برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و ساز ساختمان های عمومی، از شفاف سازی وضعیت پروژه مصلای تهران طفره می‌رود و سالن‌های آن را برای برگزاری نمایشگاهها اجاره می‌دهد.

مازندمجلس:خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: ۳۰ سال است که مناره‌ها و گلدسته‌های سیمانی مصلای امام خمینی(ره) از خیابان شهید بهشتی و بزرگراه رسالت در جنوب و شمال اراضی عباس آباد دیده می‌شود؛ پروژه‌ای که بخش هایی از فضای داخلی و شبستان اصلی آن، سال هاست که به نمایشگاه هایی چون کتاب و مطبوعات اختصاص می یابد و دو سال است که در ایام بسیار سرد یا گرم سال یا ایام بارندگی، نمازهای جمعه هم به آنجا منتقل شده است و نماز عید فطر هم هر ساله، در فضای بیرونی و مملو از غبار ناشی از ساخت و ساز بی حاصل آن برگزار می شود.

شبستان داخلی مصلی به گفته بازدیدکنندگان و نمازگزاران، عملا فرسوده شده و باید بار دیگر از نو ساخته شود؛ این در حالی است که هنوز تکمیل کل پروژه بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، کمی از نیمه (۶۵ درصد) گذشته و شاید ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر زمان نیاز باشد تا وزارت راه و شهرسازی پروژه را تحویل دهد.

سازمان مجری ساختمان و تأسیسات عمومی و دولتی از سازمان های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، به عنوان متولی اصلی ساخت و ساز برخی سازه های عمومی و دولتی در نقش یک پیمانکار بزرگ در مجموعه مصلای امام خمینی ظاهر شده است؛ با توجه به گسترده و عظیم بودن پروژه و همچنین دستور مستقیم حضرت امام خمینی (ره) برای ساخت مصلایی که آبروی پایتخت باشد، امکان واگذاری آن به بخش خصوصی وجود ندارد؛ خاصه آنکه این سازه قرار نبود نقش تجاری و درآمدزا داشته باشد؛ بلکه به عنوان محلی برای راز و نیاز مردم و برگزاری مراسم ها و آیین های دینی در نظر گرفته شده بود.

نبود شفافیت مالی درآمدهای نمایشگاهی مصلی

علی رغم این هدف گذاری دینی و ملی، مسئولان مصلی، شبستان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه های کتاب و مطبوعات اجاره می دهند؛ همچنین در چند سال اخیر، یکی از پارکینگ های جنوبی مصلی را به محلی برای برگزاری نمایشگاه های صنعتی و تجاری تبدیل کرده و به درآمدزایی از آن می پردازند.

جدا از اینکه قانون، درباره استفاده تجاری از فضای مصلی سکوت کرده و مدیران سازمان مجری و وزارت راه و شهرسازی عملا به دور زدن قانون در این خصوص می پردازند، اصلی ترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد، عدم پاسخگویی صحیح مسئولان سازمان مجری ساختمان های عمومی و دولتی است که سبب ترویج برخی شایعات در زمینه سوءاستفاده های مالی از پروژه شده است؛ همچنین نبود شفافیت در سیستم مالی بخش ساخت و ساز مصلی و نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از برگزاری نمایشگاه ها، یکی دیگر از سؤال هایی است که مدیران وزارت راه و شهرسازی چندان تمایلی به پاسخگویی آن ندارند.

ساخت مصلی از دولت به شهرداری تفویض شود

۲۲ فروردین ماه ۹۴ و درست در همین ایام بود که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در صفحه شخصی اینستاگرامش از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود شهرداری تهران به پروژه مصلای امام خمینی و تکمیل آن خبر داد. شهردار تهران در این خبر از واژه «رهنمود» استفاده کرد؛ رهنمودی که قطعا برخاسته از درک صحیح رهبر انقلاب از توانمندی های شهرداری تهران در تکمیل پروژه های بسیار بزرگتر و سنگین‌تر از مصلی همچون بزرگراه دو طبقه صدر یا تونل های رسالت و توحید بود.

با این وجود، نه تنها وزارت راه و شهرسازی در پی اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب برنیامد، بلکه سیاست تکذیب را در پیش گرفت: محمدجعفر علیزاده، مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی کشور سال گذشته در گفتگو با رسانه وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه واگذاری ساخت و ساز مصلی به شهرداری تهران را شدیدا تکذیب می کنم، ادامه داد: «صحبت های شهردار تهران در این خصوص، خلاف ادب و اخلاق حرفه ای است.»

کمبود اعتبار یا تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع؟

معاون وزیر راه و شهرسازی همواره کندی اجرای پروژه ساختمان مصلای امام خمینی را سرعت کم تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه اعلام می کند؛ این در حالی است که این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه دیگری در شهریور ۹۵، خبر از تخصیص ۱۰۰ درصد منابع عمرانی به پروژه ساختمان مصلای امام خمینی (ره) داده بود که نشان دهنده دریافت کل مبالغ پیش بینی شده برای آن است.

همچنین مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی در مصاحبه دیگری گفته است، من از سال ۸۵ مسئولیت این سازمان و ساخت و ساز در مصلی را تحویل گرفتم که تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در حال حاضر پیشرفت آن ۶۵ درصد است. بنابراین در طول ۱۰ سال مدیریت علیزاده بر این سازمان، ۴۵ درصد از پروژه مصلای امام خمینی تکمیل شده و باید ۱۰ سال دیگر، وی در این سمت باقی بماند تا مصلای امام خمینی را که احتمالا بخش هایی از فضای داخلی شبستان به دلیل فرسودگی ریزش یا تخریب خواهد داشت، به مردم تحویل دهد.

گفتنی است محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی پس از مواجهه با پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره وضعیت مصلای امام خمینی (ره) از پاسخگویی طفره رفت.

پروژه شهرسازی خمینی مصلای وزارت تهران ساختمان عمومی دولتی برگزاری همچنین تکمیل شهرداری شبستان نمایشگاه تأسیسات انقلاب پاسخگویی تجاری تخصیص داخلی علیزاده تحویل معاون شهردار استفاده زمینه مدیران تکذیب دیگری پیشرفت مصاحبه مدیرعامل درباره محمدجعفر اجرای دستور رسالت مطبوعات بسیار بزرگراه خبرگزاری فرسوده اجاره گذشته عنوان مسئولان پردازند اینکه درآمدهای شفافیت واگذاری گرفته قانون