برگزیده ها
مازندمجلس: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد که تهدید بودن ایران و "تجاوزات" آن پس از توافق هسته‌ای (برجام) بیشتر شد.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه "الحیاة" چاپ لندن، "مایکل پومپئو" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی سخنانی در نشست "مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل" به افزایش قدرت ایران در پی امضای توافق هسته‌ای با 6 کشور بزرگ جهان (برجام) در سال 2015 اشاره کرد و گفت: ایران به تشکیل "هلال شیعی" نزدیک می‌شود در حالی که این امر به نفع آمریکا نیست.

وی افزود: ایرانی‌ها در حال پیشروی هستند. آنها قدرت موشکی حزب الله لبنان علیه اسرائیل را توسعه دادند، گروه‌های شبه نظامی شیعی در موصل عراق به وجود آوردند و از حوثی‌ها که عربستان سعودی را با موشک هدف قرار می‌دهند حمایت می‌کنند.

رئیس سازمان سیا مدعی شد: ایران پس از امضای برجام تجاوزات و تعدی‌های خود را افزایش داده است.

مایکل پومپئو از پاسخ دادن به پرسشی درباره سرنوشت برجام خودداری کرد و گفت: این مسائل را ما به صورت محرمانه با رئیس جمهور ترامپ بررسی می‌کنیم.

وی اعلام کرد که برای مقابله با تهران استراتژی وضع کرده است. این استراتژی بر اساس همکاری با شرکای منطقه‌ای به ویژه کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، اسرائیل و کشورهای اروپایی که "[مانند آمریکا] تهدید بودن ایران را احساس می‌کنند" بنا نهاده شده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه را دارای پیامی برای ایران دانست و گفت: بدون شک ایران نظاره‌گر عملیات نظامی ما در سوریه بود.

وی همچنین درباره صحت این ادعا که حمله شیمیایی به منطقه "خان شیخون" از سوی ارتش سوریه صورت گرفته است اظهار اطمینان کرد و گفت: آنگونه که روسیه و سوریه مدعی هستند این مسئله ساختگی نیست.

مایکل پومپئو به انکار ارتباط میان نظامیان مورد حمایت مسکو و سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین از سوی رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و افزود: ولادیمر پوتین اعتباری برای واژه انگلیسی "واقعیت" قائل نیست.

کارشناسان حمله موشکی آمریکا به سوریه و افغانستان طی روزهای گذشته را حامل پیامی به ایران، روسیه و کره شمالی دانستند. کارشناسان "جیمز متیس" وزیر دفاع آمریکا را به شدت مورد اعتماد رئیس جمهور ترامپ می‌دانند.

متیس قرار است سه‌شنبه آینده برای دیدار با مقامات کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل، قطر، مصر و جیبوتی به خاورمیانه سفر کند.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا درباره این سفر گفت: این سفر با هدف تقویت همکاری‌های نظامی برای رویارویی با تهدیدهایی که ثبات را بر هم می‌زنند و همچنین مبارزه با تروریسم انجام خواهد گرفت.
 
آمریکا برجام نظامی سوریه افزایش درباره جمهور کشورهای پومپئو روسیه اسرائیل مایکل مرکزی اطلاعات کارشناسان استراتژی مقامات منطقه پیامی همچنین ترامپ بیشتر تجاوزات موشکی افزود اشاره امضای هسته‌ای توافق حمایت سعودی عربستان تهدید