برگزیده ها
فعال شدن «پدیدهِ انتخاباتی» اصولگراها /اصلاح‌طلبان مردد هستند

مازندمجلس:نوروز انتخاباتی امسال گرچه به ظاهر ساکت و آرام به نظر می رسید اما بدون شک لابی‌های سنگین سیاسی در همین روزها در جریان بود، لابی‌هایی برای رسیدن به نامزد نهایی در انتخابات ریاست جمهوری 96.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: سال جدید اگر چه در ظاهر و در فضای رسانه ای با چندان تحول سیاسی آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مواجه نبوده اما در فضای سیاسی و در سطحی که چندان رسانه ای نشده لابی های سنگین برقرار بود و تصمیم سازی های سرنوشت سازی صورت گرفته است. دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در حالی وارد رقابت سنگین اردیبهشت ماه خواهند شد که از یک سو حسن روحانی برای باقی ماندن در پاستور تلاش می کند و از دیگر سو همه نامزدهای منسوب به اصولگرایان برای برای یک دوره ای شدن او می کوشند. روزهای تعیین کننده ای در سال جدید طی می شود.

اصلاح طلبان، حمایت قطعی از روحانی و نامزدهایی که مرددند
جناح اصلاح طلب تکلیف خود را با انتخابات 96 تا حدود بسیار زیادی مشخص کرده است، آنها قبل از آغاز نوروز اعلام کردند که نامزد قطعی شان حسن روحانی است و همه یک صدا از او حمایت خواهند کرد. این اما همه حرف اصلاح طلبان نیست. چه آنکه محمدرضا عارف همزمان با اعلام حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی عنوان کرد« بی‌شک ما نمی‌توانیم هیچ فردی را از نامزد شدن در انتخابات بازداریم، چرا که حتی نزدیک‌ترین دوستان ما هم اگر خود را صالح و توانمند بدانند کاندیدا می‌شوند. عده‌ای از دوستان نظرشان این است که ما نباید کاندیدا داشته باشیم،‌ اما در مقابل گروهی دیگر می‌گویند که جریان اصلاحات بزرگ است و ما باید چهره‌ معرفی کنیم، در این باره تصمیم‌گیری نکردیم و قبل از ثبت‌نام نامزدها نظر شورای عالی سیاست‌گذاری را درباره نامزد پوششی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.» این سخنان محمد رضا عارف نشان داد که همچنان حرف و حدیث هایی در میان اصلاح طلبان وجود دارد که احتمال نامزدهای موازی را محتمل می کند.

در همین ایام نوروز بود که در میان مصادیقی که ممکن است نامزد پوششی باشند برخی به نام اسحاق جهانگیری رسیدند و برخی رسانه ها از جدی شدن نامزدی او خبر دادند. اسحاق جهانگیری روز نهم فروردین در حاشیه یک مراسم در پاسخ به این سوال که برخی سایت ها اسم شما را به عنوان یکی از کاندیداهای پوششی آقای روحانی نام برده اند. آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنید یا خیر گفت: من فقط راجع به کشاورزی صحبت می کنم.

از جهانگیری که بگذریم این روزها نام مسعود پزشکیان هم به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان شنیده می شود. او چند باری حضورش در انتخابات را به عنوان نامزد تکذیب کرده اما چند روزی است در قامت منتقد دولت ظاهر شده است.

در همین ایام نوروز اظهار نظرهای دیگری از اصلاح طلبان هم منتشر شد. برخی همچنان اصرار بر نامزد پوششی داشتند و برخی دیگر همچون جلایی پور که به خبرآنلاین گفته نامزد پوششی گزاره خوبی برای ورود ورود به انتخابا نیست مخالفتاشان را با چند نامزدی اعلام کرده اند.

در مجموع اصلاح طلبان اگر چه شرط و شروط هایی برای حمایت از حسن روحانی روی میز گذاشته اند و زمزمه هایی هم در مورد نامزد پوششی در انتخابات به راه انداخته اند اما بیش از هر چیز دیگری در ایام نوروز درگیر انتخابات شوراها خصوصا در حوزه انتخابیه تهران بودند. آنها این روزها نگاهشان به ساختمان های مهم خیابان بهشت دوخته شده ؛ به یک معنا آنها به «شهر» بیشتر از «کشور » فکر می کنند.

اصولگرایان؛ افزایش بی سامانی ، تداوم تکثر
عجب اوضاع به هم ریخته ای در جریان راست حاکم است. در روزهایی که تعطیلات نوروز رسانه ها را کم رمق ساخته بود اصولگرایان پر جنب و جوش تر از همیشه به چگونگی ورود به انتخابات فکر می کردند. تعطیلات برای آنها و مصادیقشان انگار معنایی نداشت. بخشی از جامعتین در سکوت است و بخشی دیگر همچنان نظاره گر اتفاقات درون جریانی. جمنا، مؤتلفه، جبهه پایداری و جریان احمدی‌نژاد هر کدام راه خود را می روند،برخی نامزدها مشخص و برخی هنوز رونمایی نشده اند. 

در این میان برخی همچون علیرضا زاکانی ، به وضع موجود و آنچه در اتاق های دربسته تصمیم سازی بزرگان جناح می گذشت اعتراض داشتند. در همین ایام نوروز زاکانی در نامه ای سرگشاده به روند انتخاب نامزد توسط جمنا اینگونه معترض شد:« همه نامزدهای دعوت شده - چنانچه تصمیم به حضور گرفته اند - باید طبق سازوکار پیش بینی شده در جبهه مردمی وارد میدان شوند و خود را در معرض قضاوت منتخبین مردم انقلابی از شهرهای مختلف و اقشار گوناگون قرار دهند و شورای مرکزی جبهه مردمی نیز باید از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید.»

دیگرانی چون رستم قاسمی هم بودند که به صورت عجیبی به نامزدی در انتخابات امیدوار شده اند . وزیر نفت دوران احمدی نژاد در ایام انتخابات بسیار فعال و پر حرف ظاهر شد

جلیلی، تنها ترین نامزد
اما وضعیت این روزهای سعید جلیلی هم جالب و منحصر به فرد است . حامیان سابق ، او را تنها گذاشته اند . برخی در پی ابراهیم رییسی رفته اند و برخی دیگر چشمشان را به دهان مصباح یزدی دوخته اند تا ببینند نظر نهایی او روی چه فردی ثابت خواهد شد. او به سفرهای استانی اش در ایام نوروز ادامه داده و نکته جالب دیگر در مورد او این است که در تصاویر منتشر شده از این سفرها استقبال بسیار سرد و بی روح و در حد چند نفر از او صورت گرفته است. جنگ رسانه ای تیم انتخاباتی او و ابراهیم رییسی که البته بیشتر از سمت رسانه های نزدیک به رییسی دنبال شد از نکات ویژه نوروز امسال بود . یکی از کانال های نزدیک منسوب به ابراهیم رییسی در مطلبی در این مورد نوشته:« سعید جلیلی بدون توجه به گفتمان جبهه مردمی حضور قطعی خود در انتخابات را رسما اعلام کرده است، و از آنجا که به قوانین داخلی جبهه مردمی بی اعتناست قطعا نمی تواند گزینه جبهه مردمی باشد.»

بیش فعالی غیرمنتظره ابراهیم رییسی
بدون شک پدیده نوروز 96 ابراهیم رییسی بوده است. او در تعطیلات آنچنان فعال و پر خبر بود که هیچکدام از مصادیق انتخاباتی اصولگرا نتوانستند به گرد پای او برسند. در حالی که رسانه های نزدیک به او جدالی عجیب و البته سنگین را با سایر رسانه های مصادیق اصولگرا به راه انداخته اند در آخرین روز از تعطیلات یکی از سایت ها خبر داد که در چند روز آینده و در یک بیانیه انتخاباتی نامزدی ابراهیم رییسی اعلام خواهد شد. از قرار معلوم رییسی یکی از پنج نفری است که وارد رقابت ار ادیبهشت ماه خواهد شد.

ضرغامی؛ توپخانه ای برای روزهای پیش رو
در آخرین روزهای سال 95 عزت الله ضرغامی اعلام نامزدی کرد. تقریبا از چند ماه پیش می شد حدس زد که او از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است. او هم در ایام نوروز فعال بود و البته در همان بخشی که برای او در نظر گرفته شده تلاش کرد تا رسانه ها را تحت تاثیر تک تیراندازی هایش علیه روحانی قرار دهد. ماموریتی که شاید در روزهای آینده ارتقا یافته و تبدیل به حملات توپخانه ای شود.

روزهای آخر محمود احمدی نژاد
اما پرحاشیه ترین فرد در ایام نوروز محمود احمدی نژاد بوده است . او که نتواسته شخصا در انتخابات حضور داشته باشد حمید بقایی را به جای خودش نامزد انتخابات کرده است . او در ایام نوروز حرف های تندی زد و انتقادات گسترده ای را نیز متوجه خود ساخته است. از مهمترین اتفاقات در این چند روز که پیرامون او رخ داده جدایی برخی یاران سابق از جمله ، امیری فر، محمدعلی رامین آنهم همراه با برخی افشاگری ها و انتقادات تند و تیز بوده است.

تحولات پیدا و پنهان این تعطیلات بدون شک تاثیرات خود را روی اتفاقات روزهای آینده خواهد گذاشت.

انتخابات نوروز نامزد رسانه اصلاح روزهای طلبان روحانی رییسی اعلام ابراهیم پوششی مردمی تعطیلات نامزدی حمایت عنوان نامزدهای انتخاباتی گرفته جریان همچنان اتفاقات احمدی جهانگیری جلیلی بسیار البته سنگین جمهوری ریاست اصولگرا تصمیم نزدیک آینده انتقادات ساخته بیشتر محمود دوخته مصادیق توپخانه زاکانی شورای اصولگرایان دوستان کاندیدا منسوب خواهند چندان سیاسی رقابت نامزدها اسحاق داشتند همچون گذاشته منتشر دیگری کاندیداهای روزها انداخته