برگزیده ها

مازندمجلس:نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، از سیاسی شدن جایگاه شهردار تهران گلایه دارد.

مازندمجلس:محمدجواد کولیوند پیرامون انتخابات الکترونیکی متذکر شد: بالاخره این کشور بعد از 38 سال باید تصمیمی راجع به انتخابات الکترونیکی اتخاذ کند، نمی‌توان دائما انتخابات به صورت سنتی برگزار کنیم؛ در حال حاضر از 25 مرحله فرآیند انتخابات 23 مرحله آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و تنها اخذ رای از مردم و تجمیع به صورت دستی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی دقت و سرعت کار را افزایش می‌دهد و رسیدگی به شکایات نیز سریعتر انجام می‌شود، افزود: البته برگزاری انتخابات الکترونیکی مشروط به اعتماد داشتن نسبت به نرم افزار و سخت افزارهای لازم است، وزارت کشور چندین سال است که بر روی نرم افزار و سخت افزار انتخابات الکترونیکی کار می‌کند.

تشریح علت الکترونیکی شدن رای گیری شوراها و دستی ماندن انتخابات ریاست جمهوری

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه موضوع سخت افزار و نرم افزار نسبی است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وزارت کشور به طور مطلق همه آنچه را که ما می‌گوئیم اجرا کند، گفت: انصافا وزارت کشور برای اجرای نظرات کمیسیون شوراها تلاش می‌کند، به هر ترتیب باید تلاش کنیم تا اشکالات موجود در این مسیر را رفع کنیم، شورای نگهبان نیز عنوان می‌کند که باید از روند انتخابات الکترونیکی اعتماد کسب کنم، زیرا انتخابات الکترونیکی بسیار مهم می‌باشد.

سیستم انتخابات الکترونیکی آفلاین است

کولیوند در خصوص چرایی اینکه شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالف است ولی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آن را پذیرفته است، اظهار داشت: این تفاوت به این دلیل است که شرایط متفاوت می‌باشد، زیرا معیارها واحد می‌باشد. شرایط هیئت مرکزی برای انتخابات شوراها منطبق بر این نگاه است که نرم افزاری که وزارت کشور بر روی آن کار کرده، مورد کنترل قرار داده ایم و تیم IT مجلس بر روی آن نظارت داشته و این دستگاه‌ها به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هیچ وجه آنلاین نیستند، فقط ورود افراد به شعبه بصورت آنلاین انجام می‌شود و شناسنامه و کارت ملی بررسی می گردد که مطمئن شوند این فرد در جای دیگر رای نداده باشد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شک و شبهه‌ای که در خصوص این سیستم وجود دارد این است که سیستم انتخابات الکترونیکی به جایی وصل باشد؛ یعنی مدیریت این سیستم از جائی دیگر انجام شود یا نرم افزاری که در آنجا به کار رفته "جواد بنویسی، حسین بخوانند"، بیان کرد: با وجود همه ملاحظات و نظارتی که انجام شده باید به سیستم انتخابات الکترونیکی از پایه برنامه‌ای و سخت افزار تا نرم افزار آن، اعتماد داشته باشیم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در تشریح علل عدم پذیرش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شورای به صورت الکترونیکی از سوی شورای نگهبان، ادامه داد: شورای نگهبان به این دلیل موافقت نکرد که وزارت کشور نمی تواند برگزاری انتخابات الکترونیکی را در کل کشور تحت پوشش قرار دهد، از آنجائی که انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان انجام می‌شود و از یک سیستم باید به شوراها و ریاست جمهوری رای بدهند، شورای نگهبان به این جهت موافقت نکرد.

میزان معقول برای هزینه در هر حوزه انتخابیه باید مشخص شود

کولیوند در خصوص شفاف سازی هزینه های انتخاباتی، با بیان اینکه مردم نیز در این موضوع صدایشان در آمده است، اظهار داشت: در موضوع شفاف سازی باید حد معقول تبلیغات را تعریف کنیم، باید میزان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها برای شهرهای مختلف و حد تبیلغات مشخص شود همچنین سطح کمک رسانه‌ها و صدا و سیما باید تعیین گردد، حد معقول تبلیغات در تهران مقدار مشخصی دارد و این معیاری برای سنجش موثر خواهد بود، زیرا هرکس که از این حد تجاوز کند، مشخص می شود برای کار کردن نیامده بلکه برای جیب خود می آید، اگر در بحث هزینه‌های تبیلغاتی شاخص نداشته باشید قابل بررسی نیست، مثلا باید مشخص شود که سقف هزینه ها در تهران یا اصفهان چقدر است. تیم نظارت کننده باید این پایه را مدنظر خود قرار دهد در غیر انصورت نمی‌توان کار کرد.

مبدا و ماخذ هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها مشخص شود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون شوراها این بود که مبدا و ماخذ پول باید مشخص شود و کاندیدا باید اظهارنامه‌ای پر کند به همان شیوه ای که در زمینه مالیات خود اظهاری انجام می‌شود، ادامه داد: در اینصورت مشخص می‌شود که کاندیداها چه مقداری پول وارد انتخابات می کنند و مبدا و مقصد این پول ها کجاست و فردی را به عنوان ذیحساب ستاد انتخاباتی معرفی می‌کند و آن ذیحساب باید به سوالات گروه تحقیق جواب دهد، هر پولی که وارد و خارج می‌شود باید در یک حساب جمع آوری شود، اگر تخلفی انجام شود، کاندیدای متخلف نمی‌تواند در هیچ جایی عضو باشد و جریمه سنگینی را نیز باید متحمل شود.

کولیوند با بیان اینکه این طرح کمیسیون در لایحه جامع نظام انتخابات اعمال می‌شود، متذکر شد: در مجلس نهم دولت لایحه‌ای را به سرعت در خصوص شفاف سازی مالی ارائه کرد، اما به دلیل عجله در تهیه لایحه، تمام جوانب آن مدنظر قرار نگرفته بود و جنبه تنبیهی آن مورد توجه واقع نشده بود.

پاسخ به انتقاداتی که از نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شده است

وی در خصوص انتقاداتی که از نظارت مجلس بر انتخابات شوراها مطرح می‌شود، افزود: مجلس مطابق مواد 73 و 74 قانون انتخابات شوراها موظف به نظارت بر انتخابات شوراها می باشد که هیئت مرکزی را صحن علنی انتخاب می کند و هیئت مرکزی هیئت های استانی را انتخاب می کند و هیئت های استانی نیز هیئت های نظارت شهرستان ها و بخش ها را تعیین می کنند.

گزارشی که به آیت الله جنتی ارائه شده باید در حضور نمایندگان مجلس بررسی می‌شد

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه جملاتی مانند اینکه انتخابات شوراها بغرنج شده و مجلس نمی تواند خوب مدیریت کند را باید توضیح دهیم، گفت: گزارشی که به آیت الله جنتی ارائه شده، باید درحضور نمایندگان مجلس ارائه می‌شد نه اینکه بدون حضور نمایندگان مجلس این گزارش را به آیت الله جنتی ارائه کنند.

آیت الله جنتی عملکرد شوراها را فاجعه می‌داند، نه انتخابات شوراها را

کولیوند با بیان اینکه اگر در حضور نمایندگان مجلس این گزارش‌ها ارائه می‌شد، ما نیز توضیح می‌دادیم و سوال می‌پرسیدیم که مصداق و مبنای شما کجاست، اظهار داشت: قانون اساسی که تاکید بر تشکیل شوراها دارد و اصل آن را که نمی توانیم بگوییم فاجعه است، طبیعتا آیت الله جنتی عملکرد شوراها را فاجعه می‌داند، نه انتخابات شوراها را؛ زیرا انتخابات به درستی انجام می‌شود، رسیدگی به صلاحیت‌ها نیز به درستی انجام می‌شود و همان استعلام هایی که برای مجلس و خبرگان انجام می شود در اینجا نیز انجام می شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیصد و 7 هزار نفر در انتخابات شوراها ثبت نام می کنند و در هزار 275 شهر انتخابات برگزار می‌کنیم و 35 هزار و 400 روستا داریم که در همه این ها انتخابات شوراها برگزار می شود، بیان کرد: در ماکزیمم روزشمار ما که 66 روز است، تنها 40 روز آن به رسیدگی مربوط می شود و در این 40 روز باید صلاحیت سیصد و 7 هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، انصاف حکم میکند این گزارش ها را در حضور ما به آیت الله جنتی ارائه کنند تا ما نیز توضیح دهیم.

هیئت های نظارت بر انتخابات شوراها از نیروهای شورای نگهبان استفاده می‌کنند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاشی از سوی مجلس شد تا از نیروهای اجرائی شورای نگهبان بتوانیم استفاده کنیم، ادامه داد: در بسیاری از شهرها توافق کردیم تا از نیروهای شورای نگهبان استفاده کنیم، در هر استانی که هیئت های نظارت با شورای نگهبان به توافق رسیدند این همکاری در سطح استان، شهرستان و بخش انجام شده است، هیئت نظارت یکی نشده بلکه از نیروهای شورای نگهبان برای نظارت استفاده کردیم، این البته جدای از تجمیع هیئت‌های اجرائی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است، زیرا روز شمار این دو انتخابات مشترک نشد.

پیش از وضع قانون، تامین نظر شورای نگهبان اقدام متعارفی نیست

کولیوند با بیان اینکه با اصلاح قانون انتخابات شوراها 19 روز به جدول زمان بندی شوراها افزوده می‌شد، اظهار داشت: در خصوص اینکه گفته می‌شود با توجه به نزدیکی انتخابات، برای اصلاح قانون باید نظر شورای نگهان را زودتر اخذ می‌کردیم، باید بگویم که این اقدام عرف نیست که پیش از وضع قانون، نظر شورای نگهبان تامین کنیم.

شورای نگهبان، نظارت خود بر منتخبین را تا ورود آن‌ها به مجلس جاری می‌داند

وی با اشاره به استفساریه مجلس از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: در استفساریه، این سوال مطرح شده است که آیا شورای نگهبان خارج از تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس که تعیین کرده، اگر فردی در یک شهری رد صلاحیت شد، می‌تواند به شورای نگهبان شکایت کند، یا خیر که در این ماده بیان می‌شود؛ شورای نگهبان ظرف 20 روز نظر قطعی و نهایی خود را ارائه می کند.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه این سوال نیز مطرح شده که آیا در حوزه‌هایی که انتخابات تمام شد و صحت انتخابات نیز تایید شد، بعد از آن اگر اسنادی پیدا شد، باز هم شورای نگهبان می‌تواند کاندیدا را رد صلاحیت کند یا خیر؟ که در این زمینه شورای نگهبان با استناد بر اصل 99 قانون اساسی می گوید؛ تا زمانی که نماینده به مجلس برود، بررسی صلاحیت بر عهده شورای نگهبان است این نظریه تفسیری شورای نگهبان است.

نظریه حقوقی، نظارت شورای نگهبان را تا تایید صحت برگزاری انتخابات می‌داند

کولیوند با بیان اینکه نظریه حقوقی بر این باور است که انتخابات از یک تاریخی فرآیند آن آغاز و از مرحله‌ای نیز پایان می‌یابد، اظهار داشت: مجلس بر اساس تبصره 4 ماده 52 معتقد است، شورای نگهبان نظر قطعی خود را یکبار اعلام کرده و دیگر نمی تواند اظهار نظری داشته باشد، بلکه این موضوع باید در جریان بررسی اعتبارنامه ها در مجلس رسیدگی شود، نهایتا این موضوع در مجمع موردد بررسی قرار می‌گیرد، اگر واقع بینانه نگاه کنیم نظر مجلس درست است و در مجمع نیز تصویب خواهد شد.

نظر شورای نگهبان در انتخابات اصفهان، پیش از تایید صحت برگزاری انتخابات اعمال شد

نماینده کرج در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان به دلیل اقدامی که در خصوص انتخابات اصفهان کرده، بر اصرار نمایندگان ایراد می گیرد؟، بیان کرد: البته در اصفهان هنوز صحت انتخابات تایید نشده بود و حق شورای نگهبان این بود که به این موضوع ورود پیدا کند.

می‌توان برای تخصصی شدن شوراها از الگوی انتخابات نظام مهندسی استفاده کرد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصصی شدن شوراها، ادامه داد: می توان از الگوی انتخابات سازمان نظام مهندسی برای تخصصی کردن شوراها استفاده کرد، در نظام شورایی باید بفهمیم که خدمات واحد چیست و به چه تخصص هایی نیاز دارد و این تخصص‌ها به چه مدارک تحصیلی نیاز دارد.

قانون اساسی با سیاسی شدن شوراها مخالف است

وی در خصوص سیاسی شدن شوراها، افزود: قانون اساسی اجازه نمی‌دهد که شوراها سراغ کار سیاسی بروند، اصول هفتم و صدم قانون اساسی نیز بر این مفهوم تاکید دارد. در قانون اساسی اختیارات زیادی را برای شوراها در نظر گرفته جز، اختیارات سیاسی، حتی یک کلمه از اختیارات سیاسی در قانون اساسی برای شوراها نیامده است.

نظارت بر ساختمان پلاسکو وظیفه شهرداری بود نه شورای شهر

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با بیان اینکه شوراها وظیفه نظارتی دارد و چه شورا تخصصی باشد چه نباشد در حوادثی مانند پلاسکو، مدیریت ساختمان‌ها، وظیفه شهرداری، نظام مهندسی و دستگاه‌های تخصصی این حوزه است، و نظارت بر ساختمان پلاسکو وظیفه شوراها نیست، گفت: همانگونه که مجلس جمعی از نخبگان ملت برای قانون نویسی هستند، شورا نیز وظیفه اجرایی ندارد و در حوادثی مانند پلاسکو دستگاه‌های اجرائی باید مراقب زیر مجموعه خود باشند، اما اگر شوراها تخصصی شوند به موضوعات اجرایی نیز می توانند کمک بیشتری کنند.

راه پاستور از شهرداری تهران می گذرد

کولیوند در خصوص اینکه چقدر شهرداری تهران تبدیل به یک پله سیاسی شده تا از شهرداری به ریاست جمهوری برسند، اظهار داشت: چون شهرداری نظامی خدماتی است که با آحاد مردم سر و کار دارد و همه مردم از تولد تا مرگ با شهرداری کار دارند، می‌شود گفتت که این چنین دامنه گسترده‌ای که برای شهرداری ایجاد شده این تلقی را بوجود آورده که شهردار تهران می‌تواند رئیس جمهور شود، اما به نظر من اصلا آنقدر که می گویند شهرداری تهران سیاسی است، من این احساس را ندارم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گروه‌هایی هستند که اگر شهرداری تهران را به دست گیرند، به یک اپوزوسیون سنگین در مقابل دولت تبدیل می‌شوند، زیرا بودجه شهرداری تهران معادل حداقل بودجه عمرانی کل کشور است.

اپوزیسیون شدن شهرداری در مقابل دولت اشتباه است

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ارتباط با اینکه در حال حاضر نیز دولت و شهرداری تهران به نوعی تبدیل به اپوزیسیون شده‌اند، گفت: این روند نیز اشتباه است، یک بحران اگر در تهران رخ بذهد، شهرداری و دولت باید جمع کنند و موضوعاتی مانند پلاسکو و آلودگی هوا تبدیل به چالشی میان دولت و شهرداری تهران شده است که اشتباه می‌باشد و باید توجه دولت به شهرداری به طور متقابل وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید حدود اختیارات دو طرف به نحوی تعریف شود که به جای پرداختن به مسائل سیاسی به کارهای تخصصی خود بپردازند، افزود: چند وزارت خانه نیز به اندازه شهرداری بودجه ندارند و من می خواهم بگویم که در این جریان اگر بخواهیم شهرداری های خود را به مجموعه هایی خدمات رسان تبدیل کنیم، باید اجازه ندهیم که شهرداری ها در مقابل دولت ها بیاستند و حدود اختیارات هر دو را تعریف کنیم.

قالیباف یک رجل سیاسی است

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه آقای قالیباف شهردار تهران را بعنوان یک رجل سیاسی قبول دارم، بیان کرد: هر کسی که شهردار تهران شود، شاید رجل سیاسی نباشد ولی محمدباقر قالیباف را به عنوان یک رجل سیاسی قبول دارم، جایگاه حقوقی شهرداری تهران سیاسی نیست بلکه جایگاهی خدماتی می باشد، جایگاه شهردار هیچ گاه نباید جایگاهی سیاسی تعریف شود.

وی در خصوص اینکه عملکرد قالیباف در شهرداری تهران مانند یک رجل سیاسی بوده است؟، گفت: باید تعریف از رجل سیاسی داشته باشیم، رجل سیاسی کسی است که نخبگان جامعه، خبرگان رهبری و تعدادی از مقامات کشوری قبولش داشته باشند، اما محمد باقر قالیباف رجل سیاسی است.

 

انتخابات شوراها شورای نگهبان اینکه