برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران معتقد است، اگرچه در سال ۱۳۹۶ به تولید و اشتغال تاکید شده؛ ولی کسب‌ و کار در ایران، وضعیت مناسبی ندارد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران،  خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: اگرچه در سال ۱۳۹۶ به تولید و اشتغال تاکید شده است؛ ولی کسب‌ و کار در ایران وضعیت مناسبی ندارد؛ آنچه ما امروز به آن بازار می‌گوییم و فعالیتی که اسمش را کسب‌ و کار می‌گذاریم، شباهت اندکی با قرن‌ها و حتی دهه‌های پیشین دارد.

وی از تغییرات و تاثیر آنها بر کسب‌ و کارهای سنتی می‌گوید: تغییرات اگرچه در نوع خود خوب هستند؛ ولی به دلیل نبود ساز و کارهای مناسب و زیرساخت‌های لازم، بیشترین آسیب را به حوزه کسب و کار و اشتغال زده است؛ بر این اساس، اگرچه باید کسب و کارهای سنتی خود را به روز کنند و با فناوری و تاثیر آن آشنا شوند؛ ولی باید دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌ها مربوط زیرساخت‌های لازم را برای همه حوزه‌ها در نظر بگیرد.

فروعان می‌گوید: کسب‌ و کارهای سنتی با کسب‌ و کارهای نوین مخالفت می‌کنند؛ آنچه این روزها به عنوان مخالفت کسب‌ و کارهای سنتی با کسب‌وکارهای نوین سر و صدایی به پا کرده چیز عجیبی نیست؛ این مقاومت در برابر تغییر، طبیعی است؛ اما تطبیق با تغییر هم گریزناپذیر است.

وی ادامه داد: هر چقدر هم کسب و کارهای سنتی قوی و پرنفوذ باشند، باز هم در طولانی مدت نمی‌توانند مانع جدی بر سر راه کسب و کارهای آنلاین ایجاد کنند. ممکن است در مدت کوتاهی بتوانند مانع فعالیت برخی کسب و کارهای آنلاین شوند؛ اما در بلندمدت کسب و کارهای آنلاین پیروز میدان هستند. بنابراین نمی‌توان مانع رشد استارت‌آپ‌ها شد و فعالیت آنها را به طور کلی متوقف کرد؛ اما از دولت انتظار می‌رود در ایجاد زیرساخت قانونی-حمایتی برای هر دو حوزه سنتی و نوین تدبیر کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است: دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری درست، کاری کند که این کسب‌وکارها نه به عنوان تهدید برای همدیگر بلکه به عنوان فرصتی برای رشد اقتصادی باشند. استارت آپ‌ها و صاحبان کسب و کارهای سنتی می‌توانند از این فرصت برای همکاری با یکدیگر استفاده کنند و به رشد و حفظ بازار یکدیگر کمک کنند.

کارهای آنلاین اگرچه بازرگانی عنوان مخالفت تغییر باشند ایجاد یکدیگر فعالیت شوند؛ می‌گوید اشتغال مناسبی وضعیت بازار تغییرات داخلی کمیسیون تاثیر زیرساخت‌های