برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت:با وجود بارش‌های چند روز اخیر، پل‌های تاریخی استان که در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها قرار دارند، همچنان مستحکم هستند.

مازندمجلس: سیلبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،جلیل جباری با اشاره به شرایط حاکم و افزایش حجم بارندگی و سیلاب‌های دو سال اخیر که باعث فرسایش و تخریب بخش‌هایی از پل تاریخی باراندوز شده است، اضافه کرد: «از آنجا که پیش‌بینی می‌کردیم به‌لحاظ بروز شرایط جوی نامساعد، خطراتی متوجه این پل تاریخی شود، طرح جامع مطالعه آسیب‌شناسی و مرمت آن در سال 95 از طرف این اداره‌کل آماده شد و در پی آن مرمت اثر با تأکید بر تحکیم پی و بستر پل آغاز شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در رابطه با اقدامات انجام‌گرفته برای این پل تاریخی افزود: «با تخصیص اعتبار مالی لازم، فاز اول عملیات مرمت که شامل اصلاح جاده دسترسی به پل، آماده‌سازی بستر خاک‌برداری شده و استحکام‌بخشی و پی‌سازی با ضریب اطمینان بالا آن با سنگ لاشه و ملات باتارد و ایجاد کف نهایی بستر بود، به انجام رسید.»
وی ادامه داد:عملیات استحکام‌بخشی و مرمت این پل که از ابتدای سال 96 آغاز شده بود و فاز بعدی عملیات مرمت شامل، اجرای سازه پایه‌های سنگی پل، اجرای طاق‌ها و چشمه‌ها، بسترسازی و کف‌سازی عرشه پل با مصالح تاریخی و همگون در دستور کار قرار دارد. این اداره‌کل از هیچ‌گونه تلاشی برای مرمت و حفاظت و احیای این پل تاریخی فروگذار نخواهد بود.
جباری در مورد اقدامات صورت‌گرفته برای مرمت پل‌های تاریخی پنج‌چشمه و قلعه‌جوق ماکو گفت: طرح مرمت و بازسازی این پل‌ها با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو در سال 95 اجرا شد که در آن طاق‌ها و بدنه هر دو پل مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن چند صد تن آوار و نخاله که در پیرامون آثار انباشته شده بود، پاک‌سازی شد و عملیات بازسازی پل‌ها با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو کماکان ادامه دارد.
وی به پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت در معرض خطر بودن پل، طرح مطالعه و استحکام‌بخشی آن در شورای فنی اداره‌کل مطرح و به تصویب رسید که در عملیات اجرایی آن به‌منظور استحکام‌بخشی حدود سیصد تن شفته آهک به زیر پایه‌ها و بستر پل تزریق شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان به اقدامات ترمیمی پل تاریخی ممیند نقده نیز اشاره کرد و گفت: طرح مرمت و استحکام‌بخشی این پل و اجرای بستر سنگی، با پیشرفت هشتاد درصدی به انجام رسید و ادامه پروژه که شامل نماسازی بستر و اجرای سنگ فرش نهایی است در سال جاری پی گیری خواهد شد. 
تاریخی عملیات استحکام‌بخشی اجرای ادامه اقدامات اداره‌کل اشاره منطقه پل‌ها بازسازی نهایی طاق‌ها استان شرایط جباری مطالعه مدیرکل میراث‌فرهنگی پل‌های