برگزیده ها
فعال بخش خصوصی: روابط عاری از تنش با جهان بستر رونق تولید و اشتغال است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رونق تولید و اشتغال به روابط عاری از تنش با جهان نیاز دارد که نمونه موفقی از آن در مذاکرات توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تحقق یافت.

مازندمجلس: «پدرام سلطانی» امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ، با اشاره به نام‌گذاری سال 1396 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری ‌افزود: برای خروج از رکود اقتصادی ، مهمترین راهکار این است که از رفتارهای غیرحرفه‌ای و ضعف‌هایی که در روش‌های مدیریتی ما در سطح کلان وجود دارد، فاصله بگیریم و به‌سمت مدیریت اصولی و غیرهیجانی برویم که نمونه بارز آن در مذاکره های برجام انجام شد.
وی تاکید کرد همه کشورها در مقاطعی با چالش‌های اساسی مواجه بوده‌اند و زمانی ‌که به مدیریت تعاملی و با رویکرد مثبت نسبت به جهان روی آوردند، وضعیت خود را بهبود بخشیدند.
به گفته سلطانی، ایران نیز با جایگزینی شایسته‌سالاری به ‌جای دوست‌سالاری و فامیل‌سالاری، افزایش شفافیت، توجه به فساد اداری به ‌عنوان یک مخاطره جدی، حذف یا به ‌حداقل رساندن قوانین و مقررات مخلّ و توجه به اینکه منافع کشورها به یکدیگر گره خورده است، قادر خواهد شد این اقتصاد پرپتانسیل را به مسیرهای بهتر و بالنده‌تری برساند.
وی با اشاره به فرصت های فضای اقتصادی ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی، افزود: ایران دارای اقتصادی پرظرفیت است که در کنار برخی چالش‌ها، فرصت‌های زیادی برای بالندگی دارد.
به گفته این فعال اقتصادی، حتی برخی از چالش‌ها فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود؛ بطور مثال ایران می تواند در بخش مدیریت منابع آبی و صیانت از محیط زیست جذب سرمایه‌گذاری با توجیه‌های اقتصادی قابل‌قبول داشته باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از جنبه‌های مختلف مزیت‌های بارزی دارد، اظهار داشت: ما صاحب منابع زیرزمینی غنی نفت، گاز و معادن هستیم که بر پایه آنها صنایع متعددی قابل شکل‌گیری است. ما دارای مزیت‌های ژئوپلتیکی نیز هستیم؛ ایران در چهار راه اتصال غرب به شرق و شمال به جنوب واقع شده و مزیت‌های اقلیمی و ژئوپلتیکی ما می‌تواند به منظور توسعه انواع روش‌های حمل و نقل به‌کار گرفته شود.
سلطانی یادآور شد: ایران کشوری گسترده با اقلیم‌های متفاوت و آب‌وهوای متنوع است که می‌تواند امکان سرمایه‌گذاری در کشاورزی نوین و صنعتی و همین طور اکوتوریسم را فراهم کند.
وی ادامه داد: ایران از پیشینه تاریخی و آثار باستانی غنی برخوردار است که سایر ابعاد گردشگری و صنایع وابسته به آن مثل هتل داری، رستوران‌داری، اماکن تفریحی و فضاهای ورزشی می‌توانند به‌عنوان بخش‌های مکمل این پیشینه مورد بهره‌گیری قرار گیرد.
نایب رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: بازار بزرگ 80 میلیون نفری کشور و بازار در دسترس 400 میلیون نفری ما می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در تولید کالاهای مصرفی، لوازم خانگی و ... باشد؛ این در شرایطی است که منابع انسانی تحصیلکرده، هوشمند و به‌روز ایران می‌توانند فرصت‌های مختلفی در حوزه‌های ITC، صنایع دانش‌بنیان، دیجیتال و ... ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری محیط مساعد کسب‌وکار است، گفت: اهمیت محیط کسب‌وکار حتی از منابع طبیعی که ذکر آن رفت، بیشتر است. کشورهایی وجود دارند که از بسیاری از ویژگی‌های یاد شده محروم هستند، اما دارای محسط کسب‌وکار فوق‌العاده خوب، سالم، چابک، کم‌هزینه و عاری از فساد هستند و به‌سرعت درحال سرمایه‌گذاری هستند. این درحالی است که ما باوجود منابع و امکانات فراوان، در زمینه جذب 10 درصد از میزان سرمایه‌گذاری در این کشورها عاجز هستیم.
سلطانی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی به ارتباطات صلح‌آمیز، عاری از تنش و مثبت با جهان نیاز دارد؛ این در حالی است که از کشور ما مرتبا پیام‌هایی مبنی بر جدال، اختلاف‌نظر و تهدید صادر می‌شود.
وی اضافه کرد: کمتر کشوری وجود دارد که گروه‌های سیاسی و نظامی آن اظهارنظرهای بین‌المللی داشته باشند و مواضع تند و تیزی نسبت به سایر کشورها و رهبران آن‌ها از خود بروز دهند. این فضا سرمایه‌گذاران کشورهای مذکور را نسبت به حضور در بازار ایران بی‌انگیزه و حتی نگران می‌کند.

** برجام و اقتصاد ایران
این مسئول با ابراز خوشبینی به برجام خاطرنشان کرد: برجام ازجمله اقدامات حرفه‌ای و حساب‌شده مسئولان کشور بود. کشور ما در شرایطی قرار داشت که اگر مذاکرات را جدی نگرفته و در آن ورود حرفه‌ای نمی‌کردیم، شاید امروز دچار وضعیتی وخیم و بغرنج بودیم.
وی ادامه داد: انعقاد برجام روند فزاینده و سرعت‌گیرنده تهدید منافع ملی ما را متوقف کرد.
سلطانی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: اگر قرار باشد چرخی که به‌سرعت علیه ما می‌چرخید، معکوس شده و به‌سود ما به چرخش درآید، نیازمند آن است که در آغاز از سرعت آن کاسته شود، بعد متوقف شود و آنگاه در جهت معکوس به حرکت درآید که این کاری زمانبر است.
نایب رییس اتاق ایران با بیان اینکه برجام یکی از مهمترین تصمیم های پس از انقلاب بود، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده با اجرای هرچه بیشتر برجام، بخشی از مخاطرات جدی کشور مدیریت شده و کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
** برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065 *1579*1961* خبرنگار: محمد ملک دار* انتشاردهنده:مرضیه فاتحی

برجام اقتصادی سرمایه‌گذاری منابع سلطانی اینکه کشورها اقتصاد مدیریت می‌تواند دارای صنایع مزیت‌های کسب‌وکار بازار تولید اشاره ایرنا به‌سرعت میلیون زمینه بیشتر شرایطی متوقف اجرای گزارش تعهدات درآید معکوس ابراز حرفه‌ای تهدید هستیم روش‌های منافع مهمترین خبرنگار اشتغال امروز خارجی چالش‌ها پیشینه می‌توانند ادامه کشوری فرصت‌های ژئوپلتیکی خاطرنشان