برگزیده ها

مازندمجلس: قائم مقام وزیر راه گفت: قرارداد هما با شرکت هواپیماسازی ATR برای خرید ٢٠ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسیده و ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از آن را تحویل می‌گیرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان درباره نحوه تحویل این هواپیماها گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ایران تا ۱۵ روز دیگر ۴ فروند از این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ۹ فروند دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۱۷ و باقی هواپیماها در سال ۲۰۱۸ تحویل ایران می‌شود.

وی ادامه داد: برای تمام ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر نیز مانند ایرباس و بوئینگ فاینانسور وجود دارد. سری اول (۴ فروند آماده تحویل) از محل پیش پرداخت‌ها خریداری شد و با نهایی شدن و اجرای فاینانسور پیش پرداخت‌ها جبران می‌شود.

وی در خصوص چرایی طولانی شدن مذاکرات با ای. تی. آر گفت: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می‌شدیم که خدمات بعد از فروش را می‌توانیم داشته باشیم. این خدمات پس از فروش دو دسته هستند. یکی خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دیگری خدماتی که از باقی عوامل گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: متاسفانه سازنده موتور هواپیماهای ای تی ار که یک شرکت کانادایی است راضی به ارائه خدمات پس از فروش نبود و ما با این شرکت بر سرگرفتن امتیاز خدمات پس از فروش مذاکرات طولانی داشتیم و مقاماتی از این شرکت در چند نوبت به ایران آمدند. بعد از سه هفته مذاکره طولانی نهایتا این شرکت متن توافقنامه را امضا نکرد. عدم امضای این توافق از سوی شرکت کانادایی به این معنا بود که اگر این هواپیماها مشکلی پیدا کند ایران امکان گرفتن خدمات پس از فروش و قطعه را ندارد لذا در برهه ای مذاکرات را متوقف کردیم و با فشار بر کمپانی ای. تی. آر خواستار آن شدیم که این شرکت کانادایی را سرمیز مذاکره بیاورند؛ با این حال تا همین لحظه ای. تی. آری ها به هر دلیلی نتوانستند این شرکت را پای میز مذاکره بیاورند.

فخریه کاشان ادامه داد: با اعلام مخالفت شرکت کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش، ما هم به ای. تی. آر اعلام انصراف کردیم. مدتی بعد نهایتا از طرف ای. تی. آر اعلام شد که ما خودمان خدمات نهایی را به شما می‌دهیم و ایران می‌تواند از شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ای. تی. آر خدمات پس از فروش را به صورت مستقیم دریافت کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: ما اعلام کردیم ایران چگونه و از چه طریقی مطمئن باشد که شما می‌توانید تحت لیسانسی که دارید مجوزهای خدمات پس از فروش را ارائه دهید. لذا خواستار یک نظریه حقوقی و هم چنین تایید آن از سوی کمپانی ای. تی. آر شدیم که نهایتا با این درخواست هم موافقت شد.

وی در این خصوص توضیح داد: نظریه حقوقی به این معناست که حقوقدانی که مسئول تنظیم قرارداد است، ‌بنویسد و بگوید که بر اساس این قرارداد این کمپانی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد. دوم اینکه خود ای. تی. آر هم بنویسد که اجازه دارد این کار را انجام دهد. در نهایت هر دو درخواست ایران تأیید و در حال حاضر کمپانی ای. تی. آر در قرارداد نهایی متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به ایران شده است و در صورت تقض قرارداد مجبور به دادن خسارت هستند.

ایران به‌طور همزمان در کنار برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای غول‌پیکر مسافربری به منظور افزایش توان فرودگاه‌های کوچک خود و انعطاف‌پذیر کردن ناوگان هوایی نسبت به خرید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین نیز اقدامات جدی انجام داد که در نخستین گام به امضای یک موافقت‌نامه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR از این شرکت ایتالیایی منجر شد.

با پایان مذاکرات برای خرید این هواپیماها امروز رسما و با حضور مقاماتی از کمپانی ای‌تی‌آر این قرارداد در محل هواپیمایی ایران ایر به امضا رسید.

خدمات قرارداد هواپیماها فروند مذاکرات ارائه کمپانی کانادایی اعلام تحویل هواپیماهای ادامه فخریه کردیم طولانی نهایی مذاکره نهایتا درخواست حقوقی نظریه می‌تواند خواستار ایتالیایی امضای سازنده پایان هواپیمای شهرسازی ناوگان ای‌تی‌آر فاینانسور پرداخت‌ها توضیح موتور کاشان مطمئن مقاماتی