برگزیده ها
برگزاری کارگاه برنامه‌ریزی فرهنگی با محوریت «کتاب» در بوشهر
مازندمجلس: برگزاری کارگاه برنامه‌ریزی فرهنگی با محوریت «کتاب» در بوشهر  به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی پایتخت کتاب ایران، کارگاه‌های پایتخت کتاب ایران روزهای 25و 26 فروردین ماه در بوشهر، سومین پایتخت کتاب ایران با حضور خسرو طالب‌زاده، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سید آبادی، دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران، حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی پایتخت کتاب ایران و مدیران و كارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

در نشست افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی حمیده ماحوزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر  ضمن خیر مقدم به مهمان‌ها ابراز امیدواری کرد؛ فعالیت‌های جشنواره پایتخت کتاب و دیگر جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی به ارتقاء کمی و کیفی کتاب خوانی در ایران کمک کند.

همچنین در این نشست خسرو طالب‌زاده، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «اصول برنامه‌ریزی فرهنگی در حوزه کتاب» سخن گفت و با تبیین  مفهوم برنامه‌ریزی فرهنگی تصریح کرد: مهم‌تر از دانش برنامه‌ریزی، کسب بینش برنامه‌ریزی در مدیریت فرهنگی است. عمده تلاش برنامه‌ریزی فرهنگی معطوف به حرکت از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب است.

وی متذکر شد: ما در عرصه مدیریت فرهنگی در زمینه تولید و توزیع و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی برنامه‌ریزی می‌کنیم. بر این اساس مراد از برنامه‌ریزی فرهنگی، برنامه‌ریزی در این حوزه است.

این پژوهشگر در ادامه به تبیین انواع نظام‌های سیاست‌گذاری فرهنگی  و میزان مداخله‌ی دولت‌ها در فرهنگ پرداخت و گفت: چهار دسته و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی بر اساس دخالت دولت‌ها را می‌توان بر شمرد؛ دسته اول معتقد به دخالت حداقلی دولت‌ها در عرصه فرهنگ هستند، بر این اساس فقط به حمایت مالی دولت‌ها از فعالیت‌های فرهنگی باور دارند. اعتقادی به تدوین قوانین و ایجاد ساختار و همچنین اجرای ماموریت‌های فرهنگی از طرف دولت‌ها ندارند. این نظام سیاست‌گذاری فرهنگی را اصطلاحا «تسهیل‌گر» می‌دانند. کشور آمریکا  این‌گونه است. دسته دیگر معتقد به حمایت مالی و تدوین قوانین هستند و این نظام سیاست‌گذاری فرهنگی را «حمایت‌گر » می‌دانند و کشور انگلستان از این الگو پیروی می‌کنند.

وی  ادامه داد: دسته سوم علاوه بر حمایت مالی و تدوین قوانین معتقد به ایجاد ساختار و سازمان در عرصه فرهنگ هستند و این نظام برنامه‌ریزی فرهنگی «معمارانه» هست و کشور فرانسه واجد این نظام سیاست‌گذاری  فرهنگی است و در نهایت دسته چهارم علاوه بر این موارد معتقد به اجرای ماموریت‌های فرهنگی هم هستند.

وی با استناد به گزارش یونسکو، تصریح کرد: بهترین نوع برنامه‌ریزی فرهنگی مبتنی بر ایده‌پردازی و  تصمیم‌سازی از سطوح پایین و  از سوی شهرها و روستا‌ها است و  دیگر  آن روزگار گذشته است که در پایتخت و پشت درهای بسته برای شهرها و روستاهای متعدد، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود. در ایران هم از سال‌های دولت اصلاحات این روند تا حد زیادی تغییر کرده است و به افزایش مشارکت مردمی و عمومی در فعالیت‌های فرهنگی بیشتر توجه می‌شود و در دولت تدبیر و امید نیز پی گرفته شده است.

هم‌چنین در ادامه‌ این نشست علی‌اصغر سیدآبادی، کارگاه «ترویج کتاب‌خوانی» را برگزار کرد. وی از تاثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی  در نخستین دوره که سال گذشته برگزار شد خبر داد و گفت: ما به وضوح تاثیر برگزاری این کارگاه‌ها را در تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب، جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب دیدیم و بر این شدیم دومین دوره را به میزبانی بوشهر برگزار کنیم. موضوع واگذاری فعالیت‌های بخش فرهنگ به اهالی فرهنگ از سیاست‌های دولت و تدبیر و امید است و ما هم در رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی این اهداف را به طور جد پیگیری می‌کنیم و برای ما مهم است که از مرحله‌ی ایده‌پردازی تا اجرا در ترویج کتاب‌خوانی به دست فعالان فرهنگی و گروه‌های مردمی باشد و جذب مشارکت عمومی از اهداف مهم این رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی است.

وی در شروع بحث کارگاه آموزشی به تبیین تعریف فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی پرداخت و گفت: به هر فعالیتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم منجر به افزایش کتاب‌خوانی شود، ترویج کتاب‌خوانی گفته می‌شود. ترویج کتاب‌خوانی می‌تواند در سطوح مختلف توسط افراد و گروه‌های مردمی، نهاد‌های مردم‌نهاد، مراکز فرهنگی و صنعتی و ... انجام شود و می‌توان برنامه‌های متعددی را برای گروه‌های سنی مختلف تدارک دید. میان «تبلیغ » و «ترویج» کتاب‌خوانی یک تفاوت و تمایزی هست. ترویج کتاب‌خوانی کاری داوطلبانه و غیرانتفاعی است در حالی که تبلیغ کتاب معطوف به معرفی و تبلیغ یک کتاب برای فروش بیشتر  و بازاریابی برای آن است. هرچند این اقدام هم منجر به کتاب‌خوانی می‌شود اما به تبلیغ یک کتاب یا کتاب‌هایی خلاصه می‌شود در حالی که ترویج کتاب‌خوانی صرفا معطوف به معرفی کتاب یا کتاب‌هایی خاص نیست و بر اهمیت نقش کتاب‌خوانی تاکید می‌شود.

سیدآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: برای موثر بودن ایده‌های ترویج کتاب‌خوانی باید نگاهی به موانع گسترش و افزایش کتاب‌خوانی انداخت. یکی از موانع کتاب‌خوانی متاثر از شرایط جهانی است و همه‌ کشورهای دنیا با آن درگیر هستند. این مسئله ناشی از گسترش اینترنت و دیگر رقیب‌های کتاب است و باید با الهام از راه‌کارها و ایده‌های کشورهای مختلف دنبال راه‌حلی بود تا  اینترنت و کتاب جای رقابت با هم رفاقت کنند و از ظرفیت گسترده‌ اینترنت و جذابیت‌هایش برای کتاب‌خوانی کمک گرفت. عاملی دیگر متاثر از مسائل ملی و فرهنگی یک کشور است. مسائلی مانند نوع نظام آموزش نقش مهم در رشد یا کاهش کتاب‌خوانی و علاقه‌مندی افراد به کتاب‌خوانی دارد. از سویی عوامل محلی و استانی نیز در کاهش یا افزایش کتاب‌خوانی و ترویج کتاب موثر است چنانچه می‌بینیم بر اساس پژوهش‌های انجام شده سرانه‌ مطالعه در برخی از استان‌های ایران بیشتر از دیگر مناطق است و می‌توان  از آن ایده‌ها و شرایط برای گسترش کتاب‌‌خوانی کمک گرفت.

او در پایان با تاکید بر این‌که سیاست‌های اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی برای ترویج کتاب‌خوانی در سطح شهرها و روستاهاست، از مدیران حاضر در نشست خواست در گروه‌های پنج نفره ایده‌ها و راهکارهایشان را برای ترویج کتاب‌خوانی در شهرهایشان، با یکدیگر مطرح کنند و  هر فرد به نمایندگی از یک گروه نتیجه‌ آن را به همه‌ حضار ارائه کند.

همچنین در دومین روز، تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه، کارگاه‌های آموزشی دیگری برگزار شد. حمیده ماحوزی مدیر کل فرهنگ و  اشاد اسلامی استان بوشهر درباره‌ تجربه‌ این استان در تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب ایران و کسب این عنوان در سومین دوره سخن گفت.

ابوالقاسم ایرجی کجوری درباره‌ «مدیریت منابع و شیوه‌های جذب مشارکت» کارگاه برگزار کرد. علی‌اصغر سیدآبادی درباره‌ روابط عمومی و مستندسازی مباحثی را طرح کرد و اسماعیل‌یزدان‌پور از تجربه‌های موفق جهانی در گسترش و ترویج کتاب‌خوانی سخن گفت. همچنین با حضور محسن حاجی‌ زین‌العابدینی «کارگاه تدوین برنامه عملیاتی» نیز برگزار شد.
کتاب‌خوانی فرهنگی ترویج برنامه‌ریزی فرهنگ پایتخت برگزار ارشاد اسلامی تدوین کارگاه بوشهر فعالیت‌های دولت‌ها شرایط سیاست‌گذاری معتقد افزایش همچنین استان گسترش کارگاه‌های گروه‌های تبلیغ اینترنت سیدآبادی برگزاری مردمی درباره‌ قوانین ایده‌پردازی مشارکت مختلف عمومی شهرها برنامه‌های حمایت آموزشی علی‌اصغر مدیریت حمیده معطوف ماحوزی ادامه افراد مشاور سیاست‌های رویدادهای معرفی مستقیم اهداف تاکید کشورهای سومین ایده‌ها گزارش جهانی متاثر دومین ایده‌های موانع طالب‌زاده کتاب‌هایی مدیران ساختار اجرای ماموریت‌های می‌دانند ایجاد می‌کنیم دخالت می‌توان تبیین علاوه تصریح بیشتر تدبیر پرداخت استان‌های جشنواره روستا‌ها گذشته موضوع تاثیر