برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > دولت - مهر نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنچنان که شایسته اقتصاد ایران بوده سیستم بانکی ما رشد نکرده و در این رابطه چالش‌ها و مشکلاتی داریم، گفت: امروز فولاد تولید ایران به اروپا صادر می‌شود.

مازندمجلس:محمد نهاوندیان درباره موانع غیر برجامی در روابط بانکی که به تازگی عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره هسته ای آن را دلیل اصلی مشکلات بانکی نام برده است، گفت: آنچه توافق هسته‌ای قرار بود انجام دهد برداشته شدن تحریم های هسته ای بود و همین امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: از توافق هسته ای توقع بود که تحریم ها برداشته شود؛ اما اینکه در اقتصاد، در تولید ملی و مناسبات ما چه اتفاقی می افتد؟ یک بخشی از آن مربوط به تحریم های هسته ای است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: قطعنامه های ظالمانه کشتی های ما را مجبور کرده بود پرچم خارجی بزنند تا تردد بین المللی داشته باشند و هیچ کشتی خارجی به بندر ایران نمی آمد؛ اما امروز هیچ کدام از محدودیت های قبلی بر روی کشتیرانی ایران وجود ندارد و یا در بحث بیمه و مسائل فروش قطعات و مواد اولیه مشکلات و موانع برطرف شده و در پهنه صنعت کشور می بینیم که شرایط با دو سال قبل، قابل قیاس نیست.

تراز تجاری بعد از ۳۲ سال مثبت شده است

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات ایران گفت: در طول دهه های اخیر از سال ۳۲ تا الان تراز تجاری مثبت نداشته ایم و اینکه دو سال پیاپی مثبت می شود، دلیلش آن است که موانع صادرات در کشور برداشته شده است.

نهاوندیان درباره مشکلات بانکی تصریح کرد: در بخش مراودات بانکی، حواله بانکی، گشایش اعتبار اسنادی و قراردادهای کارگزاری بانکی راه افتاده است، اما در بحث فاینانس، تسهیلات بانکی و تامین مالی دیگر بحث بین دو بانک است، بانک ایرانی و بانک خارجی و آنان باید با هم به تفاهم برسند. این مراودات بستگی به آن دارد که بانک خارجی به این نتیجه برسد که تسهیلات در اختیار پروژه داخل ایران قرار دهد.

سیستم بانکی متناسب با اقتصاد ایران رشد نیافته است

وی با بیان اینکه استانداردهای بین المللی با ۵ سال قبل تفاوت پیدا کرده است، افزود: با توجه به مشکلاتی که به بانک های ما در این چند سال تحمیل شده و بحث بدهی های معوقه موجب شده است آنچنان که شایسته اقتصاد ایران بوده سیستم بانکی ما رشد نکند و در این رابطه چالش ها و مشکلاتی داریم.

بانک های کوتاه قد نمی توانند به اقتصاد سرویس لازم را بدهند

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا سرمایه بانک های دولتی در این سال ها افزایش پیدا نکرده، گفت: این چالش ها باید در طول این سال ها حل می شد، وقتی اقتصاد رشد می کند اما بانک رشد نمی کند، دیگر این بانک کوتاه قد نمی تواند سرویس لازم را به اقتصاد بدهد؛ لذا بانک های ما رشد پیدا نکرده اند و امروز خود را به شکل تنگنا نشان می دهند که باید سیستم بانکی مان را تقویت کنیم.

وی افزود: این همه موسسات اعتباری بدون مجوز قارچ گونه در گوشه و کنار اقتصاد ما پیدا شدند، سر مردم کلاه گذاشتند؛ بی نظم، بدون انضباط و بدون نظارت که به انضباط سیستم بانکی کشور آسیب زدند که در این دو، سه سال با این موسسات برخورد انضباطی شده است؛ البته اقدامات اصلاحی زمان می برد.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت خارجه گفته است کم کاری برخی دستگاها موجب شده که نتوانند از فرصت های پسابرجام استفاده کنند، مثلا وزارت نفت توانسته به خوبی از این فرصت استفاده کند، تصریح کرد: باید سرعت در همه جا افزایش یابد البته امکانات لازم هم باید تخصیص پیدا کند. اینکه توانستیم در بازار نفت به جایگاه خودمان برگردیم این توفیق بزرگی بوده است، در بخش های صادرات غیرنفتی برخی بخش ها خوب استفاده کردند، مثلا در پتروشیمی توانستیم خوب استفاده کنیم و سهم مان را به دست بیاوریم. در صادرات مواد غذایی نیز خوب عمل کردیم.

صادرات فولاد بعد از برجام

رئیس دفتر رئیس جمهور، با بیان اینکه صادرات فولاد بعد از برجام راه افتاده است، گفت: امروز فولاد تولید ایران با گشایش اسناد اعتباری به اروپا صادر می شود که این موضوع منعکس نشده است.

وی تاکید کرد: البته برخی بخش ها و دستگاه ها به این سرعت نبودند و آنها باید بر سرعت شان بیفزایند. اما تعبیر کم کاری شاید برای همه بخش ها درست نباشد. شاید آنها با موانعی رو به رو بودند و برخی بخش های دیگر موانع کمتری داشتند؛ اما ما افق خوبی پیش رویمان است و باید گام های محکمتری برداریم.
29213

 

بانکی اقتصاد صادرات اینکه موانع استفاده خارجی امروز سیستم نهاوندیان فولاد افزود افزایش البته تصریح جمهور کوتاه سرویس مشکلات تحریم برداشته موسسات نکرده اعتباری وزارت برجام توانستیم مشکلاتی انضباط افتاده المللی درباره توافق تولید تجاری اروپا تسهیلات گشایش مراودات بدهند