برگزیده ها
کاربردی کردن دانش و پژوهش، از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد بستر ثروت آفرینی از دانش و پژوهش و همچنین توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور را یکی از افتخارات دولت یازدهم ذکر کرد.

مازندمجلس: دکتر برات قبادیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با تاکید بر این که دولت یازدهم در طول چهارسال گذشته خدمات ارزشمندی به کشور در بخش های مختلف ارائه کرده است، عملیاتی کردن علم و دانش و تولید ثروت و فناوری از این بخش و همچنین توسعه فرهنگ کارآفرینی را از مهمترین ها دانست.
وی با اشاره به همکاری های بخش صنعت، معدن و تجارت با مراکز علمی به خصوص دانشگاه ها در دولت یازدهم، با بیان این که در طول سال های گذشته سطح علمی، پژوهشی کشور بسیار رشد کرده است، در عین حال یکی از ضعف های اصلی در این بخش در طول آن سال ها را نبود ارتباط صحیح مراکز علمی با بخش صنعت و غیر عملیاتی بودن علم و پژوهش عنوان کرد.
قبادیان در ادامه با اشاره به تفاهمنامه امضا شده بین این وزارتخانه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چندین بخش به منظور هدفمند شدن و جهت گیری تحقیقات دانشگاهی، افزود: بر این اساس بخش اعظم پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری تقاضا محور و به سمت رفع مشکلات بخش صنعت سوق پیدا کرده است.
وی با بیان این که کشورمان در بخش های مختلف با مشکلات و معضلاتی دست و پنجه نرم می کند و از سویی مراکز علمی نیز از پتانسیل لازم برای رفع این مشکلات برخوردارند، ادامه داد: دانشجویی که بیش از یکسال وقت خود را صرف تهیه یک پایان نامه یا رساله دکتری می کند باید ماموریت گرا باشد و دستاوردهایی برای رفع مشکلات کشور داشته باشد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با یادآوری آن که تا چندی پیش اساتید کشورمان برای بهره مندی از فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام می شدند و این بیشتر در راستای رفع نیازهای صنعت کشور بود، یکی دیگر از مواد تفاهمنامه این وزارتخانه و وزارت علوم را ساماندهی این ماموریت در داخل کشور عنوان کرد.
وی ادامه داد: براین اساس و برای نخستین بار در کشور براساس توافق وزارتخانه های صنعت و علوم دولت یازدهم، اساتید برای بهره مندی از فرصت های مطالعاتی و رفع نیاز مطالعاتی به بخش صنعت معرفی که در ادامه ضمن این که کاهش هزینه های دولت را به دنبال خواهد داشت، گره های موجود در بخش صنایع نیز به همت دانش اساتید باز می شود.
قبادیان افزود: همچنین در بخش دکترا، دانشجویان این مقطع پس از دریافت مدرک خود که به طور عمده نظری است، برای این که طعم کاربردی کردن علم را بچشند، می توانند به صنعت مراجعه و ضمن آشنایی با مشکلات و معضلات این بخش، پروژه مطالعاتی خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: لذا در حال حاضر زمینه و بستر دانش بنیان شدن بخش صنعت کشور با تفاهمنامه بین وزارت علوم و صنعت در هدفمند و تقاضا محور کردن بخش عمده ای از تحقیقات دانشجویی و همچنین فرصت های مطالعات تا حدود زیادی فراهم شده است.
معاون آموزش، پژوهش و فناروی وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: همچنین تاکنون تعداد زیادی از خلاء های فنی موجود در صنعت و معدن و مشکلات این بخش برای رفع معضل در قالب این تفاهمنامه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعکس شده که درحال پیگیری است.
قبادیان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری که 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود، با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته تاکید کرد در این مدت اقدام های زیرساختی و اساسی مناسبی به ویژه در بخش صنعت از سوی دولت یازدهم صورت گرفته است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان این که در طول چهارسال گذشته رشد سراشیبی اقتصاد کشورمان نیز از منفی پنج به مثبت شش تغییر جهت داده است، گفت: این اتفاق در طول تاریخ سابقه نداشته، ضمن این که تورم نیز تک رقمی شده است و به طور حتم ملت ایران در چهار سال دوم دولت فعلی، طعم شیرین این تلاش ها را خواهند چشید.
علمی ** 1836 **1561
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور

یازدهم مشکلات پژوهش وزارت ادامه فناوری همچنین اشاره تحقیقات مطالعاتی معاون تفاهمنامه قبادیان گذشته اساتید آموزش کشورمان وزارتخانه مراکز تجارت زیادی کاربردی دانشجویی ماموریت تقاضا ایرنا موجود پایان چهارسال عنوان مختلف تاکید هدفمند رساله عملیاتی افزود دکتری