برگزیده ها

مازندمجلس: دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت این سازمان نسبت به بازگشت دوباره درگیری‌های گسترده به لیبی در پی وضعیت امنیتی ناپایدار در شهر طرابلس و تداوم درگیری‌ها در مناطق نفت خیز شرق این کشور هشدار داد.

مازندمجلس:  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این گزارش نسبت به تشدید دوباره درگیری‌های نظامی در ادامه بن بست سیاسی در لیبی هشدار داد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوترش تاکید کرد: گروه تروریستی داعش دیگر هیچ منطقه‌ای در لیبی را در کنترل ندارد اما همچنان عواملش در این کشور مشاهده شده‌اند. آن‌ها مسئول چندین حمله در مناطق مختلف لیبی بودند و همچنان جامعه جهانی را از این کشور هدف قرار می‌دهند.
 
دبیرکل سازمان ملل در این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: بخشی از دلیل اینکه پتاسیل تشدید درگیری در لیبی پابرجا مانده به دلیل مسائل سیاسی لاینحل و تعدد بازیگران مسلح در منطقه با دستور کارهای مخالف یکدیگر است.
 
گوترش اظهار داشت: شورای ریاستی تحت حمایت سازمان ملل در لیبی و دولت تحت حمایت این سازمان در این کشور قابلیت "محدودی" برای اداره موثر کشور و تامین خدمات اولیه ضروری و امنیت برای مردم دارد.
 
او گفت: توافق سیاسی سال ۲۰۱۵ لیبی همچنان مورد حمایت اکثریت لیبیایی‌ها و کشورهای مرتبط قرار دارد؛ چراکه تنها چارچوب سیاسی مطرح شده برای رهبری این کشور است.
 
وی افزود: اتفاق نظر جدید درباره ضرورت اصلاحات محدود در این توافق به مثابه فرصتی برای غلبه بر بن بست سیاسی فعلی و پیشبرد انتقال قدرت در لیبی است.
 
گوترش همچنین از همه طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا به مسائل مهمی که سد راه اجرای توافق شده‌اند از جمله ترکیب نهادهای گوناگون به ویژه مقامات اجرایی و فرماندهی نظامی رسیدگی کنند.
 
او اظهار داشت که همچنان از بابت وضعیت حقوق بشر در لیبی و تداوم نقض قوانین بین‌المللی در این کشور از سوی همه طرف‌های درگیری شدیدا نگران است.
 
وی تاکید کرد: گروه‌های مسلح همچنان به آدم‌ربایی، شکنجه و کشتن غیرنظامیان ادامه می‌دهند. علاوه بر آن جرائم عادی نیز به دلیل وضعیت بی‌قانونی در لیبی و ضعف نهادهای قضائی شیوع زیادی پیدا کرده است.
 
گوترش گفت: مهاجران و پناهجویان در لیبی همچنان از سوی سوءاستفاده گران رنج می‌برند و به هنگام نقل و انتقال در این کشور و دریای مدیترانه با خطر مرگ مواجه هستند.
 
وی همچنین نسبت به تدوام فعالیت بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق داخلی شهر سرت هشدار داد.
 
گوترش گفت که این عوامل همچنان در بیابان‌ها و مناطق کوهستانی جنوب بنی بدید و مناطق جنوبی‌تر و غربی‌تر حضور داشته و گزارش‌هایی درباره حضور گروهک‌های مخفی داعش در مناطق ساحلی غربی و منطقه طرابلس وجود دارد.
 
دبیرکل سازمان ملل در عین حال از بابت وخامت وضعیت انسانی در لیبی اظهار نگرانی شدید کرد و گفت: ۱.۳ میلیون تن در لیبی نیازمند کمک‌های انسانی هستند و نظام بهداشت و درمان این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد و سازمان ملل هم تنها توانسته از ۱۵۱ میلیون دلار تقاضا شده برای کمک به ۹۰۰ هزار تن از مردم این کشور تنها ۹ میلیون دلار را تامین کند.
همچنان مناطق سیاسی  گوترش هشدار توافق درباره حمایت وضعیت میلیون اظهار گزارش تامین انتقال نهادهای طرف‌های همچنین انسانی  دبیرکل نظامی ادامه تشدید گوترش دبیرکل تاکید تروریستی مسائل درگیری می‌دهند شده‌اند منطقه