برگزیده ها
پروژه مکانیسم توسعه پاک تصفیه‌خانه فاضلاب تهران در سازمان ملل ثبت نهایی شد

مازندمجلس: نخستین پروژه مکانیسم توسعه پاک صنعت آب و فاضلاب کشور برای جمع‌آوری بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در واحد های 5و6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب و واحدهای یک و2 تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران در سازمان ملل به ثبت نهایی رسید.

مازندمجلس: نخستین پروژه مکانیسم توسعه پاک صنعت آب و فاضلاب کشور برای جمع‌آوری بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در واحد های 5و6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب و واحدهای یک و2 تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران در سازمان ملل به ثبت نهایی رسید.

به گزارش ایلنا، مکانیسم توسعه پاک (CDM) سازوکاری از پروتکل کیوتو1997 است که کشورهای در حال توسعه را در بر می‌گیرد تا این کشورها  بتوانند با اجرای پروژه‌های CDM به کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای کمک کنند و از فواید محیط‌زیستی و اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

حسین اکبریان معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شرکت فاضلاب تهران با اعلام این خبر گفت: پس از حدود پنج سال تلاش همکاران و طی مراحل متعدد از جمله ثبت سند طراحی (PDD) در تارنمای سازمان ملل و هم‌چنین دریافت تائیدیه‌های مربوط از مرجع صلاحیت‌دار ملی (سازمان حفاظت محیط زیست) و  نهاد عملیاتی منتخب سازمان ملل (DOE)،  بزرگ‌ترین پروژه مکانیسم توسعه پاک (CDM) در بخش فاضلاب شهری جهان به ثبت رسید.

او ادامه داد: ثبت این پروژه‌ از سال 1390 در دستور کار شرکت فاضلاب تهران قرار گرفت و به عنوان نخستین پروژه صنعت آب و فاضلاب کشور در گروه اجرایی مکانیسم توسعه پاک (CDM) به ثبت رسید که با دریافت گواهی‌های کاهش انتشار (CER)  و  فروش آن‌ها در بازار کربن منابع درآمدی ارزی عاید کشور می‌شود.

اکبریان گفت: با اجرای این پروژه، علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت و خودداری از مصرف سوخت فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز در تصفیه‌خانه فاضلاب از تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن نیز جلوگیری خواهد شد.

به گفته اکبریان تاکنون در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل در بخش صنعت فاضلاب شهری دنیا پروژه‌ای در حجم پروژه‌های CDM شرکت فاضلاب تهران که به کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای در حدود  75هزار تُن دی‌اکسید کربن منجر شود، ثبت نشده است و این پروژه بزرگ‌ترین پروژه CDM بخش فاضلاب شهری جهان است.

از نکات قابل توجه در اجرای این پروژه می‌توان به تأمین هزینه‌های ارزی مربوط به اجرای پروژه در واحدهای 5 و 6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب از  محل وام دفتر خدمات سازمان ملل (UNOPS) اشاره کرد.

فاضلاب پروژه توسعه انتشار تهران تصفیه‌خانه مکانیسم اجرای اکبریان تولید دریافت منابع مربوط جلوگیری دی‌اکسید بزرگ‌ترین گل‌خانه‌ای واحدهای تصفیه بیوگاز نخستین پروژه‌های گازهای نهایی جمع‌آوری