برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- شورای شهر تهران و فرمانداری بر سر مصوبه افزایش کرایه ها به توافق نرسیده و در این شرایط برخی از رانندگان تاکسی به طور خودسرانه افزایش کرایه ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

مازندمجلس:

تاکسی به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاریمیزان، قبل از سال 96، لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای افزایش کرایه ها بهشورای شهر تهران ارسال شد و پس از آن، اعضای حاضر در پارلمان پایتخت به بررسی اینلایحه پیشنهادی پرداختند.

پس از طرح این لایحه در کمیسیون های تخصصی،در نهایت اعضای شورای شهر تهران در کنار مصوبه افزایش بلیت مترو و اتوبوس، افزایشکرایه تاکسی ها در سال 96 را نیز به تصویب رساندند.

میزان افزایش های در نظر گرفته شده از سویشورای شهر اما مورد تایید فرمانداری تهران قرار نگرفت و فرمانداری اعتراض خود رابه شورا اعلام کرد. در نهایت نیز موضوع اعتراض فرمانداری در پارلمان پایتخت مطرح واعضا با افزایش 10 درصدی کرایه های تاکسی موافقت کردند.

در حال حاضر این میزان افزایش نیز موردتایید فرمانداری قرار نگرفته و باید پس از طرح موضوع در شورای حل اختلاف در رابطهبا افزایش کرایه های تاکسی در این مرجع تصمیم گیری شود.

هم اکنون در شرایطی که اعضای شورای شهرتهران و فرمانداری پایتخت در حال کش مکش برای افزایش کرایه ها هستند، برخیرانندگان تاکسی کرایه هایی بیش از میزان مصوب از سوی سازمان تاکسیرانی را ازمسافران خود اخذ می کنند.
توجیه این عده نیز، افزایش تورم و همچنین افزایش حقوق کارمندان و کارگران است.

یکی از رانندگان گردشی شهر تهران که بهگفته خودش بیشتر در محدوده بازار تردد می کند در رابطه با افزایش خودسرانه کرایهها به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: رانندگان تاکسی هم جزئی ازشهروندان تهران به شمار می آیند و زمانی که ما مجبور می شویم به خاطر افزایش تورمسالیانه اکثر کالاهای مورد نیاز خودمان را گران تر خریداری کنیم، نمی توانیم منتظراعلام رقم افزایش کرایه ها بمانیم.

وی می افزاید: من خودم به طور تقریبی رقمیرا به روی کرایه هایی که پیش از عید از مسافران می گرفتم گذاشته ام و اگر مسافریاعتراض کرد، آن رقم را به او پس می دهم در غیر این صورت کرایه مورد نظر خودم را ازاو می گیرم.

این راننده تاکسی با اشاره به مشکل هر سالهرانندگان تاکسی برای افزایش کرایه ها می گوید: هر سال رانندگان تاکسی با مشکلافزایش کرایه ها مواجه هستند.

رقم افزایش کرایه ها هر سال از سوی سازمانتاکسیرانی بعد از عید به رانندگان اعلام می شود و این در حالی است که ما حق داریمهمانند کارگران و کارمندان، قبل از سال از میزان افزایش ها مطلع شویم.

افزایش خودسرانه کرایه ها بدون شک نارضایتیمسافران را نیز در پی دارد.

دانشجویی که عنوان می کند هر روز مسیر خانهخود واقع در میدان امام حسین تا میدان انقلاب را با تاکسی طی می کند در رابطه باافزایش خودسرانه کرایه ها به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: تاکسی هاو مسافربران شخصی هیچ رقم مشخصی را برای دریافت کرایه های خود ندارند و افزایش کرایهها بیشتر شامل کرایه های رانندگان تاکسی شده است.

وی می افزاید: در بیشتر مواقع رقم دریافتیکرایه از سوی رانندگان تاکسی ها به مراتب بیشتر از مسافر بران شخصی است و همینموضوع نیز سبب می شود مردم از سوار شدن خودروهای شخصی استقبال کنند.

این دانشجو رقم متغییر دریافتی از سویرانندگان تاکسی را 500 تا هزار تومان اعلام می کند و می گوید: در مسیری که من هرروز سوار تاکسی می شوم، افزایش کرایه ها حدود 500 تا هزار تومان است اما این رقمنیز متفاوت بوده و هستند رانندگانی که حتی هنوز کمتر از کرایه مصوب تاکسیرانی از مسافرانکرایه دریافت می کنند.

تاخیر در اعلام افزایش رسمی کرایه ها، اصلیترین دلیل رانندگان تاکسی برای افزایش خودسرانه کرایه است.

علاوه بر رانندگان تاکسی های گردشی،رانندگان تاکسی که در خطوط مشخص فعالیت می کنند نیز دیده شده که دست به افزایشخودسرانه کرایه های خود زده اند.

راننده تاکسی که در خط میدان نوبنیاد –میدان هفت تیر فعالیت می کند در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از اعلام رسمی افزایشکرایه ها، خودتان افزایش کرایه ای را اعمال کرده اید یا خیر؟، می گوید: کرایهتعیین شده برای خط نوبنیاد – هفت تیر در ابتدای سال دو هزار و 750 تومان بوده استو من مدتی است که سه هزار تومان از مسافران کرایه می گیرم.

وی می افزاید: دلیل این افزایش نیز این استکه پول خورد در اختیار ندارم و مسافران نیز ناراضی نیستند.

این راننده تاکسی با انتقاد از تاخیر درافزایش کرایه های تاکسی می گوید: از زمانی که " اسنپ" و"تاپسی" به عنوان آژانس های اینترنتی ارزان قیمت در تهران فعالیت میکنند، به طور کلی وضعیت کار رانندگان تاکسی وخیم شده است. تعداد مسافران تاکسی هابه طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و مردم استقبال زیادی از تاکسی نمی کنند. در اینشرایط اما باید توجه بیشتری به قشر راننده تاکسی شود.

وی می افزاید: انتظار ما از سازمانتاکسیرانی این است که حد اقل هر چه سریع تر برای افزایش کرایه ها چاره اندیشی کندتا ما بیش از این متضرر نشویم.

همچنین یکی دیگر از رانندگان تاکسی که درمسیر میدان قدس – پایانه رسالت فعالیت می کند نیز در رابطه با افزایش کرایه ها پیشاز اعلام میزان افزایش ها از سوی شورای شهر به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزانمی گوید: متاسفانه به تنها چیزی که در شهر توجه نمی شود، معیشت رانندگان تاکسیاست. ما نمی خواهیم بیش از اندازه از مردم کرایه دریافت کنیم اما زمانی که مخارجزندگی اضافه می شود ما نیز باید این افزایش ها را به نوعی جبران کنیم.

وی می افزاید: رانندگان تاکسی در شرایطی کهبا برخی امتیازات و حمایت های سازمان تاکسیرانی همراه شوند و بتوانند مشمول بستههای تشویقی و حمایتی قرار گیرند، حتی حاضر هستند در سال 96 افزایش کرایه نداشتهباشند اما زمانی که به وضعیت زندگی این قشر توجه نمی شود آنها نیز تنها زورشان بهمردم رسیده و کرایه هایشان را اضافه می کنند.

این راننده تاکسی در خصوص رقم تعیین شدهبرای خطی که وی در آن مشغول به فعالیت است می گوید: رقمی که برای خط میدان قدس –رسالت در نظر گرفته شده است، 3 هزار و 200 تومان است و ما گاهی تا 3 هزار و 500تومان نیز از مسافران می گیریم.

در شرایطی که رانندگان تاکسی ها منتظراعلام افزایش کرایه های تاکسی هستند، عیسی فرهادی، فرماندار تهران تاکید می کند کهدر سال 96 به هیچ وجه افزایش کرایه ای نخواهیم داشت.

وی می افزاید: فرمانداری با افزایش کرایهها در سال 96 مخالف است و این مخالفت خود را نیز به شورای شهر ارائه کرده ایم.

فرمانداری تهران با اشاره به مشکلات قشرمتوسط جامعه در پی افزایش کرایه ها می گوید: بدون شک با افزایش کرایه ها قشر متوسطجامعه که بیشترین مسافران تاکسی ها را تشکیل می دهند دچار مشکل شده و ما با افزایشکرایه ها مخالف هستیم.

با توجه به مخالفت فرمانداری با بحث افزایشکرایه ها، اعضای شورای شهر تهران افزایش نیافتن کرایه ها در سال 96 را منوط به کمکهای دولت دانسته اند.

در همین رابطه، پرویز سروری، رئیس کمیسیوننظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان میگوید: دولتاگر اصرار به افزایش نیافتن کرایه ها دارد باید در قالب یارانه، کمک هایی را به شهرداریتهران ارائه دهد.

وی می افزاید: باوجود اعلام میزان افزایش تورم در سال 96، بدون شک باید کرایه های وسایل حمل و نقل عمومینیز تا حدودی افزایش داشته باشد اما اگر دولت خواهان افزایش نیافتن کرایه ها است، بایدکمک هایی را در قالب یارانه به شهرداری ارائه دهد.

مهدی چمران،رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز می گوید: تا زمانی که فکری به حال رانندگان تاکسینشود، نمی توان اعلام کرد که کرایه ها افزایش پیدا نمی کند.

وی می افزاید:دولت اگر مایل به افزایش پیدا نکردن کرایه ها است، می تواند در قالب یارانه،مبالغی را به شهرداری کمک کند تا شهرداری نیز این اعتبارات را در قالب انواع مختلفخدمت در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهد.

اعضای حاضر درشورای شهر تهران تاکید ویژه ای به موضوع افزایش کرایه های تاکسی در سال 96 دارند واعتقاد آنها نیز این است، به این خاطر که افزایش کرایه ها به طور مستقیم با معیشترانندگان در ارتباط است، این افزایش ها باید اعمال شود.

ابوالفضلقناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که افزایش کرایهها از چه زمانی لحاظ خواهد شد؟ به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: در صورتیکه فرمانداری به افزایش کرایه های تصویب شده در شورای شهر تهران اعتراض داشته باشد،این اعتراض در شورای حل اختلاف مطرح و اعمال افزایش ها با تاخیر مواجه می شود.

قناعتی میافزاید: پس از طرح اختلاف شورای شهر با فرمانداری در شورای حل اختلاف، بدون شک اعمالافزایش کرایه ها در فروردین ماه تحقق پیدا نکرده و این احتمال وجود دارد که افزایشکرایه ها از خردادماه در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه شورایاسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم افزایش کرایه ها پس از اعلام میزان افزایش ها ازسوی شورای شهر گفت: افزایش کرایه ها پیش از اعلام رسمی تخلف به حساب آمده و با تاکسیرانهای متخلف برخورد خواهد شد.مردم نیز می توانند تخلفات رانندگان تاکسی را به سامانه 1888 اطلاع دهند.

وی می افزاید:رانندگان تاکسی متخلف مشمول جریمه نقدی و یا حتی فک پلاک خواهند شد و باید توجهداشته باشند که تخلفات آنها از سوی نظاران سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار میگیرد.

موضوع افزایشخودسرانه کرایه ها از سوی برخی رانندگان تاکسی اکنون به مشکل هر ساله شهروندانتبدیل شده است. مشکلی که باید دید با نظارت های سازمان تاکسیرانی و اعمال برخیجریمه ها از جمله اخذ پروانه تاکسی و یا

فک پلاک فردمتخلف کاهش پیدا می کند یا اینکه فشار وارد شده بر سبد خانوار رانندگان اجازه نمیدهد آنها پایبند به قانون بوده و منتظر افزایش های قانونی قرار گیرند.

افزایش کرایه تاکسی رانندگان تهران شورای میزان فرمانداری اعلام افزاید جامعه مسافران خبرنگار زمانی خبرگزاری افزایشکرایه میدان فعالیت خودسرانه راننده تومان اعضای تاکسیرانی اعمال کرایهها بیشتر رابطه موضوع شهرداری اختلاف اعتراض شرایطی پایتخت دریافت اشاره یارانه ارائه اسلامی تاخیر نیافتن گزارش اختیار وضعیت اضافه مخالف رئیسه متخلف تخلفات مخالفت نوبنیاد گیرند تاکید مشمول استقبال گردشی گرفته تصویب اکنون کارگران همچنین کارمندان منتظراعلام نهایت پیشنهادی لایحه عنوان سازمانتاکسیرانی پارلمان مواجه افزایشخودسرانه