برگزیده ها
واکنش تازه به بازی «پیمان معادی» در فیلمی اسلام‌هراسانه
مازندمجلس: حسین دهباشی، مستندسازی که فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ را ساخته بود و پس از آن به دلیل مخالفت با برجام از دولت اخراج شد نسبت به بازی معادی در فیلم امریکایی «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» واکنش نشان داد.

پیمان معادی پس از بازی در فیلم کمپ ایکس ری که تصویری وحشی از مسلمانان در بند زندان گوانتانامو ارائه می‌داد و تا حد زیادی رفتار بد ارتش امریکا با این زندانیان را توجیه می‌کرد و البته با نام سینمای مستقل امریکا روانه بازار شده بود، در آخرین نقش آفرینی‌اش در یک فیلم امریکایی دیگر به نام «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» در نقشی فرعی ظاهر شده و باز هم مورد انتقاد واقع شده است.

روز گذشته حسین دهباشی، مستندساز معروفی که فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ را ساخته بود و پس از آن به دلیل مخالفت با برجام از دولت اخراج شد نسبت به بازی معادی در فیلم امریکایی «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» واکنش نشان داد و در یک شبکه اجتماعی توئیت کرد: «چگونه هنرمند فرهیخته‌ای چون جناب پیمان معادی دلش را راضی کرده تا در اثری چنین ضعیف در مدح سازمان سیا نقشی درجه چندم ایفا کند؟ فیلم قصه محاصره و مقاومت پایگاه جاسوسی امریکا در بنغازی لیبی است. جناب آقای معادی نقش مترجم محلی و فداکار سیا را بازی می‌کند در فیلمی اسلام هراسانه. از خودم می‌پرسم آیا هنرپیشه‌ای در جایگاه آقای معادی مثلاً حاضر است حتی نقشی اصلی به عنوان نیروی قدس را بازی کند؟»

ساعت ۱۳ محصول سال ۲۰۱۶ امریکا است. مایکل بی، ‌کارگردان سری فیلم‌های پرفروش «ترانسفورمرها» همین‌طور فیلم‌های آرماگدون و پرل هاربر است و فیلم «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» را با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته میچل زاکوف ساخته است. پیمان معادی بازیگر ایرانی نیز در این فیلم در نقش شخصیتی به نام آمال ظاهر شده که مترجم محلی گروه است.

این فیلم به ماجرای حمله به سفارت امریکا در بنغازی که منجر به کشته شدن جان کریستوفر استیونسون سفیر امریکا و سه تن دیگر از کارمندان سفارت شد، می‌پردازد و داستان درباره شش مأمور سیا است که ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، پس از حمله به کنسولگری امریکا در شهر بنغازی در لیبی می‌کوشند از دیپلمات‌های امریکایی دفاع کنند. در این حادثه، افراد ناشناس با اسلحه سبک و نارنجک‌انداز پس از درگیری با محافظان لیبیایی کنسولگری وارد محوطه آن شدند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. این حمله در جریان تظاهرات علیه فیلمی توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صورت گرفت که توسط یک شهروند امریکایی و یک مهاجر مصری ساکن امریکا ساخته شده بود.

البته پیمان معادی پیش از این سابقه بازی در فیلم کمپ ایکس ری را نیز در کارنامه دارد؛ اثری که آن را باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت فیلمی ساده‌لوحانه درباره اسارت مسلمانان در گوانتانامو دانست اما با کمی واقع‌بینی، مفاهیم نخ‌نمای سال‌های اخیر هالیوود درباره مسلمانان از زیر لایه‌های دراماتیک فیلم خود را نشان می‌دهد. کارگردان کمپ ایکس ری حتی به خود زحمت این را نداده بود تا درباره شخصیت مسلمانانی که از اقصی نقاط خاورمیانه به خصوص از افغانستان به گوانتانامو منتقل شده‌اند، تحقیق کند. مسلمانان به اسارت درآمده در فیلم کمپ ایکس ری مشتی حیوان وحشی و رام نشدنی به تصویر درآمده بودند که زندانبانان برای رام کردن آنها متوسل به ارائه کتاب می‌شدند و همین کتاب خواندن‌ها است که یکی از آنها را (با بازی پیمان معادی) رام کرده و سر راه می‌آورد. علی در فیلم کمپ ایکس ری مسلمانی تونسی‌الاصل است که در صحنه ابتدایی از فیلم در حال نماز خواندن در محیطی عقب مانده به نمایش در می‌آید. مردانی مسلح علی را می‌ربایند و ما او را تا انتهای فیلم در محیط شبه مدرن زندان مشاهده می‌کنیم. رفتار علی در زمان دستگیری و نیز مقطع ابتدایی حضور او در زندان که مدام در حال مطالعه قرآن است متوحشانه و ناسازگار با محیط پیرامونی است اما به مرور که او به لطف زندانبان به خواندن کتاب هری پاتر معتاد می‌شود رفتارهای انسانی و متمدنانه تری از خود بروز می‌دهد.
البته معادی همان سال نسبت به انتقاد از بازی‌اش در این فیلم اسلام‌هراسانه واکنش نشان داده بود و عنوان کرده بود که آماده گفت‌وگوی رودر رو با منتقدان است. خوب است که شرایط برای گفت‌وگوی معادی این‌بار در حد حرف باقی نماند و شاید یکی از طرفین درباره بازی در چنین آثاری قانع شود.
معادی امریکا بنغازی پیمان امریکایی درباره فیلمی ساخته مسلمانان سرباز سربازان واکنش انتقاد کنسولگری البته گوانتانامو زندان می‌دهد اسارت دهباشی تبلیغاتی درآمده ابتدایی اسلام‌هراسانه گفت‌وگوی خواندن سفارت فیلم‌های رفتار ارائه مخالفت برجام انتخابات روحانی عنوان اسلام مترجم اخراج