برگزیده ها
اجلاس  کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد از امریکا به فرانسه منتقل شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- ایرانی بودن دبیر یکی از کمیته های فنی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) (کمیته فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی ، شوینده ها و کودهای شیمیایی) باعث شد که محل برگزاری اجلاس سالانه این کمیته از آمریکا به فرانسه منتقل شود.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، اعضای کمیته فنی فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی ، شوینده ها و کودهای شیمیایی سازمان بین المللی استاندارد - در شانزدهمین اجلاسیه خود که در دسامبر 2016 در استرالیا برگزار شد تصمیم گرفتند که اجلاسیه کارگروه های کاری این کمیته در روزهای 15 تا 18 می 2017 در کشور آمریکا برگزار شود.
این برنامه ریزی سازمان بین المللی استاندارد بعد از فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تغییر کرد؛ ترامپ در تاریخ هشتم بهمن ماه پارسال (27 ژانویه 2017) فرمان جنجال برانگیز اقدامات محدود کننده علیه مهاجران را امضا کرد.
در پیش نویس این دستور که در رسانه ها منتشر شده، طرح پذیرش پناهجوی آمریکا به مدت 120 روز متوقف شده است.
در این پیش نویس همچنین آمده است که دولت آمریکا به مدت 30 روز از صدور ویزا برای شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن خودداری خواهد کرد.
«مژده روشن طبری» دبیر کمیته فرآورده‌های بهداشتی ، آرایشی ، شوینده ها و کودهای شیمیایی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مشکلاتی که اخیرا پیش آمد و بی احترامی ای که به برخی کشورها شده بود، من درخواست لغو این اجلاس در آمریکا را مطرح کردم و پیشهاد دادم که این اجلاس در کشوری دیگر برگزار شود.
وی ادامه داد: این پیشنهاد مورد استقبال همه اعضای کمیته و روسای گروه های کاری قرار گرفت و کشور فرانسه برای میزبانی این اجلاس پیش قدم شد تا این اجلاس در فرانسه برگزار شود.
روشن طبری در مورد روند تغییر مکان برگزاری اجلاس های سازمان بین الملللی استاندارد گفت: برای تغییر محل برگزاری، معمولا دبیر کمیته،‌ رئیس کمیته، رئیسان گروه های کاری با یکدیگر مشورت می کنند و با دریافت نظر از اعضای کمیته، تصمیم اتخاذ می شود.
وی با اشاره به اینکه برای تغییر محل برگزاری اجلاس هیچ اعتراضی دریافت نشد، افزود: همه کشورهای عضو کمیته حتی نماینده آمریکا پذیرفت که اجلاس در کشوری دیگر برگزار شود تا نشست با حضور دبیر کمیته برگزار شود.
روشن طبری در مورد سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیته های این سازمان گفت: سازمان بین المللی استاندارد با هدف تدوین استانداردهای بین المللی برای حفظ و ایمنی و کیفیت و ورود محصولات و خدمات به بازارهای جهانی فعالیت می کند و از طریق کمیته های فنی خود استانداردهای بین المللی را تدوین می کند.
وی اضافه کرد: از سال 1947 تاکنون کمیته های فنی زیادی در این سازمان تشکیل شده است که عمدتا توسط کشورهای پیشرفته پیشنهاد و مدیریت می شود و از منافع آن استفاده می کنند.
مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در سال 1997 پیشنهاد تشکیل کمیته فنی فرآورده های بهداشتی و آرایشی که مسوولیت تدوین استانداردهای بین المللی را در این زمینه به عهده دارد، از طرف جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین المللی استاندارد مطرح شد؛ این پیشنهاد از طرف این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و به کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد برای رای گیری ارسال شد.
وی اضافه کرد: بعد از دریافت آرای کشورهای عضو، سازمان بین المللی استاندارد تصمیم گرفت این کمیته فنی را تشکیل دهد و مسئولیت اداره امور آن را به ایران واگذار کند؛ دبیری این کمیته فنی هم به من واگذار شد و به این ترتیب این کمیته در سال 1998 به تصویب رسید و مسوولیت اداره آن به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
روشن طبری گفت: در ابتدا 10 کشور عضو فعال این کمیته شدند که شامل 9 کشور در حال توسعه و یک کشور صنعتی (هلند) بود؛ نخستین اجلاس در سال 2000 در شهر لاهه هلند برگزار شد؛ در آنجا گروه های کاری 'استانداردهای میکروب شناسی و حدمجازها'، 'بسته بندی' و ... شکل گرفت و مسوولیت آن به کشورهای مختلف واگذار شد. در مدیریت گروه ها نیز، ایران به عنوان مسوول گروه استانداردشناسی انتخاب شد.
وی افزود: کمیته فنی فرآورده های بهداشتی و آرایشی هم اکنون 39 کشور عضو فعال و 27 کشور عضو ناظر دارد و تاکنون 26 استاندارد بین المللی در این کمیته تدوین شده و 14 استاندارد هم در حال تدوین است.
همه کشورهایی که در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی حرفی برای گفتن دارند (مانند فرانسه، ژاپن و آمریکا) در این کمیته فنی مشارکت دارند؛ این کشورها هم تولیدکننده و هم مصرف کنندگان بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.
اقتصام**9189*1579*خبرنگار: اسماعیل داودی * انتشار : مرضیه فاتحی

کمیته المللی استاندارد اجلاس برگزار آمریکا آرایشی بهداشتی تدوین کشورهای پیشنهاد استانداردهای تغییر واگذار فرانسه برگزاری دریافت تشکیل افزود مسوولیت جمهوری تصمیم ترامپ خبرنگار اعضای مدیریت فرآورده اسلامی لوازم اداره تاکنون ایرنا فرآورده‌های فرمان کشوری کشورها اجلاسیه شیمیایی شوینده کودهای اضافه