برگزیده ها
موانع تکمیل خط سوم حومه‌ای گرمسار-ورامین-تهران/ احداث پل‌های مسیر تا ۱۵ خرداد

مازندمجلس: مدیر پروژه افزایش خطوط راه‌‌آهن با اشاره به مشکلات پیش‌رو برای تکمیل دو پل رو گذر امام رضا (ع) و پل زیرگذر ۱۵ خرداد ورامین‌ در خط سوم حومه‌ای گرمسار-ورامین-تهران، گفت: این آمادگی وجود دارد که در ۱۵ خرداد سال جاری، پل‌های ‌ذکر شده به بهره‌برداری برسد.

مازندمجلس:، سید محمد موسوی در واکنش به انتشار گزارشی مبنی بر عدم تکمیل خط سوم حومه‌ای گرمسار-ورامین-تهران، بیان کرد: طرح احداث خطوط حومه‌ای تهران-ورامین-گرمسار در اواخر سال 1391 براساس مصوبه دولت دهم از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منتزع و به متروی تهران واگذار شد.

وی مدعی شد:‌ ‌‌در این واگذاری از نظر تفاوت‌های نحوه بهره‌برداری دو سیستم حمل و نقل ریلی اعم از سرعت، فاصله، ایستگاه‌ها و غیره، موارد کارشناسی لحاظ نشده بود، با این وجود در زمان انتقال، پروژه با 26 درصد تحویل مترو شد و در پایان سال 1393 با 34 درصد پیشرفت کل، مجدداً طرح به راه‌آهن بازگشت که هم‌اکنون‌ در حال تکمیل خط چهارم است.

مدیر پروژه افزایش خطوط راه‌‌آهن افزود: در خصوص تکمیل پل رو گذر امام رضا (ع) شهرستان ورامین هم، لازم به ذکر است که این پروژه با سرعت قابل توجهی در حال اجرا بود، به نحوی‌ که سازه غربی این پروژه ظرف مدت 6 ماه در مهرماه سال 1395 توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد؛ مقرر شد ‌سازه شرقی نیز حداکثر تا 22 بهمن همان سال به بهره‌برداری برسد امام با وجود همه‌ پیگیری‌های به‌عمل آمده از ناحیه مسئولان شهری، به دلیل وجود یک رشته لوله آب در محل شمع‌های شمال خط، پروژه از تاریخ سوم آبان‌ماه 95 تا 11 اسفند 95 ‌تعطیل شد که هم‌اینک عملیات اجرایی در این پل آغاز شده است.

وی اضافه کرد: درباره عملیات اجرایی پل زیرگذر 15 خرداد ورامین‌ هم لازم به ذکر است که این پروژه با دو دهانه 30 متری در تاریخ 17 مهرماه 95 توسط وزیر راه و شهرسازی آغاز و براساس برنامه زمان‌بندی و تابلو روزشمار، مقرر بود تا با انتقال ترافیک عبوری از پل قدیم به گذر مسطح جنوبی به صورت رفت و برگشت، پل توسط راه‌آهن تخریب و زیرگذر فوق‌الاشاره در مدت 6 ماه احداث ‌شود.

موسوی مدعی شد: با وجود همه‌ پیگیری‌های به‌عمل آمده از ناحیه شهرداری ورامین، با طرح بهانه‌های مختلف مبنی بر عدم کشش ترافیکی گذر همسطح جنوبی و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به راه‌آهن در یک نوبت با اجرای پل باکسی در محل خیابان نامجو (جهت مسیر کمکی و جایگزین) که با وجود خرید و حمل باکس‌ها به محل، به دلیل ممانعت اهالی اجرا نشد و در نوبت دوم الزام به اجرای گذر همسطح شمالی، تحویل کامل پروژه به راه آهن با تأخیر تقریباً دو ماهه مواجه شد که مترتب بر آن از دست دادن فصل کاری و تقارن با فصل زمستان بود که به لحاظ فنی عملاً امکان بتن‌ریزی و احداث سازه پل را غیر ممکن می‌ساخت.

مدیر پروژه افزایش خطوط راه‌‌آهن بیان کرد: ‌شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از ‌یک‌هزار میلیارد ریال در محل شهرستان ورامین هزینه کرده است و‌ در صورت همکاری مسئولان شهرستان، این آمادگی وجود دارد که در 15 خرداد سال جاری، پل‌های ‌ذکر شده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در خصوص عدم تکمیل ایستگاه قرچک هم ضروری است که بین شود راه‌آهن همه تلاش خود را در خصوص تحویل زمان ایستگاه از پیمانکار مترو (شرکت حران راه) و شهرداری قرچک به کار بسته و حتی پیگیر موضوع از ناحیه دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان مزبور نیز شده است.

مدیر پروژه افزایش خطوط راه‌‌آهن با اشاره به اینکه خط سوم ‌حومه‌ای با هزینه‌ای بیش از 3500 میلیارد ریال افتتاح شد‌، گفت: این پروژه ملی و عظیم با وجود همه محدودیت‌های مالی و عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز در این بخش، به نحو مطلوب و در راستای اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است.

منتشر شده بود.

پروژه ورامین تکمیل راه‌آهن تهران افزایش حومه‌ای گرمسار احداث راه‌‌آهن شهرستان بهره‌برداری تحویل ناحیه خرداد مسئولان اجرایی تاریخ عملیات همسطح میلیارد ایستگاه اجرای به‌عمل جنوبی شهرداری زیرگذر انتقال موسوی براساس خبرگزاری گزارش پل‌های جمهوری اسلامی افتتاح شهرسازی مهرماه افزود پیگیری‌های