برگزیده ها
بهره‌برداری از 30 طرح پتروشیمی تا پایان سال 97/ نیاز به سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در طرح‌های جدید

مازندمجلس: مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی فاز 2 کاویان، تخت‌جمشید، پارس، MEG مروارید و انتخاب که عصر امروز با حضور رییس‌جمهوری و وزیر نفت برگزار شد.

مازندمجلس: مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی فاز 2 کاویان، تخت‌جمشید، پارس، MEG مروارید و انتخاب که عصر امروز با حضور رییس‌جمهوری و وزیر نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرضیه شاهدایی در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی فاز 2 کاویان، تخت جمشید، پارس، MEG مروارید و انتخاب که عصر امروز با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از حضور رییس‌جمهوری برای اولین بار در افتتاح مجتمع‌های پتروشیمی اظهار داشت: ما در حال حاضر 30 مجتمع در حال تولید در پتروشیمی داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با  اشاره به اینکه پتروشیمی صنعت پایین دست نفت و گاز است، افزود: این صنعت طلایه‌دار اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد ارزش افزوده صادرات و جلوگیری از خام‌فروشی است.

شاهدایی با اشاره به اینکه ما با وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور و با روند کنونی تولید اولویت خود را استفاده حداکثری از گاز طبیعی و توسعه پتروشیمی قرار داده‌ایم، تصریح کرد: طرح‌های جدید با هدف ایجاد ارزش افزوده در کشور اجرایی می‌شود چراکه تمام مزایای صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد و ما به میزان کافی خوراک مایع و گاز داریم ضمن اینکه زیرساخت‌های استراتژیک و آب‌های آزاد نیز از جمله مزیت‌های ماست.

شاهدایی با اشاره به اینکه در آینده طرح‌های پتروشیمی پرچمدار سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری کشور خواهند بود، تصریح کرد: 52 مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی 60 میلیون تن داریم که سال‌گذشته 51 میلیون تن تولید داشتند .

وی با اشاره به فروش خالص 28 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 15 میلیارد دلار در سال گذشته افزود: ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی نیز از سال گذشته 9 میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به طرح‌هایی که امروز در صنعت پتروشیمی به افتتاح می‌رسند، تاکید کرد: پتروشیمی مروارید با 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، فاز 2 کاویان با 313 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، تخت جمشید 70 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و پتروشیمی انتخاب با 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری خواهند رسید که 2 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه کرده و مجموعا 883 میلیون دلار در آنها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: از سال 92 تاکنون 13 طرح به بهره برداری رسید و 2/5 میلیون تن به ظرفیت محصولات اضافه شده است.

شاهدایی ادامه داد: تا پایان سال 97،  30طرح به بهره برداری می‌رسد که 20 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور با 9 میلیون دلار سرمایه گذاری اضافه خواهد کرد.

شاهدایی همچنین گفت: پتروشیمی پردیس در 10 تا 15 روز آینده پتروشیمی مرجان اوایل تابستان و پتروشیمی بوشهر نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه علاوه بر تکمیل واحدهای در دست اجرا برنامه پنجم که به دلیل مشکلات  به مرحله اجرا درنیامدند ، حدود 25 طرح جدید نیز تعریف کرده‌ایم که براساس خوراک و استفاده از گاز طبیعی و با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح یاد شده نزدیک 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارند، افزود: حدود 15 میلیارد دلار نیز برای تکمیل طرح‌های باقی مانده نیاز داریم.

شاهدایی همچنین بیان کرد: تاکنون عسلویه و ماهشهر قطب‌های پتروشیمی بودند اما با توجه به اینکه در آینده وابستگی به صنعت پتروشیمی افزایش خواهد یافت مناطق دیگری را نیز برای توسعه این صنعت در نظر گرفتیم که از جمله آنها ماهشهر،‌ پارسیان، منطقه شمالی بوشهر، لاوان،‌ کیش، قشم، جاسک و چابهار است که همگی کنار عمان و خلیج‌فارس در نظر گرفته شده و براساس آمایش سرزمینی جاهایی که امکانات فراهم باشد و بتوانیم خوراک گاز را تامین کنیم پیش‌بینی کرده‌ایم.

پتروشیمی میلیون اشاره سرمایه‌گذاری شاهدایی اینکه طرح‌های تولید میلیارد داریم ظرفیت توسعه افتتاح آینده تصریح خوراک خواهند افزود رییس‌جمهوری محصولات بهره‌برداری کاویان مروارید تکمیل امروز اضافه گرفته بوشهر کرده‌ایم براساس ماهشهر برنامه همچنین برداری می‌رسد تاکنون افزوده جمشید اظهار برگزار مراسم پایان مجتمع ایجاد گذشته طبیعی استفاده مرضیه معاون