برگزیده ها
بازگشت هواپیماهای مسافربری روسی به ایران

مازندمجلس: مسکو - ایرنا - انجام «توافق معین» بین طرف های ایرانی و روسی برای سوخو سوپرجت 100 پیشرفته ترین هواپیمای مسافربری ساخت روسیه با همکاری شرکت های غربی مطابق استاندارد اروپا، می تواند بازگشت دوباره هواپیماهای روسی به بازار سفرهای هوایی ایران باشد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور گفت: همکاران ما اعلام کرده اند، برای 12 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت با طرف های ایرانی توافق معین شده است و در آینده نزدیک هم امکان تحویل 30 هواپیما را بررسی می کنیم.
وی روز یکشنبه به شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گفت: در مورد امکان فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت 100هم باید بگویم که ایرانی ها امکان خرید آن را از روسیه بررسی می کنند و در حال مذاکره با طرف های ایرانی در این زمینه هستیم.
رسانه روسی اسپوتنیک نیز همزمان در این باره نوشت: مذاکرات برای احتمال فروش هواپیماهای سوخو سوپر جت 100 به ایران 18 ماه پیش آغاز شد.
این رسانه همچنین افزوده است: موضوع تحویل هواپیماهای سوپرجت در سطح عالی در دستور کار مذاکرات اخیر (هشتم فروردین) حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه در مسکو قرار گرفت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جمعبندی سفر دو روزه همتای ایرانی اعلام کرد که مسکو می تواند افزون بر سوپر جت 100، بالگردهای اورژانس نیز به ایران بدهد.
بنا به اعلام این رسانه، پوتین افزود: در جریان مذاکرات، راههای گسترش همکاری در رشته ماشین سازی و هواپیمای مسافربری به بحث گذاشته شد و تحویل سوپر جت و بالگردهای امدادی به ایران هم مورد توجه قرار گرفت.
در چارچوب پیشنهادهای مطرح شده، پرواز هواپیماهای مسافربری روسی در ایران افزون بر رفع بخشی از نیازهای داخلی، برای روسیه هم در بازار پررقابت هواپیمایی می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.
پیشنهاد فروش هواپیمای سوپرجت به ایران تقریبا نزدیک به زمان آغاز اجرای برجام در حدود 18 ماه قبل به تهران داده شد و بارها نیز از سوی مقام های روسی مورد اشاره قرار گرفت.
حتی آذر ماه سال 94 در جریان برگزاری نمایشگاه تخصصی روسیه که با حضور دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه در تهران برگزار شد، یک فروند از این هواپیماها نیز به نمایش در آمد.
الکساندر شاروف مدیر شرکت روسی ایران اکسپو نیز به اسپوتنیک گفته است که ایران نیاز شدیدی به هواپیما دارد و اگر در عالی ترین سطح در این باره مذاکره و توافق شود، می توان آن را یکی از گام های مهم در این زمینه دانست.
شاروف معاون رئیس بخش ایران باشگاه کاری سازمان همکاری شانگهای همچنین گفته است: احتمال می رود، هواپیماهای « ام.اس-21»، « توپولف204» و مدل های دیگر هم به ایران تحویل شود.
چهارم اسفند سال 95 نیز روسیه افزون بر پیشنهاد فروش هواپیمای سوپرجت، همکاری در ساخت مشترک ایلیوشین 114 را به ایران پیشنهاد کرد.
نوواک وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو علاقه مند به راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران است و اگر پیشنهادی دریافت کنیم، آماده بررسی هستیم.
وی همچنین یادآوری کرد که تولید مشترک هواپیمای نوسازی شده ایلیوشین-114 را به طرف ایرانی پیشنهاد کرده و شرکت های روسی با شرکای ایرانی برای تنظیم پیشنهادها و توافق های معین، همکاری می کنند.
مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه هم پیش از این نیز از علاقه مسکو برای مشارکت موسسات مرتبط ایرانی برای تولید قطعات هواپیمای میان برد ام سی 21 خبر داده بود که مدتی بعد نیز تهران می تواند این هواپیما را خریداری کند.
اکنون هرچند مذاکرات ادامه دارد ولی اصلی ترین گزینه سوخوی سوپر جت 100 است که به عنوان نخستین هواپیمای صد نفره دنیا «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود.
براساس اطلاعات فنی ارائه شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شوند و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
گزارش شده که این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، های فرود، سامانه های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. است.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت کند.
روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیماها را آغاز کرد. تا کنون سفارش ساخت 197 فروند نیز دریافت شده که 49 فروند آن در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.
خردادماه سال گذشته روسیه در قالب یک قرارداد 15 فروندی، نخستین سوپرجت 100 را به شرکت هواپیمایی ایرلندی City Jet در شهر ونیز ایتالیا تحویل داد که یک موفقیت برای صنعت هواپیما سازی روسیه بشمار می رود.
روسیه که اکنون صنعت هواپیماسازی برجای مانده از دوران شوروی را بازسازی کرده است، می خواهد با برگ برنده هواپیمای مدرن سوپرجت و همچنین اتکا به تولیدات چند شرکت معتبر و خوشنام که سابقه ای از بروز سوانح هوایی ندارند، در بازار بین المللی به ویژه ایران حضور بیشتری یابد.
روسیه، افزون بر سوپر جت 100، امیدوار است با هواپیمای مسافربری جدید МС-21 بتواند مشتریان بیشتری از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را جذب کند و به تازگی نیز قرارداد فروش شش فروند از این نوع هواپیماها را با مصر امضا کرده است.
МС-21 نیز که با هدف افزایش سهم روسیه در بازار هوایی جهان در برابر شرکت های غربی طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای ساخت این کشور جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-21-200 آن به زودی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-21-200 با 150 مسافر، MC-21-300 با 181 سرنشین و MC-21-400 با ظرفیت 212 مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.
از سوی دیگر، آغاز دوباره پرواز هواپیماهای روسی در ایران از نوع پیشرفته می تواند برای دیگر مشتریان بازار هوایی در جهان تبلیغات خوبی باشد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

روسیه هواپیماهای هواپیمای هواپیما سوپرجت ایرانی هوایی همکاری تحویل تواند مسافربری فروند همچنین اعلام بازار مذاکرات مختلف تمامی افزون امکان پرواز پیشنهاد قطعات هواپیماها تولید هواپیمایی تهران پوتین رسانه بررسی توافق برداری مشترک فرودگاه هدایت براساس نخستین مشتریان مسافر قابلیت میزان قرارداد اکنون موتور بیشتری کشورهای الکترونیکی بالگردهای مذاکره زمینه هستیم نزدیک انرژی گزارش الکساندر نوواک اسپوتنیک احتمال شاروف ایلیوشین علاقه تجارت مانتوروف ولادیمیر جریان دریافت