برگزیده ها
تقسیم سالن‌های سینما در اکران نوروز عادلانه نبود

مازندمجلس: کارگردان فیلم "آباجان" معتقد است با وضعیتی که برای اکران فیلم‌های مستقل در نظر گرفته شده است فیلمسازان این بخش دیگر دل و دماغی برای کار کردن در سینمای اجتماعی نخواهند داشت.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، هاتف علیمردانی کارگردان این روزها فیلم سینمایی "آباجان" را بر پرده سینماها دارد و به زودی در بخش بازار سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز حضور خواهد داشت.

"آباجان" که در اکران نوروزی به روی پرده رفت روایت خانواده‌اى در دهه شصت در شهر زنجان است، خانواده‌اى که جنگ و فضاى آن سال‌ها تأثیر زیادى روى زندگیشان مى‌گذارد. فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانى، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمى، فریبا متخصص، ملیسا ذاکرى، محمدرضا غفارى، محمود نظرعلیان و ماهان نصیرى در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

علیمردانی با ابراز نارضایتی از وضعیت اکران فیلمش در سینماهای کشور در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: این روزها سخت مشغول برطرف کردن مشکلات اکران "آباجان" هستم، متاسفانه اتفاقاتی امسال برای سینمای اجتماعی افتاد که فکر می‌کنم بسیار ناراحت کننده است. سینماهایی که برای فیلم ما و "یک روز بخصوص" که هر دو فیلم از سینمای مستقل هستند در نظرگرفته شد، اصلا عادلانه نیست. ما با در اختیار داشتن 5 سالن روزانه 50 تا 60 میلیون تومان فروش داریم و مردم به ما محبت داشتند. اختصاص 150 سالن سینمایی به یک فیلم کمدی در مقابل 20 سالن برای فیلم‌های سینمای مستقل واقعا حیرت انگیز است و هیچ نسبت و توازنی بین این دو وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این وضعیت دیگر حس و حالی برای من نمانده و بعد از ساخت 5 فیلم اجتماعی دل و دماغی ندارم. در حالیکه ما بهترین پخش کننده فیلم یعنی "فیلمیران" را در اختیار داریم و همین جا هم از آقای سرتیپی تشکر می‌کنم، اما سینماداران علاقمند به اکران فیلم‌های کمدی هستند و سینمای مستقل اینجا نادیده گرفته شده است. فیلم من یک روز در پردیس ملت موفق به فروش 15 میلیون تومانی شده است، اگر فیلم فروش نداشته باشد قبول ولی وقتی که فیلم فروش دارد چرا باید چنین بلایی به سرش بیاورند.

کارگردان "کوچه بی نام" در ادامه به وضعیت تبلیغ فیلم اشاره کرد و افزود: همه فیلم را می‌شناسند و بازخوردهای خوبی دیده می‌شود، ضمن این که فیلم ما از تبلیغات بسیار خوبی هم برخوردار بوده است، اما متاسفانه حتی در شهر زنجان که فیلم در آنجا ساخته شده، هنوز اکران نشده است. تلویزیون امسال سنگ تمام گذاشت و به سینما کمک کرد، هر چند نباید این حمایت ناقص باشد ولی حمایت خوبی بود و امیدوارم با اتمام سهمیه تبلیغات تیزر فیلم‌ها، تدابیری در نظر گرفته شود تا سهمیه بیشتری برای تیزر در اختیار فیلم‌ها قرار گیرد، چرا که اگر تیزرها نیز تمام شود ما به مشکل بیشتری برخواهیم خورد و بدون تیزر امکان حمایت ما سخت‌تر می‌شود.

علیمردانی با بیان اینکه دلش از این تقسیم ناعادلانه بسیار شکسته است، اظهار کرد: من جزو معدود کسانی بودم که از سینمای اجتماعی ارتزاق می‌کردم. سینمای مستقل سینمای سالمی است که از زد و بندها به دور است و از فروش خودش کار می‌کند و نیاز به باج دادن ندارد، اما به نظرم به این شکل ادامه دادن کار بسیار سختی است. در حالی که فیلم من کمتر از یک ماه یک میلیارد فروخته است و تا خرداد نیز اکران داریم قطعا به فروش خوبی خواهیم رسید، اما دل من از تعداد سالن‌هایی که در اختیار سینمای مستقل قرار داده‌اند شکسته و بسیار نابرابر سالن‌ها را تقسیم کرده‌اند و به دلیل نامعلومی تعداد سالن‌های فیلم من بسیار کمتر از فیلم‌های دیگر است. اگر راهکاری برای این وضعیت ارائه نشود، ادامه دادن در سینمای اجتماعی کار را برای من سازنده مشکل می‌کند و این وضعیت سینمای ما را فلج خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر اکران نوروز روی فروش فیلم و اختصاص دادن سالن‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: قطعا فیلم فروش معمول خودش را می‌کند. فیلم‌های اجتماعی یک سقف فروش دارند و معمولا بین 2 تا 3 میلیارد تومان فروش می‌کنند. در تاریخ سینمای پس از انقلاب فیلم‌های اجتماعی اندکی بودند که بالاتر از این سطح فروش داشتند و معمول فروش خوب همین 3 میلیارد تومان است و به نظرم فروش آباجان نیز به همان حد خواهد رسید. این میزان فروش و استقبال از فیلم به فصل اکران ربط ندارد، بلکه به فیلم ربط دارد. اما اگر تعداد سالن‌ها بیشتر بود قطعا ما تا الان فروش بیشتری در سینماها داشتیم.

کارگردان "هفت ماهگی" در ادامه درباره حضور فیلم "آباجان" در بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: سال گذشته جشنواره جهانی خوبی داشتیم. به نظرم "آباجان" حقش بود که در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشد ولی از آنجایی که در قوانین جشنواره فیلم‌هایی که اکران شده‌اند نمی‌توانند در بخش مسابقه حضور داشته باشند، امیدوارم که حضور در بخش بازار جشنواره به دیده شدن فیلم کمک کند.

وی همچنین به اکران جهانی فیلم اشاره کرد و افزود: اکران جهانی فیلم ما با تور کانادا شروع شده و در شهرهای مختلف به نمایش درآمده است. خوشحالم که در همه شهرها نیز فروشمان سولداوت شده است. به زودی به مونترال کانادا خواهیم رفت و امیدوارم که این وضعیت در این شهر نیز ادامه یابد. به زودی در انگلیس، آلمان، استرالیا و امریکا نیز اکرانمان آغاز خواهد شد.

علیمردانی در خاتمه با بیان اینکه فیلمی که در جشنواره منتخب مردم می‌شود بازخورد خوبی از مخاطب گرفته است، گفت: وقتی فقط با در اختیار داشتن چند سالن محدود فیلم فروش خودش را می‌کند، این نشان از اقبال فیلم در میان مردم دارد.
اکران سینمای جشنواره اجتماعی ادامه بسیار آباجان وضعیت علیمردانی فیلم‌های مستقل اختیار جهانی می‌کند حمایت داریم امیدوارم تومان بیشتری سالن‌ها ندارد کارگردان تعداد گرفته بازار میلیارد تقسیم تبلیغات مسابقه شکسته معمول خواهیم افزود اینکه کانادا فیلم‌ها داشتیم سهمیه داشتن سینمایی سینماها خانواده‌اى روزها عادلانه سالن‌های سینما نوروز زنجان کرده‌اند میلیون داشتند اختصاص کننده می‌کنم متاسفانه امسال اشاره