برگزیده ها
«سیل» بی‌توجهی دولت به آذربایجان در فراز و نشیب‌ «اخطار‌های انتخاباتی»

مازندمجلس: خانه ملت در جلسه علنی خود شاهد اخطارها و تذکرات وکلای ملت درباره انتخابات و نحوه بررسی صلاحیت‌ها بود.

مازندمجلس:،‌ نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

«برای مشاهده متن کامل اخبار، روی عناوین کلیک کنید»

*لاریجانی: کمیسیون عمران گزارشی را از سیل اخیر تهیه و به مجلس ارائه کند

در ابتدا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سیل اخیر در استان‌های غربی کشور گفت: متأسفانه شاهد بروز خساراتی به دنبال سیل اخیر در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان هستیم، به ویژه در آذربایجان که تلفات زیادی را به همراه داشت و آخرین آمار حدود 41 نفر را اعلام کرد که ضایعه تأسف‌باری است. 

طبق اعلام هیأت رئیسه

11 نفر از نمایندگان با تأخیر در صحن علنی مجلس حضور یافتند

طبق اعلام هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی 11 نفر از وکلای ملت با تأخیر در صحن علنی حضور یافتند.

طبق مصوبه مجلس

سازمان محیط زیست موظف به جلوگیری از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی شد

در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به لایحه هوای پاک را ادامه داده و ماده 18 این لایحه با 153 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رساندند.

در اخطار قانونی مطرح شد

انتقاد کواکبیان از عدم ارائه لایحه جامع انتخابات توسط دولت

در ادامه هم، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در اخطاری قانونی با تشکر از نطق پیش از دستور لاریجانی درباره «رجل سیاسی»، اظهار داشت: با توجه به اینکه سخنگوی شورای نگهبان گفته‌اند همه ما مقصر هستیم و شما آقای لاریجانی اظهار داشتید در مجلس هشتم بر اساس پیشنهادات بنده در تعریف رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر گفتیم شرایط به چه نحو است، البته بنده در مجلس دهم نیز 5 بار در این باره تذکر دادم که دولت لایحه جامع انتخاباتی ارائه دهد اما ارائه نشد.

قاضی‌پور در اخطاری قانونی:

چرا دولت به خاطر سیل اخیر در آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام نکرد

همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانونی خود با اشاره به جاری شدن سیل در برخی مناطق استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: گلایه داریم که چرا این موضوع به عنوان عزای عمومی در کل کشور اعلام نشد.

با رأی موافق نمایندگان صورت گرفت

تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها و شهرک‌های جدید براساس مسائل زیست محیطی

نمایندگان در ادامه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی درباره لایحه هوای پاک با ماده 21 این لایحه موافقت کردند.

در جریان بررسی لایحه هوای پاک

شرایط توسعه فضای سبز شهرداری‌های شهرهای بالای 50 هزار نفر معین شد

در بخش دیگری از نشست امروز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 22 این لایحه موافقت کردند.

سلیمی طی تذکر شفاهی در صحن مجلس:

کار بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها روی زمین مانده است

در ادامه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس طی تذکری گفت: در برخی استان ها مدارک مربوط به داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات شوراها از سوی فرمانداری ها به هیئت های نظارت شهرستان ها داده نشده که موجب شده تا کار روی زمین بماند.

*پورمختار: امکان احراز صلاحیت داوطلبان شوراها نیست/ لاریجانی: وزیر کشور دستور ارسال پرونده‌ها را بدهد

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در ادامه، با استناد به اصل 100 قانون اساسی و ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس طی اخطار و تذکری گفت: هیأت‌های اجرایی و فرمانداری‌ها پرونده‌های داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات شوراها را در اختیار هیأت‌های نظارت استان قرار نمی‌دهند و صرفاً لیست می‌فرستند که به این ترتیب امکان ارزیابی و احراز صلاحیت داوطلبان وجود ندارد.

طبق مصوبه مجلس

دولت مکلف به همکاری با نهادهای بین‌المللی برای کاهش خسارات گرد و غبار شد

سپس، نمایندگان مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره لایحه هوای پاک با ماده 23 این لایحه موافقت کردند.

با رأی موافق نمایندگان صورت گرفت

تکلیف سازمان حفاظت از محیط زیست برای تعیین نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها

وکلای ملت در ادامه نشست، در جریان بررسی لایحه هوای پاک، ماده 25 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه مکلف به ایجاد کمربند سبز در شهرهای تحت تأثیر ریزگرد شدند

همچنین، نمایندگان مواد 26 و 27 لایحه مذکور را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

امینی‌فرد در نطق میان دستور:

انتظار می‌رود در انتخابات پیش‌رو نظام مردم‌سالار دینی‌ را دوام تازه‌ای بخشیم

محمد نعیم امینی‌فرد نماینده مردم ایرانشهر در مجلس طی سخنانی به عنوان ناطق میان دستور صحن علنی مجلس، اظهار داشت: اینک که دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم، انتظار می‌‌رود جهت تحقق هرچه بیشتر آرمان‌های انقلاب و مشارکت بالای مردمی پشتوانه جدیدی و محکمی برای نظام جمهوری اسلامی فراهم سازیم؛ نظام مردم سالار دینی‌مان را دوام تازه‌ای بخشیم و گفتمان اعتدال و عقلانیت را نهادینه‌ سازیم.

سعیدی در نطق میان دستور:

آمار بالای بیکاری خاطر جوانان را مکدر کرده است/ملت آگاه با انتخاب اصلح در انتخابات نشان دهند که به آرمان‌های نظام بی‌تفاوت نیستند

همچنین زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه سیل آذربایجان‌های غربی و شرقی، اظهار داشت: امسال دو پروژه حیاتی در کشورمان رقم می‌خورد که آن انتخاب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است که امیدوارم ملت آگاه ما با بصیرت و بدون ملاحظات جناحی با انتخاب اصلح نشان دهند که به آرمان‌های نظام بی‌تفاوت نیستند و نامزدهای تائید صلاحیت شده با رعایت اخلاق به اثبات موقعیت خود اقدام کنند. 

مرادی در نطق میان‌دستور:

فساد اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور بیداد می‌کند/ شاهد فراموش شدن ضعفا به عرض اندام اغنیا در کشور هستیم

در ادامه نیز، احمد مرادی در نطق میان دستور خود گفت: بر خود لازم می‌دانم اعلام کنم جامعه دچار چالش‌های جدی شده است که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود.

*مخالفت مجلس با فوریت طرح اصلاح ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق

نمایندگان دوفوریت و یک‌فوریت طرح اصلاح ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند. 

خضری در نطق میان دستور

لحاظ کردن مجدد اقتصاد مقاومتی در شعار امسال تلنگر جدی به دولت است/ دولت نتوانسته در سال 95 به اهداف عالی نظام دست پیدا کند

رسول خضری نیز به عنوان ناطق دیگر نشست امروز صحن علنی، با تسلیت به خانواده‌های بازمانده‌های جانباختگان سیل اخیر در استان‌های غربی کشور،‌ گفت: امیدواریم دولت هر چه زودتر اصلاح قانون مدیریت بحران را که طی سه سال گذشته قرار بوده به مجلس ارائه کند و نکرده است به مجلس بیاورد.

کواکبیان در تذکری شفاهی:

مردم پردیس و بومهن باید از پرداخت عوارض معاف شوند

در ادامه هم، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران پیش از پایان نشست در تذکری شفاهی اظهار داشت: امیدواریم شورای نگهبان به دستورالعمل سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد مصادیق رجل سیاسی و مذهبی و همچنین مدیر و مدبر بودن همان‌طور که آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز مطرح کردند، عمل کنند و مجلس هم پیگیر مصوبات خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

محبی نیا طی تذکر شفاهی:

پیشتر نسبت به طغیان رودخانه های مناطق کوهستانی به چیت چیان هشدار داده بودم

در بخش پایانی جلسه، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب ضمن ابراز تاثر از وقوع فاجعه سیل در استان های آذربایجان شرقی،‌ آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل گفت: متاسفانه همیشه قربانیان این حوادث هستند که محکوم می شوند، همچنان که در سانحه ساختمان پلاسکو،‌ تصادف قطار، غرق شدن دانش‌آموزان در استخر، سقوط هواپیما و برخی دیگر از سوانح این چنین بوده است.

هشدار یک نماینده به دولت برای عدم استفاده دستگاه‌های اجرایی از امکانات دولتی در تبلیغات انتخابات

سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی هم طی تذکری از وزرای ارتباطات و اطلاعات خواست در آستانه انتخابات، نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشند تا از بداخلاقی،‌ تهمت و افترا پرهیز شود.

طی تذکر شفاهی

ساعی: در سال باید چند کشته بدهیم تا سازمان مدیریت بحران نسبت به تجهیز استان ها اقدام کند

زهرا ساعی نماینده مردم تبریز نیز طی تذکری شفاهی در پایان جلسه با اشاره به حادثه سیل اخیر گفت: اگر قبل از مراجعه امدادگران در 2 حادثه قطار و سیل در بین مردم کسانی بودند که آموزش های لازم را فرا گرفته بودند، امروز تعداد جان باختگان سیل در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان نیز کمتر بود.

*تذکر 27 نفر از نمایندگان به وزیر کشور در مورد کارشکنی برخی استانداران در تحویل کامل پرونده‌های نامزدهای انتخابات شوراها

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک به اتفاق 26 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به وزیر کشور، خواستار جلوگیری از کارشکنی و ایجاد اختلال برخی استانداران و معاونان سیاسی آنها در روند قانونی تحویل کامل پرونده‌های نامزدهای انتخابات شوراها و پاسخ مراجع چهارگانه به هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها و حل سریع مشکلات ایجادشده شدند. 

*تذکر نماینده شاهین‌شهر به طیب‌نیا درباره ضرورت جلوگیری از قاچاق کالا از مبادی رسمی

همچنین تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد.

ابوترابی طی تذکر شفاهی:

رئیس‌جمهور به جای برجام «نظام بانکی» را اصلاح می‌کرد/ در خرید هواپیمای خارجی اشتغال مورد انتظار به وجود نیامد

ابوالفضل ابوترابی در پایان جلسه طی تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور درباره اولویت بندی‌های کشور گفت: متاسفانه شاهد بودیم اولویت بندی دقیقی توسط رئیس‌جمهور انجام نشد.

حاجی دلیگانی در تذکر شفاهی:

اخذ گواهینامه رانندگی نیازی به کارت پایان خدمت ندارد/ قانون در این خصوص اجرا شود

حسینعلی حاجی دلیگانی هم در تذکر شفاهی خود گفت: براساس بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس شأن مجلس باید حفظ شود، براساس قانونگذاری صورت گرفته در زمینه اخذ گواهینامه، نیازی به کارت پایان خدمت سربازی نیست اما قانون مذکور اجرایی نشده است.

*جمالی نوبندگانی: انتقاد از عملکرد صدا و سیما در تهیه برنامه‌های انتخاباتی/ مطهری: نمی‌شود یک جوان 18 ساله در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند

همچنین محمدجواد جمالی نوبندگانی در اخطار اصل 175 قانون اساسی گفت: در این اصل مشخص شده که صدا و سیما باید در جهت مصالح عمومی حرکت کند، همچنین اصل 113 قانون اساسی اعلام می‌کند که پس از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود برعهده دارد.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس

نشست علنی صبح نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

مطهری پیش از پایان گفت که جلسه علنی بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه با بررسی دستور کار تعیین شده تشکیل می‌شود.

نمایندگان لایحه نماینده انتخابات بررسی دستور شفاهی آذربایجان ادامه تذکری پایان شورای اسلامی اعلام امروز قانون همچنین اظهار استان لاریجانی شوراها ارائه ریاست جریان درباره قانونی نظارت سیاسی کواکبیان اصلاح داوطلبان داخلی تصویب گزارش جمهوری اساسی اجرایی صلاحیت اخطار کمیسیون نامزدهای عنوان براساس بالای آرمان‌های کشاورزی پرونده‌های موافقت هیأت‌های رهبری انتظار هستیم رئیسه مطهری کردستان اردبیل اشاره استان‌های مصوبه جلوگیری حادثه رئیس‌جمهور نگهبان رساندند موافق انتخاباتی عمومی می‌کند تسلیت بی‌تفاوت سعیدی نیستند مبارکه اقدام امسال مرادی استانداران نیازی گواهینامه دلیگانی جمالی نوبندگانی علی لاریجانی رئیس مجلس اولویت ابوترابی هشدار بحران مدیریت متاسفانه گرفته تحویل کارشکنی امیدواریم استناد قاضی‌پور شرایط مذهبی مناطق داریم منابع محیطی سخنگوی اخطاری یافتند تأخیر وکلای انتقاد تهران مصطفی طبیعی شهرهای مذکور ایجاد تعیین امینی‌فرد تازه‌ای شوراهای بخشیم ندارد آیین‌نامه مربوط سلیمی کاندیداتوری پورمختار احراز امکان روستا