برگزیده ها
برجام نقطه عطف توسعه اقتصادی و سیاسی است/ تولید گاز از پارس جنوبی در دولت یازدهم دو برابر شد/ به جای نفرت پراکنی، ایران را بسازیم

مازندمجلس: وزیر نفت گفت: طی سال‌های گذشته برخی می‌خواستند آبروی ما را ببرند اما ما امروز توانستیم کاری که تصور نمی‌شد را به انجام برسانیم.

مازندمجلس: وزیر نفت گفت: طی سال‌های گذشته برخی می‌خواستند آبروی ما را ببرند اما ما امروز توانستیم کاری که تصور نمی‌شد را به انجام برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در آیین افتتاح رسمی فازهای 17 ، 18 ، 19 ، 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی و افتتاح فاز یک طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی و همچنین واحدهای پتروشیمی، اظهار داشت: امروز برای صنعت نفت روزی تاریخی، بی‌نظیر و فراموش نشدنی است چرا که بزرگ‌ترین مجموعه‌ای که همزمان افتتاح می‌شود زنجیره‌ای از طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی است که در یک روز با ارزش 20 میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی اظهار داشت: با افتخار می‌گویم که این تحقق واقعی سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، درون‌ز ، درونگر ، دانش بنیان و با تکمیل زنجیره ارزش است.

زنگنه تصریح کرد: با توسعه این فازها پتروشیمی‌ها همزمان با تولید گاز در حال تولید هستند.

وی با اشاره به این که بخش اصلی اقدامات در اوج تحریم‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر تحریم‌ها در دو سال اول دولت یازدهم بوده و به این ترتیب ما اقتصاد مقاوم را محقق کردیم.

وی تاکید کرد: ما مرد فشار و کم‌پولی بودیم زیرا جاده آسفالت پیش روی ما نبود و قابل باور نبود که طی مدت سه سال در زمان تحریم‌ها بتوانیم 11 فاز را به نتیجه برسانیم و ظرفیت تولید از 240 میلیون متر مکعب در سال 92 به 570 میلیون متر مکعب در سال 95 برسد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: حرف و شعار ساده است و مالیات ندارد اما رساندن کار به نتیجه سخت است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر 11 فازی که طی مدت سه سال به نتیجه رسید و کشور صاحب 21 فاز و لایه نفتی پارس جنوبی شد. پتروپارس نیز ساخته شد. O1 به عنوان پیمانکار عمومی و تاسیسات دریایی نیز ساخته شدند. همچنین ناوگان قوی حفاری دریایی ایجاد شد و ضمن اینکه ظرفیت تولید ماشین‌های دوار را داریم و تمام تاسیسات نیز توسط ایرانی‌ها نصب شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط به لحاظ بهره‌وری برخی مشکلات را داریم و زمان اجرای پروژه‌ها طولانی و هزینه‌ها بیشتر است اما مهم بخش مدیریت است و بنده به جرات می‌توانم بگویم که پارس جنوبی با عشق همکاران و تدبیر و امید برای سربلندی ایران ساخته شده است. بنابراین اشتباه است که بگوییم که این میدان گازی با پول توسعه پیدا کرده است چرا که اگر تدبیر وجود داشته باشد سرمایه فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بنده بیشترین سابقه را در پارس جنوبی دارم اظهار داشت: این مجموعه حاصل کار و فعالیت ظرف مدت کمتر از 19 سال است و به اتکای اراده همکاران ساخته شده است.

مقام عالی وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران را می‌توان بعد از برجام توسعه داد تصریح کرد: برجام فقط یک موافقت‌نامه نیست بلکه نقطه عطف توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

وی با ابراز قدردانی از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در سیاست گذاری برجام، تاکید کرد: ما از چاه تحریم به در آمدیم و این امکان فراهم شد که ایران برای توسعه جهش پیدا کند البته در صورتی که فرصت‌سوزی نشود.

وی یادآور شد: اگر به جای نفرت پراکنی و تشویق خشونت، سازگاری، دوستی و دست به دست هم دادن برای ساخت ایران را تشویق کنیم می‌توانیم شاهد جهش‌های بزرگ در توسعه کشور باشیم که تماما پس از برجام قابل تحقق است.

وزیر نفت دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: افتخار ما گزارش دادن برای طرح‌ها نیست چرا که آن چه را که انجام شده در معرض نمایش می‌گذاریم و می‌گوییم که پارس جنوبی توسعه ایران را و با برآوردن آرزوی تاریخی در برداشت از میادین مشترک محقق کرده است.

وی ادامه داد: اکنون آینده صنعت نفت و گاز کشور روشن و پرامید است و برای تحقق این آینده روشن باید قراردادهای جدید نفتی اجرایی شود.

زنگنه با اشاره به اینکه در خصوص قراردادهای جدید نفتی به اجماع رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این قراردادها می‌تواند صد هزار شغل زنده و مولد ایجاد کند. همانگونه که عسلویه مایه افتخار ایرانی شد از مسیر اجرای قراردادها نیز صدها کارخانه و واحد تولیدی راه‌اندازی خواهد شد و برداشت از میادین تکمیل می‌شود. همچنین می‌توانیم از هدر رفت و بلااستفاده ماندن نفت در زمین جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما می‌توانیم با داشتن خوراک کافی و همتی که در ملت و شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد قطب اول این صنعت در منطقه باشیم.

وی اظهار داشت: افتخار امروز ما متعلق به ملت و فراتر از دولت است و این افتخار را به ملت ایران، رهبری، خانواده شهدا و ایثارگران تقدیم می‌کنم چرا که این جا متعلق به همه ملت است و باید نگاه ملی داشته باشیم.

زنگنه همچنین از زحمات وزرای نفت، مدیران شرکت نفت و گاز پارس طی یک دهه گذشته ابراز قدردانی کرد و گفت: من دست همگی اینان را می‌بوسم و سر تعظیم فرود می‌آورم.

وی همچنین از ملت به ویژه مردم بوشهر، عسلویه ، نخل تقی، کنگان و دیر ابراز قدرانی کرد و افزود: ما خود را مکلف می‌دانیم که به این ملت خدمت کنیم چرا که آنها میزبان و همراهان ما بودند.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته برخی می‌خواستند آبروی ما را ببرند اما ما امروز توانستیم  کاری که تصور نمی‌شد را به انجام برسانیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: پارس جنوبی نماد تمام نمای اقتصاد مقاومتی است و هیچ چیز بهتر از آن نمی‌تواند جلوه‌گر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

توسعه جنوبی زنگنه خاطرنشان تولید افتخار همچنین برجام امروز اشاره اظهار ساخته اقتصادی اینکه می‌توانیم مقاومتی باشیم ابراز تدبیر نتیجه تاکید اقتصاد ادامه تحریم‌ها افتتاح گذشته میدان برسانیم پتروشیمی قدردانی یادآور تشویق پراکنی فراهم متعلق سال‌های یازدهم همکاران سیاسی عسلویه قراردادهای اجرایی آینده میادین برداشت اجرای قراردادها ایجاد تصریح گزارش بیشتر تکمیل مشترک همزمان سیاست‌های نمی‌شد ببرند تاسیسات دریایی تاریخی می‌خواستند آبروی ظرفیت میلیون داریم