برگزیده ها
75درصد جویندگان کار دارای مدرک دانشگاهی هستند

مازندمجلس: تهران-ایرنا- وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت: نزدیک به 75درصد جویندگان کار در کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند .

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محمد فرهادی' شامگاه شنبه درنشست مشترک با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی که در خصوص تطابق نیازهای بازار کار با نظام آموزش عالی در محل وزارت علوم برگزار شده بود، افزود: هم اکنون 1.8درصد دانشجویان کشور در مقطع دکتری تحصیل می کنند در حالیکه در سند چشم انداز توسعه باید این میزان به 3.5درصد افزایش یابد.
به گفته وی،90هزار دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاههای کشور تحصیل می کنند و این در حالی است که تمامی آنها نمی توانند که استاد دانشگاه شوند.
وی ادامه داد: همچنین 800هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که در سند برنامه چشم انداز توسعه بیان شده که باید به 30درصد افزایش یابد.این اشکالی در برنامه سند توسعه است که متاسفانه در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است که اشکال است اما بحث آن را باز کردیم که به هیچوجه منطقی نیست.
فرهادی گفت: در کشورهای آلمان و ژاپن تحصیل در مقطع دکتری را کاهش دادند که طبیعی است زیرا نیازی به چنین تخصصی ندارند.
وی اظهار داشت: 800تا یک میلیون نفر سالانه از دانشگاههای کشور فارغ التحصیل می شوند که باید از این فرصت بخوبی استفاده شود.
وی با اشاره به مفید بودن رشته های تحصیلی و همچنین بکارگیری این رشته ها در بازار کار در کشور آلمان گفت: در کشور آلمان حتی برای رشته فلسفه هم شغل تعریف شده است و فارغ التحصیلان می توانند در کلینیک فلسفه بکار گرفته شوند.
وی تاکید کرد: رشته های علوم انسانی باید به مشاغل خدماتی زنجیر شوند. هم اکنون متخصص بازاریاب نداریم که می توان از فارغ التحصیلان این رشته ها استفاده کرد.
فرهادی یادآور شد: یک سری اقدامات در آموزش عالی در مسیر اصلاح باید انجام شود.شرکت های دانش بنیان فرصت خوبی برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. هم اکنون یکهزار شرکت در پارک ها هستند که بیش از 70درصد فارغ التحصیل دانشگاهی در آنها بکار گرفته شده اند.
به گفته وزیر علوم، در آموزش های مهارتی باید جدی تر شویم و آموزش های علمی و کاربردی و مهارتی را افزایش دهیم.
وی با یادآوری اینکه از طرح کارورزی دانشجویان استقبال می کنیم، گفت: نظام بررسی صلاحیت حرفه ای مصوبه دولت هم است. دانشگاه علمی و کاربردی در این زمینه کارهایی کرده که باید راه اندازی شود.
وی به مسئولان حوزه کار گفت: برنامه های عملی مشترکی می توانیم در قالب کارگروه با هم همکاری کنیم و نباید انجام آن را طولانی کنیم. طی یکماه در ابعاد مختلف می توان برای دانشجویان برنامه ریزی انجام داد.
وی گفت: هم اکنون 30هزار نفر در 180 مرکز رشد کار می کنند.
صندوق کارآفرینی امید و بانک های توسعه تعاون و رفاه کارگران می توانند به صف های طولانی که می خواهند وارد پارک ها شوند کمک کنند.
این نشست با تبادل نظر معاونان حوزه کار و آموزش عالی همراه بود که مقرر شد در قالب کارگروه هایی به بررسی موضوع هایی نظیر کاروری، صلاحیت حرفه ای و یا توسعه پارک های علمی و فناوری بپردازند.
اقتصام **9123*1579* خبرنگار: زهره دریغ گفتار* انتشار : مرضیه فاتحی

توسعه آموزش برنامه اکنون تحصیل افزایش التحصیلان آلمان دکتری توانند فرهادی دانشگاهی دانشجویان گرفته فلسفه مهارتی کاربردی طولانی کارگروه صلاحیت بررسی بکارگیری التحصیل تعاون بازار انداز دانشگاههای فناوری خبرنگار همچنین دانشگاه استفاده