برگزیده ها
تکمیل قطعه یکم آزادراه تهران ـ شمال تا پایان دولت/ تقاضای تأسیس ۱۲ ایرلاین از سوی بخش خصوصی/ ۲.۵ میلیون خانه خالی داریم

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال در این دولت تکمیل می‌شود از برگزاری مناقصه‌های قطعه دوم خبر داد و گفت:‌ 12 تقاضای تأسیس ایرلاین خصوصی داریم، اما باید کفایت سرمایه 350 میلیارد تومان را تأمین کند.

مازندمجلس:،‌ عباس آخوندی امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه حمل و نقل ایران نیازمند یک تغییر انگاره است، بیان کرد:‌ اساساً ساختار حمل و نقل در ایران نیازمند یک مدل جدید است.

وی افزود: نحوه ارتباط سکونت‌گاه‌ها با نظام حمل و نقل مبتنی بر جاده است و ریل مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ شهرسازی ریل‌پایه امر ضروری است و در این راستا باید سیستم جاده و ریل کارا داشته باشیم. 

آخوندی اضافه کرد:‌ در توسعه شبکه ریلی کشور نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری هستیم. اراده ملی لازم است تا حمل و نقل از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد.

وی افزود: همچنین 217 هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در کشور داریم که با احتساب ارزش آن فقط 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در جاده‌ها وجود دارد. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سال گذشته 1.3 میلیون سواری وارد سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور شد و این رقم با ارقام توسعه ناوگان ریلی متفاوت است و فاصله زیادی دارد. 

آخوندی بیان کرد:‌ رقابت ریل و جاده اتفاقات زیادی ایجاد می‌کند که باید از جهت زیرساخت‌ها ناوگان و نظام قیمت‌گذاری برنامه‌ریزی های مشخص داشته باشیم.

وی بیان کرد: در نوسازی ناوگان و شبکه ریلی اتفاقات مناسبی رخ داده است و مفهوم شهرسازی ریل‌پایه امروز ادبیات دانشگاهی و رشته‌های حمل و نقلی وارد شده است. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اهدافی که رد سه سال اخیر در وزارت راه دنبال کردم، ایجاد تعادل در حمل و نقل بود، زیرا حمل و نقل نبود تعادل زیادی داشت که هنوز هم ادامه دارد. 

وی بیان کرد:‌ عمر هواپیماهای فرسوده و وجود هواپیماهایی با سن 23 و 24 سال یعنی تعادل نداد، یا اینکه 80 درصد نشست و برخاست‌ها وقتی 9 فرودگاه انجام می‌شود، یعنی تعادل حمل و نقل را از دست داده‌ایم. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: وجود 137 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال و عدم افزایش سهم حمل و نقل ریلی از گذشته تا کنون یعنی در حمل و نقل مشکل عدم تعادل جدی وجود دارد که من تلاش کردم که برگشتن در تعادل‌ها در حمل و نقل دنبال کنم در این راستا در گام اول توسعه ریلی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه تغییر الگوی رفتاری مردم نیز ضروری است. 

وی به فاصله 17 کیلومتری ایستگاه راه‌آهن همدان تا شهر همدان اشاره کرد و گفت:‌ در گذشته احداث ایستگاه همدان در خارج این شهر طراحی شد و این با مفهوم شهرسازی ریل‌پایه و حمل و نقل ترکیبی سازگاری ندارد. 

آخوندی اضافه کرد:‌ در راه‌اهن اصفهان ـ شیراز هم ایستگاه راه‌آهن شیراز در 17 کیلومتر این شهر ساخته شد در حالی که باید ایستگا‌ه‌های راها‌آهن در قلب شهرها باشد و همین امر موجب شده است که شهر بزرگی مثل شیراز هنوز نقش تعیین‌کننده‌ای در حمل و نقل با مسافر و بار ریلی نداشته باشد.

وی بیان کرد: در ابرشهر تهران نیز روزانه یک میلیون و 300 هزار سفر از حومه شهر به تهران داریم، در حالی که سهم حمل و نقل ریلی در این رقم 2.5 درصد است. 

وی با تأکید بر اینکه باید الگوی رفتاری مردم در حمل و نقل تغییر یابد،‌اضافه کرد: محوریت ما در توسعه ریلی بر مبنای حمل و نقل حومه‌ای است بنابر این در برنامه ششم توسعه حمل و نقل ریلی را گنجانده‌ایم.

وی تأکید کرد: بازگشت به تعادل‌های بنیادین در حمل و نقل نظیر شهرسازی ریل‌پایه، حمل و نقل حومه‌ای و راه‌آهن سریع‌السیر ضروری است که هسته‌هایش فعلاً ایجاد شده است. 

آخوندی ادامه داد: در راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان ایستگاه اصفهان خارج از شهر ساخته شده ا ست ایستگاه قم در جمکران ساخته شده و این غیر منطقی و کار ملانصرالدینی است که مسافر نیم ساعت از تهران تا قم با قطار سیر کند و سپس آنجا از جمکران تا قم یک ساعت با اتوبوس یا سواری سیر کند.

وی بیان کرد: در بخش مسکن هم نبود تعادل‌ها وجود دارد بدین ترتیب که سال 85 ما 640 هزار خانه خالی داشتیم در سال 90 این رقم به یک میلیون و 660 هزار خانه خالی رسد و در سال 95، 2 میلیون و 578 هزار خانه خالی داریم. 

آخوندی گفت:‌ اگر هر کدام از این خانه‌های خالی را به ارزش 100هزار دلار در نظر بگیریم، در واقع 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در کشور مانده است و حال در این شرایط باید سرعت بیشتری به این روند بدهیم؟

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: کل ارزش سهام بازار بورس کشور 110 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خانه‌های خالی 250 میلیارد دلار است. 

وی بیان کرد:‌در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد.

* تکمیل قطعه اول آزادراه تهران ـ‌ شمال در دولت یازدهم 

آخوندی درباره آزادراه تهران  ـ شمال بیان کرد: قطعه چهارم این پروژه که در دولت قبل تکمیل شد قطعه اول از تهران تا شهرستانک 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می‌کنیم، در همین دولت به بهره‌داری برسد.

وی بیان کرد: در قطعه یک کار به پیمانکار داخلی واگذار شده است، در حالی که قبلاً همه کارها دست پیمانکار خارجی بود؛ چینی‌ها در حال اتمام کارهای خود هستند و پروژه از این پس توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است. 

آخوندی بیان کرد: بنیاد به عنوان شخص دولت در این پروژه با نسبت 50 - 50 آورده خود را ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت:‌ مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران ـ‌شمال برگزار شد  ضمن آنکه تونل 6 هزار و 500 متری در قطعه دو همزمان با قطعه یک در حال اجرا است ضمن آنکه در حال بررسی قطعه سوم این پروژه هستیم.

* تصویب بنادر خشک در سند اسکاپ 

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بنادر خشک باید توسط ریل به بنادر آبی متصل شود، تا بار از بنادر اصلی بار ریل به بنادر خشک برسد و سپس آنجا از طریق جاده مراکز مصرف توزیع شود. 

وی با بیان اینکه بنادر خشک در سند اسکاپ تصویب شده است،‌گفت: نقشه لجستیک ایران در حال تهیه است تا باراندازهای اصلی ایران مشخص شود. البته شهر فرودگاهی امام خمینی جزئی از بنادر خشک کشور است که مشخص شده است.

* دریافت تقاضای تأسیس 12 شرکت هواپیمایی/  غلبه بخش خصوصی در صنعت هوایی در آینده 

آخوندی اظهار داشت: بزرگ‌ترین اتفاق صنعت حمل و نقل هوایی ایران آزادسازی نرخ‌ها و پس از آن توسعه ناوگان و مذاکره مستقیم با کارخانه‌های سازنده هواپیما بود. 

وی بیان کرد: بیشتر از 12 تقاضا برای تأسیس ایرلاین جدید وجود دارد اما باید طبق قانون حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه اولیه داشته باشند. 

وی در پاسخ به این سوال که با توسعه ناوگان ایرلاین‌های دولتی محلی برای رقابت شرکت‌های هواپیمایی خصوصی باقی می‌ماند؟ گفت: ناوگان هوایی ما در آینده به سرعت به سمت غلبه بخش خصوصی پیش می‌رود. ما کاملاً با ایرلاین‌های خصوصی هماهنگ هستیم و حتی نمایندگان کمپانی‌های سازنده که به ایران آمدند برای آنها امکان ملاقات با ایرلاین‌های خصوصی فراهم کردیم، از سوی دیگر صندوق توسعه ملی نیز آمادگی اعطای تسهیلات به بخش خصوصی را دارد.

* لزوم تشکیل نظام حرفه‌ای رسانه 

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل برخورد نامناسب آخوندی با یکی از خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت:‌ من خودم تلاش می‌کنم حاشیه‌ای ایجاد نکنم، اما کشور ما دچار شکاف اجتماعی است و این موجب بروز حواشی می‌شود. 

آخوندی ادامه داد:‌ هر اتفاقی که رخ می‌دهد، به دلیل شکاف اجتماعی سیاسی می‌‌شود، حتی آبادانی کشور هم سیاسی می‌شود، البته ما باید خیلی صبوری کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت سیاسی شدن مسائل در ایران بیش از اندازه است و در این حوزه رسانه باید نظامات حرفه‌ای رسانه را داشته باشد و ما نیز باید تلاش کنیم، همانند آنکه نظام حرفه‌ای پزشکی، نظام حرفه‌ای مهندسی و ... داریم نظام حرفه‌ای رسانه هم داشته باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه قطعا‌ بدون رسانه امکانپذیر نیست، اما باید رسانه مستقل، خبرنگار آزاد و اصل دسترسی شهروندان به اطلاعات تأمین شود. 

آخوندی گفت :‌اصل توسعه شهروندی نیروی انسانی و ملت است و در این حوزه نیازمند پرسش گری دقیق و صحیح هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بزرگ‌تری اتفاق تارخی هوایی کشور در حال رخ دادن است، حال من از شما می‌پرسم آیا واقعاً‌ سوال اصلی یک رسانه باید مرجوعی بودن هواپیما باشد، در حالی که اصلاً مفهوم هواپیمای مرجوعی در دنیا وجود خارجی ندارد. 

به ادعای آخوندی کل سابقه (هواپیمای مرجوعی) به سه تا چهار رسانه در ایران برمی‌گردد. 

وی بیان کرد: سهم حمل و نقل هوایی ایران از بازار منطقه و دنیا و ورود به بازارهای رقابت بین‌المللی در بخش حمل و نقل هوایی کنار می‌رود و سوالی مطرح می‌شود که واقعی نیست؛ باید قبل از سوال موضوع برای خبرنگار مشخص باشد و مسائل بنیادین را بداند. اصلا مگر در دنیا هواپیمای مرجوعی وجود خارجی دارد؟‌

وی گفت:‌ در ایران رسانه امر مهم و ضروری است و همزمان با ان پرسشگری هم خیلی مهم است اینجانب خود از پیش از کسب سمت وزارت در بسیاری از رسانه‌ها مسائل را مطرح می‌کردم؛ اصلی‌ترین بحث رسانه پرسشگر در جهت تبیین مسئله است و پرسشگری جدلی بیشتر موجب شکاف اجتماعی می‌شود. 

ب

آخوندی شهرسازی توسعه رسانه تهران خصوصی بنادر میلیون ناوگان هوایی تعادل ادامه حرفه‌ای داریم پروژه هستیم مرجوعی آزادراه راه‌آهن ایستگاه ایجاد میلیارد اینکه نیازمند ضروری ریل‌پایه تأسیس خانه‌های مفهوم تغییر اظهار شیراز تأکید مسائل تکمیل همدان رقابت خارجی راستا خبرنگار سرمایه‌گذاری اجتماعی گذشته ساخته زیادی ایرلاین‌های هواپیمای سیاسی باشیم همزمان می‌دهد تصویب بیشتر می‌رود داخلی سوالی هواپیما سازنده هواپیمایی اتفاق پرسشگری البته تعادل‌ها کیلومتر اضافه جاده‌ای سواری فاصله سیستم افزود تقاضای ایرلاین امروز خبرنگاران اتفاقات وزارت بنیادین حومه‌ای سریع‌السیر جمکران بازار مسافر اصفهان دنبال الگوی رفتاری ندارد پیمانکار