برگزیده ها
اشتغال بوی نفت نمی دهد

مازندمجلس: تهران-ایرنا- مزیت های استانی و مدیریت نیروی انسانی جوان و دانش آموخته مهمترین ابزارهای ایجاد اشتغال در دولت تدبیر و امید است ،اشتغال پس از سالها دیگر با توزیع پول انجام نمی شود و چون سال های گذشته،دیگر بوی نفت نمی دهد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا،اولویت اصلی دولت تدبیر و امید طی چهار سال گذشته ساماندهی وضعیت نامطلوب اقتصادی و همچنین حل مشکلاتی بود که در عرصه های بین المللی به دلیل مدیریت نابخردانه دولت های نهم و دهم بر کشور جاری شده بود.
دولت یازدهم از همان روز نخست مصمم به حل معضلات یاد شده بود و شکی نیست بازتاب همه بی تدبیری ها در وهله نخست گریبان جوانان را در عرصه اشتغال گرفت.
'علی طیب نیا'وزیر امور اقتصادی و دارایی از همان ابتدای مسئولیت خود اعلام کرد،بزودی پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار کشور می شوند که تعداد بیکاران در کشور را به شکل فزاینده ای افزایش خواهد داد.

** اجرای طرح تکاپو برای ایجاد اشتغال در استان ها
دولت یازدهم با اجرای طرح تکاپو به ایجاد اشتغال در استان های مختلف کشور اقدام کرده است و امضای تفاهمنامه های متعدد در حوزه فناوری اطلاعات در قالب طرح یاد شده که از 2سال پیش در کشور آغاز شده است در روزهای ابتدایی سال 96 به برخی از استان های کشور تسری یافت.
امضا 26 تفاهم نامه طرح تکاپو در استان یزد با سرمایه گذاری 2 هزار و 200 میلیارد ریال به منظور ایجاد 6 هزار و 600 شغل طی 2سال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات،سرمایه گذاری 2هزار و 300میلیارد ریالی در بخش اطلاعات فناوری و ارتباطات استان گلستان طی مدت 1.5 سال که حدود 6 هزار شغل ایجاد می کند و برای دو تا سه حوزه دیگر هم طرح های اشتغالزایی پیش بینی شده است از جمله اقدامات اجرای طرح تکاپو در کشور است.
امضای چهار تفاهم‌نامه طرح تکاپو با یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان گلستان از دیگر اقدامات اجرای طرح است.
توافق برای ورود به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به حوزه گردشگری با سه شرکت برای توسعه پارک علم و فناوری، تولید اپلیکیشن های گوناگون و کاربردی و گردشگری سلامت در سفر وزرای کار و ارتباطات به خراسان رضوی که با انجام این توافق، شرکت های طرف قرار داد سه هزار و 200 میلیارد ریال در خراسان رضوی سرمایه گذاری خواهند کرد و پیش بینی می شود از این طریق هشت هزار شغل جدید در استان ایجاد شود.
شروع اجرای طرح ' کلید خوردن هر روستا یک محصول 'در روستای' ورازان ' شهرستان نور استان مازندران از جمله گامهای مهمی در جهت توسعه اشتغال در بخش روستایی کشور است که از سوی مسئولان حوزه کار در قالب طرح تکاپو دنبال می شود.
همچنین در دیدار وزرای تعاون،کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در هفته گذشته انجام شد بر توسعه اشتغال در حوزه درمان و بهداشت تاکید شد.
اشتغال در حوزه یاد شده بسیار متنوع است که می تواند از فرآوری داروهای گیاهی تا تربیت نیروی انسانی برای نگهداری از سالمندان در خانه را در بر بگیرد.
در مطالعاتی که از سوی مسئولان حوزه اشتغال در وزارت کار انجام شده است،پتانسیل های هر استان در تولید یک یا چند بخش ارزیابی شده است.
اشتغالی که از طریق طرح تکاپو در کشور در حال انجام است با کمترین هزینه و تنها با تاکید بر توانمندی نیروی انسانی و همچنین قابلیت های استانی انجام می شود.
تردیدی نیست، یکی از قابلیت های مهم در ایران وجود زمینه های گردشگری است که تاکنون مغفول مانده.در طرح تکاپو به توانمندی هر استان،شهر و یا روستا نگاه ویژه ای شده و تلاش می شود به ایجاد زیر ساخت ها برای توسعه صنعت گردشگری توجه شود زیرا با گسترش این صنعت دیگر صنایع هم در کشور توسعه می یابد.
ایران کشوری امن به لحاظ تحرکات سیاسی در منطقه است ، کشوری با پیشینه بیش از 3500 سال تاریخ، کشوری با تنوع آب و هوایی و کشوری بکر به لحاظ جلوه های طبیعی و مهمتر از همه کشوری با نیروی انسانی جوان و دانش آموخته که می توانند در عرصه های گوناگون صنعت گردشگری فعال شوند.
همچنین یکی از رسته های مهم در طرح تکاپو،ایجاد اشتغال در بخش پوشاک است به طوری که بتوان بخشی از پوشاک تولید داخل را تحت پوشش برندهای جهانی تولید و به دیگر کشورها صادر کرد.
'علیرضا مرد فرد' مدیر توسعه رسته پوشاک تهران در طرح تکاپو پیشتر در گفت و گو با ایرنا ،بیان داشت:تجارب بین المللی نشان داده است صنعت پوشاک ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اشتغال به خصوص اشتغال زنان و یا افراد با سطح مهارت و سواد پایین دارد. اما این صنعت به دلیل ماهیت اش توان افزایش سطح رفاه و یا معیشت و همچنین ارتقا دستمزدها را در بلند مدت ندارد، اما می تواند حداقل سیاست مناسبی باشد برای بکارگماردن افرادی که از سطح دانش و مهارت پایینی برخوردار هستند و یا نظیر زنان که به دلیل مسایل فرهنگی و مذهبی ناتوان از یافتن مشاغل دیگر هستند.
هم اکنون با اجرای رسته پوشاک در طرح تکاپو در استان لرستان 30 نفر در تهیه پوشاک فعال هستند. مرکز آموزش و اتصال به بازار پوشاک در لرستان ایجاد شده است.
زنانی که در این رسته بکارگرفته شده اند به طور معمول از دانش و تجربه ناکافی برخوردار هستند که با آموزش کوتاه مدت توانسته اند به درآمد ولو اندک و کار برسند.
اشتغال در زمینه تولید عسل به طوری که بتوان حجم تولید این محصول را آن گونه افزایش داد که منجر به اشتغال پایدار شود، بسته بندی محصولات زعفران و فرآوری این محصول گرانبها، ایجاد تولیدات گلخانه ای و فراهم کردن زمینه صادرات این محصولات و همچنین فرآوری تولیدات،بسته بندی برای صادرات خرما با تاکید بر فرآوری این محصول، تولید صنایع دستی و موارد دیگر از این دست که در سال های گذشته مغفول مانده است.
'عیسی منصوری' معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی که اجرای طرح تکاپو را در کشور کلید زده ،معتقد است: دیگر نباید روی صنایع نسل دوم نظیر فولاد که هزینه بر است سرمایه گذاری کرد.
اشتغال از راهروی توسعه خدمات تولیدی در کشور عبور می کند.
طرح تکاپو این توانمندی را دارد که غبار محرومیت را از تن استان های کشور به ویژه استان های محروم بزداید و جلایی دیگر بر تن خسته آنها دهد.
اشتغال در توسعه بخش خدمات تولیدی، تجربه موفقی است که در کشورهای دیگر هم اجرایی شده است.
اشتغالی از جنس کار و تولید که بوی نفت نمی دهد.
اقتصام**9123*1579*گزارش از زهره دریغ گفتار** انتشار:مرضیه فاتحی

اشتغال استان تکاپو توسعه ایجاد تولید پوشاک اجرای فناوری همچنین اطلاعات ارتباطات کشوری گردشگری سرمایه فرآوری گذاری محصول گذشته انسانی صنایع زمینه نیروی میلیارد آموزش افزایش تاکید توانمندی هزینه اشتغالی مغفول مانده قابلیت برخوردار تولیدات صادرات خدمات تولیدی محصولات تجربه مناسبی مهارت وزارت لرستان بتوان مسئولان بازار امضای گلستان اقدامات یازدهم المللی گزارش ایرنا اقتصادی توافق گوناگون اجتماعی بهداشت درمان بسیار تعاون تدبیر وزرای خراسان روستا تواند