برگزیده ها

مازندمجلس: نگاه تحلیلی و آماری به برگزاری 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سند و گواهی محکم از حاکمیت و استقرار نظامی مردم سالار در این مرزو بوم محسوب می شود که همواره زمینه حضوری پرشور و گسترده را در این صحنه سرنوشت ساز برای تمام اقشار جامعه مهیا ساخته است.

مازندمجلس: ملت ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون با حضور باشکوه خود در 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری، صحنه های زیبایی از مشارکت سیاسی را به نمایش گذاشته اند. ایرانیان که همواره در عرصه های گوناگون حضور آگاهانه ای را تجربه کرده اند در انتخابات ریاست جمهوری نیز پس از بررسی آرا و شعارهای نامزدهای متعدد از احزاب متفاوت با نگاه و بینش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها آشنا شده و از میان این افراد، رییس قوه مجریه را برای تصدی پست ریاست جمهوری برگزیده اند.
 
هفت فرد تاکنون بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده اند و اینک در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر ملت ایران با حضوری تاثیرگذار منتخب خویش را برای دوره ای چهار ساله روانه پاستور می کنند تا ریاست قوه مجریه را به او بسپارند.
 
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و به همین مناسبت، نگاهی به 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این در کشورمان برگزار شده است، داریم.
 
** نخستین دوره ریاست جمهوری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور برگزاری نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 124 فرد نام نویسی کردند که پس از اعلام انصراف و استعفای برخی از آنها در نهایت 96 نامزد در پنجم بهمن 1358 خورشیدی به رقابت با یکدیگر پرداختند.
 
این دوره از انتخابات با حضور افرادی همچون «ابوالحسن بنی صدر، احمد مدنی، حسن ابراهیم حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری و صفر علی خلیلی» برگزار شد. در این دوره از انتخابات میزان مشارکت مردم 67.41 درصد اعلام و از 14 میلیون و 152 هزار و 907 رای ماخوذه، ابوالحسن بنی صدر(رییس جمهوری معزول) با شعار «عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» و با کسب 10 میلیون و 753 هزار و 752 رای به عنوان نخستین رییس جمهوری ایران انتخاب شد.
 
** دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از گذشت یک سال از آغاز جنگ تحمیلی و همزمان با عزل بنی صدر از ریاست جمهوری و فرار وی از کشور در دوم مرداد 1360 خورشیدی برگزار شد. در این دوره از انتخابات 71 تن برای احراز پست ریاست جمهوری ثبت نام کردند که پس از بررسی های شورای نگهبان از میان آن ها تنها، صلاحیت چهار تن با نام های «عباس شیبانی، علی اکبر پرورش، حبیب اللّه عسگراولادی و محمدعلی رجایی» به تایید رسید.
 
میزان مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات 64.24 درصد بود و 14 میلیون و 572 هزار و 493 رای به صندوق ها ریخته و در نهایت محمدعلی رجایی با کسب 12 میلیون و 770 هزار و 50 رای به عنوان دومین رییس جمهوری کشور برگزیده شد.
 
** سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محمدعلی رجایی در هشتم شهریور 1360 خورشیدی، به شهادت رسید و اینگونه نهاد مجریه رییس خود را از دست داد به همین دلیل بلافاصله سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در این دوره از انتخابات، 46 نامزد برای رقابت نام نویسی کردند اما شورای نگهبان تنها صلاحیت «آیت الله خامنه ای، سید علی اکبر پرورش، حسن غفوری فرد و سید رضا زواره ای» را تایید کرد.
 
این دوره با مشارکت 74.26 درصدی و حضور 16 میلیون و 847 هزار و 715 شرکت کننده در 10 مهر 1360 خورشیدی برگزار شد و آیت الله خامنه ای با کسب 16 میلیون و هشت هزار و 579 رای به عنوان سومین رییس جمهوری ایران، سکان هدایت قوه مجریه را بر عهده گرفتند.
 
** چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی شکل گرفت که پس از رییسان جمهوری اول و دوم، این نخستین بار بود که پس از مدت قانونی (چهار سال) انتخابات در کشور برگزار می‌شد. برای این دوره از انتخابات، 50 نامزد تصدی پست ریاست جمهوری ثبت نام کردند که پس از بررسی های شورای نگهبان، سه تن «آیت الله سید علی خامنه ای، حبیب الله عسگراولادی و سید محمود کاشانی» امکان حضور در این رقابت‌ها را پیدا کردند.
 
میزان مشارکت عمومی در این دوره از انتخابات که در 25 مرداد 1364 خورشیدی برگزار شد، 54.78 درصد بود و از 14 میلیون و 238 هزار و 587 آرای ماخوذه، آیت الله خامنه ای باز هم توانستند با کسب اکثریت آرا 12 میلیون و 205 هزار و 12 رای برای دومین بار متوالی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شوند.
 
** پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات پنجم ریاست جمهوری با رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب همزمان بود و در این دوره از انتخابات 79 داوطلب نام نویسی کردند که شورای نگهبان پس از رد صلاحیت 77 تن از آنها، تنها بر صلاحیت «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و عباس شیبانی» مهر تایید زد.
 
این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در 6 مرداد 1368 خورشیدی با میزان مشارکت 54.59 درصد برگزار شد و 16 میلیون و 452 هزار و 562 تن پای صندوق های رای رفتند و پس از شمارش آرا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با دغدغه بازسازی کشور پس از هشت سال جنگ تحمیلی با کسب 15 میلیون و 550 هزار و 430 رای به عنوان پنجمین رییس جمهوری قانونی کشور بر مسند ریاست جمهوری ایران تکیه زد.
 
** ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

128 داوطلب در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کردند اما تنها «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد توکلی، رجبعلی طاهری و عبدالله جاسبی» برای احراز کرسی ریاست جمهوری با هم به رقابت پرداختند.
 
حضور 16 میلیون و 769 هزار و 755 تن در پای صندوق های رای در 21 خرداد 1372 خورشیدی، مشارکت 50.66 درصدی را در این همه پرسی ثبت کرد و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب 10 میلیون و 566 هزار و 467، برای دومین بار به عنوان رییس جمهوری ایران هدایت کابینه ششم را بر عهده گرفت.
 
** هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین روز از خرداد 1376 خورشیدی برگزار شد. این دوره از انتخابات با نام نویسی 238 داوطلب ریاست جمهوری کلید خورد. شورای نگهبان در نهایت، صلاحیت «علی اکبر ناطق نوری، سیدمحمد خاتمی، سیدرضا زواره ای و محمد محمدی نیک(محمد محمدی ری‌شهری)» را برای رقابت با هم تایید کرد.
 
بر پایه اعلام وزارت کشور میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات 79.92 درصد و آرا ماخوذه را 29 میلیون و 145 هزار و 745 رای بود و با پایان یافتن کار شمارش آرا، سید محمد خاتمی با شعار «جامعه مدنی» و «قانون گرایی، توسعه سیاسی و نهادینه کردن آزادی»، 20 میلیون و 138 هزار و 784 رای را بدست آورد.
 
** هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 18 خرداد 1380 برگزار شد و 814 داوطلب برای حضور در این رقابت ابراز علاقه مندی کردند که پس از بررسی های شورای نگهبان صلاحیت 10 تن از آنها به تایید رسید تا مردم از میان آنها، یکی را به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب کنند و بدین ترتیب «سیدمحمد خاتمی، احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، سیدمحمود کاشانی، حسن غفوری فرد، سید منصور رضوی، سیدشهاب الدین صدر، علی فلاحیان و سیدمصطفی هاشمی طبا» با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 
میزان مشارکت عمومی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 66.77 درصد بود و 28 میلیون و 155 هزار و 969 رای در شعب اخذ رای به صندوق ها ریخته شد و سیدمحمدخاتمی با شعار «فردای بهتر برای ایران اسلامی» و با 21 میلیون و 651 هزار و 521 رای برای بار دوم به ریاست جمهوری ایران رسید.
 
** نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

متولیان امر مقدمات برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را با نام نویسی از یک هزار و 14 تن از داوطلبان شرکت در این دوره فراهم آوردند اما از این تعداد در نهایت «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی» با تایید شورای نگهبان و «مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده» نیز با تشخیص مقام معظم رهبری برای احراز پست ریاست جمهوری با یکدیگر به رقابت پرداختند که با انصراف محسن رضایی از شرکت در انتخابات، هفت نامزد باقی مانده امکان حضور در این همه پرسی را پیدا کردند.
 
این دوره از انتخابات با حضور 29 میلیون و 400 هزار و 857 رای دهنده در 27 خرداد 1384 خورشیدی و با مشارکت 62.84 درصدی مردم برگزار شد که به دلیل به دست نیاوردن حد نصاب نیمی از آرا به وسیله هر یک از نامزدها، برای نخستین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و محمود احمدی نژاد و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به دور دوم راه یافتند.
 
مرحله دوم انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سوم تیر 1384 خورشیدی با مشارکت 59.76 درصد، برگزار شد و از 27 میلیون و 958 هزار و 931 رای ماخوذه، محمود احمدی نژاد با شعار «پول نفت باید سر سفره مردم دیده شود» پیروز و توانست با 17 میلیون و 247 هزار و 534 رای به عنوان رییس دولت نهم انتخاب شود.
 
** دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

476 داوطلب با ثبت نام در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، علاقه خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کردند که پس از بررسی صلاحیت این افراد به وسیله شورای نگهبان، صلاحیت «محمود احمدی نژاد، میرحسین موسوی، محسن رضایی و مهدی کروبی» تایید شد.
 
انتخابات دوره دهم با حضور بسیار باشکوه مردم در 22 خرداد 1388 خورشیدی برگزار شد که میزان مشارکت 84.83 درصدی را در این انتخابات رقم زد و از مجموع 39 میلیون و 371 هزار و 214 آرایی که به صندوق های رای ریخته شد، محمود احمدی نژاد با شعار «عدالت ورزی و مهرورزی» و کسب 24 میلیون و 592 هزار و 793 رای برای دومین بار متوالی ریاست جمهوری ایران را بر عهده گرفت.
 
** یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با نام نویسی 686 داوطلب کلید زده شد که در نهایت پس از بررسی شورای نگهبان، «حسن روحانی، محسن رضایی، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف، محمد غرضی، محمدرضا عارف و غلامعلی حداد عادل» به منظور رقابت برای پست ریاست جمهوری معرفی شدند که با انصراف عارف و حداد عادل، 6 نامزد برای رقابت در انتخابات باقی ماندند.
 
این دوره از انتخابات با شرکت 36 میلیون و 821 هزار و 538 رای دهنده در 24 خرداد 1392 خورشیدی و با مشارکت 72.94 درصدی مردم برگزار شد و حسن روحانی با شعار «اعتدال گرایی و تنش زدایی» و با کسب 18 میلیون و 651 هزار و 668 رای به نهاد ریاست جمهوری راه یافت.
 
اکنون ملت ایران بار دیگر در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضوری آگاهانه و هوشمندانه و با انتخابی شایسته، اقتدار و همبستگی ملی را به نمایش می گذارند تا بدین وسیله زمینه توسعه و تعالی میهن خویش را با سپردن سکان قوه مجریه به دستان فردی توانمند و کارآزموده فراهم آورند.
 
این دوره از انتخابات بنابر گفته سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور، 29 اردیبهشت 1396 خورشیدی برگزار خواهد شد و وزارت کشور و دیگر نهادهای متولی در این ارتباط با پیش بینی های دقیق برای برگزاری این انتخابات، تلاش دارند تا بستر لازم را برای شرکت گسترده تمام اقشار جامعه مهیا سازند.
انتخابات ریاست جمهوری میلیون برگزار خورشیدی مشارکت شورای نگهبان رقابت عنوان صلاحیت هاشمی تایید نویسی دومین محمود بررسی رفسنجانی داوطلب خرداد صندوق نامزد نهایت نخستین برگزاری احمدی مجریه درصدی میزان خامنه پرداختند ماخوذه اعلام رضایی سیاسی وسیله انقلاب ریخته خاتمی اسلامی احراز رجایی مرداد انصراف  میزان سومین یکدیگر وزارت عبدالله ششمین شمارش جاسبی توکلی توسعه کروبی فراهم قالیباف دهنده روحانی دهمین نهمین علاقه جامعه محمدی گرایی پنجمین هشتمین سیدمحمد شیبانی دوازدهمین آستانه حضوری اردیبهشت ابوالحسن منظور برگزیده افراد نمایش باشکوه آگاهانه اقتصادی اجتماعی عدالت تحمیلی قانونی هدایت کاشانی امکان عمومی زواره غفوری مختلف همزمان پرورش عسگراولادی محمدعلی متوالی