برگزیده ها

مازندمجلس: پس از سه سال از حضور داعش در موصل و با آزادی بخش شرقی آن، ناقوس ده‌ها کلیسا در این شهر به صدا درآمد و صدها تن از مسیحیان استان نینوا مراسم "عید پاک" را در کنار یکدیگر در کلیساها به جا آوردند.

مازندمجلس: رهبران مذهبی مسیحیان استان نینوا در این مراسم که با نیایش، نواخته شدن ناقوس کلیساها و توزیع شیرینی همراه بود،‌ اظهار داشتند: ۷۰ درصد از خانواده‌های مسیحی مهاجرت کرده از این استان به خانه‌های خود در مناطق آزاد شده در شرق موصل بازگشتند و ناقوس ده‌ها کلیسا در این شهر که از ژوئن ۲۰۱۴ خاموش بودند،‌ به صدا در آمدند.

به گزارش نامه نیوز به نوشته روزنامه رای الیوم، هر چند که هنوز آثار جنگ و کشتار داعش در کلیساهای شهر دیده می‌شود اما مسیحی‌ها مراسم آیین خود را در این اماکن برگزار کردند.

عماد خوشبا،‌ بزرگ‌ترین کشیش شهر موصل در این رابطه گفت: تمامی خانواده‌های مسیحی از گرایش‌های مختلف از جمله ارامنه،‌ آشوری‌ها، کاتولیک‌ها و ارتودوکس‌ها با چهره‌هایی خندان در این مراسم حضور یافتند.

خوشبا افزود:‌ این تجمع نشان می‌دهد که آنان مردمی با اصالت بوده و نمی‌توانند خانه و کاشانه خود را رها کنند و تنها به دنبال امنیت و صلح هستند.

وائل حبابه،‌ از کشیشان موصل اظهار داشت:‌ کلیساها هیچ خانواده مهاجر در اقلیم کردستان عراق و یا بغداد و یا هر مکان دیگری را مجبور به بازگشت به موصل نکردند بلکه تنها از آنهایی که مایل به بازگشت بودند،‌ دعوت کردند و نتیجه آن شد که حدود ۷۰ درصد از این خانواده‌ها به شهرشان بازگشتند. البته هنوز گروهی به دلیل حجم بالای تخریب شهر به دست داعش منتظر بازگشت به موصل هستند.

نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی و نیز حمایت جنگنده‌های ائتلاف موفق به بیرون راندن داعش از شررق موصل شدند.
ناقوس بازگشت مراسم کلیساها خوشبا نیروهای بازگشتند خانواده‌های استان اظهار مسیحی