گفت تحریم‎ها به ایران اثر نکرد.

وی بیان داشت: برخی مسئولان بیان می‌کردند که از سال 1384 تا سال 1392گفتند یک شغل ایجاد نشد و به برخی گفتم که 4 میلیون مسکن مهر را جن و پری‎ها ساختند، افزایش 30  میلیون تن سیمان به 70 میلیون تن  در کشور کار جن و پری‎ها بود؟.

وزیر سابق نفت ادامه داد: امروز علت اصلی که مقام معظم رهبری به آناشاره کردند ناکارآمدی است و این به دلیل آن است که ما باور نداریم و کلامامام(ره) که فرمودند ما می‎توانیم را جدی نگرفتیم.

قاسمی بیان داشت: با شرایط که در کشور داریم منابع بالقوه‎ای مانند نساجی که  در کشور در رتبه‎های بالا قرار دارد نباید وضعیت اشتغال مادر کشور به اینگونه باشد.

وزیر سابق نفت بیان داشت: امروز مشکل جدی کشور معیشت و اقتصادی است وپاسخ معتبر به نگاه مردم حل مشکلات اقتصادی است.

قاسمی بیان داشت: جمع کثیری از کشور که بیش از 60 تا 70 درصد مردم راتشکیل می‎دهد خیلیبه اصولگرایی و اصلاح طلبی کار ندارند و نگاه سیاسی ندارند آنها مطالباتشانمطالبات اقتصادی است و می‎خواهند مشکلات معیشتشان حل شود.

وی بیان داشت: آن چیزی که می‎تواند ما جمع اصولگرایان را به نتیجهبرساند نخست خودمان هستیم و دوم اینکه بتوانیم جمع کثیری را همراه کنیم.

قاسمی تاکید کرد: اقتصاد کشور بیمار است و باید به دکتر متخصص خودشمراجعه کنیم و اگر اشتباهی برویم ممکن است آمپولی بزند که بدتر شود و دکتر متخصصکشور خود باور است و اگر اعتقاد پیدا کنیم ما می‎توانیم مشکل کشور حل می‎شود.

وزیر سابق نفت تاکید کرد: در بخش کشاورزی امروز در دنیا یک تحول اساسیانجام شده و در کشاورزی نمی‎توانیم به روش‎های گذشته کار کنیم و این تغییر باید در سال‎های پیش اتفاق می‎افتاد امروز قیمت تمام شده محصولات کشاورزیباعث شده که کشاورزی ما قابل رقابت با محصولات خارجی نباشد و این بیانگر این استکه در زمینه کشاورزی باید زمینه دانش‎محوری ایجاد شود.

قاسمی با بیان اینکه توریست یکی از موضوعات اساسی اقتصاد است ،افزود: توریست اروپایی را ما نمی‎توانیم پذیرایشان باشیم چرا که شرایط و مسائل اقامتی با مسائل شرعی واسلامی ما سازگار نیست و ما باید به سمت توریست اسلامی برویم.

وی ادامه داد: در چند سال پیش 100 هزار عراقی به ایران نمی‎آمدند ولی در سال 1395 ، 2 میلیون و 700هزار عراقی وارد ایران شدند و اگر ویزا را حل کنیم شرایطی ایجاد می‎شود که بیش از 8 میلیون عراقی در سال واردکشور شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه در دنیا سالی 80 میلیون توریست حلال وجوددارد، افزود: مشکلی اساسی کشور اقتصادی است و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‎های آینده با چالش‎های اقتصادی رو به رو خواهیم بود.

قاسمی بیان داشت: مجموعه اصولگرایی باید همه اختلافات را کنار بگذارندو همه مجموعه اصولگرایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا موتور محرک جامعه شوند تاشرایطی متناسب با فضای کشور ایجاد کنیم تا به تحول بنیادی برسیم.

وی با بیان اینکه اصلاحات ممکن است کاندیدایی داشته باشند ولی آنها ازروحانی عبور نخواهند کرد، افزود: احمدی نژاد یک ظرفیتی در کشور است و اینکه مردمآقای بقایی را قبول دارند چون احمدی نژاد را قبول دارند اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه اصلاحات ممکن است کاندیدایی داشته باشند ولی آنها ازروحانی عبور نخواهند کرد، افزود: احمدی نژاد یک ظرفیتی در کشور است و اینکه مردمآقای بقایی را قبول دارند چون احمدی نژاد را قبول دارند اینگونه نیست.

29219

تحریم قاسمی تحریم‎ها اینکه افزود می‎توانیم میلیون هسته‎ای اقتصاد موضوع اقتصادی آمریکایی‎ها امروز دوران خارجی‎ها ایجاد دارند احمدی بازسازی گذشته رهبری کشاورزی توریست ادامه کالاهای اصولگرایی کردیم جمهور اینگونه توسعه تاکید غربی‎ها شرایط روزهای ندارند بنزین مجموعه بودیم عراقی پروژه‎های می‎‌گفتند می‎شود خاطرنشان اثبات به‌کار ازروحانی می‎کرد باشند تغییر نخواهند بقایی مردمآقای سال‎های ظرفیتی نمی‎توانیم کاندیدایی مشکلات کثیری اساسی برویم مسائل زمینه می‎کردیم پری‎ها اصلاحات محصولات کشورهای استفاده می‎شد آمدند دنبال داشتیم دادیم تجربه عده‎ای باشیم اروپایی عنوان اشتغال اصلی‎ترین بیانگر انقلاب طرح‎های آمریکا ابزارهای خارجی اسناد فرمودند یادآور اسلامی می‎خواهند ساخته ساختیم کننده تسلیم پذیرای ابزارها هستیم