برگزیده ها
مجلس مشکل ثبت‌نام بیش از حد در انتخابات را حل کرده بود اما شورای نگهبان ایراد گرفت

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به نام‌نویسی تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که مجلس پیش از این قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود اما مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به نام‌نویسی تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که مجلس پیش از این قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود اما مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز مجلس و در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سیل اخیر در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان، اعلام کرد: این سیل تخریب زیادی به‌دنبال داشت و به ویژه در آذربایجان شاهد تلفات زیادی بودیم و آخرین آمار حدود ۴۱ نفر کشته را اعلام کرد که ضایعه تأسفباری است و مجلس شورای اسلامی با خانواده محترم جانباختگان همدردی کرده و به آنها تسلیت عرض می کنیم.

او گفت: لازم است، به دنبال این حادثه دستگاه‌های اجرایی همان‌طور که رهبری معظم دستور دادند با شدت و تمام قوا تلاش کنند که آن را کنترل و به آسیب دیدگان کمک کرده و برای جبران خسارات به‌وجود آمده راه‌حلی سنجیده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از کمیسیون عمران خواست که هیاتی را به محل حادثه اعزام کند و گفت: کمیسیون عمران با اعزام یک هیات به محل حادثه، به موضوع رسیدگی کنند که هم کمک‌رسانی به مردم در اسرع وقت و به خوبی انجام شود و هم علت بروز حادثه به این شکل ریشه‌یابی شده و گزارش آن به مجلس ارائه شود.

او در ادامه با اشاره به در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میان دوره‌ای مجلس اعلام کرد: خوشبختانه در مسیر کار تا اینجا مشکلی نداشتیم و نام‌نویسی‌ها در انتخابات شوراها انجام شد که تقریباً به قاعده هم بود و هیات‌های اجرایی رسیدگی کردند و هیات‌های نظارت در حال فعالیت هستند.

رییس قوه مقننه یادآور شد:‌مجلس هم با توجه به وظیفه نظارتی خود در این انتخابات موضوع را با جدیت دنبال می کند. در مورد انتخابات میان دوره ای مجلس هم ثبت نام ها انجام شد و مسیر کار طی می شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به نام‌نویسی بیش از ۱۶۰۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این امر از جهتی خوب است که مردم احساس می کنند وظیفه‌شان است و حضور پیدا می کنند. در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست جمهوری تعیین شده و علاوه بر ایرانی‌الاصل بودن و متدین بودن چند ویژگی تعیین شده، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه جزء رجال سیاسی و مذهبی باشد.

لاریجانی اعلام کرد: در ادوار گذشته تقریباً این مساله را داشتیم، این روزها می‌بینم کراراً این بحث در رسانه‌ها می‌شود که چرا قانون در این زمینه مشخص نکرده است و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی هم بیاناتی داشتند که چرا طوری شده که گاه افرادی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند که می‌دانند شرایط را ندارند، اما برای هیجان آن وارد می‌شوند که این وهن کار ریاست جمهوری است.

او با بیان این‌که مشکل مربوط به مجلس نیست، ادامه داد: در این زمینه قانون تصویب کردیم که فرد چه ویژگی‌های باید داشته باشد که بتوان او را مدیر و مدبر دانست یا اینکه سوابق اجرایی‌اش چه باشد یا چه افرادی او را تایید کنند که نشان دهد او مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود، باید چه شرایطی داشته باشد و رجل سیاسی و مذهبی مفهومش چیست.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این قانون در مجلس قبل تصویب شد و به شورای نگهبان ارجاع شد، اما شورا آن را رد کرد. استدلالشان این بود که این تشخیص برعهده شورای نگهبان است و حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند همه این را قبول دارم، اما این‌را به صورت آئین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم چون شورای نگهبان بنابر قانون اساسی مسئول این کار است اما این کار را هم انجام ندادند.

او یادآور شد: در رسانه ها می گویند چرا قانون وجود ندارد،‌ ما که قانون را تصویب کردیم البته من ملاحظه ای در این زمینه دارم این که شورای نگهبان برای خود آئین نامه ای داشته باشد معنایش این نیست که در بیرون نفاذ داشته باشد، اگر بخواهد در بیرون نفاذ داشته باشد مجلس باید قانون تصویب کند. به هر حال ما کارمان را انجام دادیم. اگر هم اکنون که این بحث مطرح شده شورای نگهبان قبول کند، همان قانونی را که فرستادیم را تایید کند و اگر ایرادی دارد به مجلس بدهد تا مجلس آن را اصلاح کند و به شورای نگهبان بفرستد.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: اصحاب رسانه و صاحب‌نظران بدانند که مجلس این موضوع را کاملاً حس کرده، برایش چاره‌اندیشی کرده و چارچوب قرار داده و قانون تصویب کرده است، اما تشخیص شورای نگهبان رد این مصوبه بود، لذا ما نباید پاسخگو باشیم. حالا من خواهش می کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند. اگر متوجه این مساله هستند و ملاحظاتی در این مصوبه دارند بگویند که این مساله حل شود و در سالهای بعد دچار این موضوع نباشیم.

شورای نگهبان قانون انتخابات تصویب جمهوری ریاست اسلامی موضوع اعلام حادثه اشاره اینکه زمینه مساله سیاسی زیادی لاریجانی یادآور شرایطی مصوبه تعیین اساسی آیت‌الله تایید تشخیص رسانه مقننه کردیم بیرون افرادی مذهبی عمران کاندیداهای گزارش دستور قانونی نام‌نویسی ثبت‌نام ایراد آذربایجان دنبال ادامه شوراها تقریباً رسیدگی اعزام اجرایی کمیسیون هیات‌های