برگزیده ها

مازندمجلس: شرکت های بریتانیایی سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی در ایران را یک فرصت بالقوه می بینند؛ با این حال ریسک های سرمایه گذاری در ایران را نیز در نظر دارند.

مازندمجلس: یک روزنامه بریتانیایی در گزارشی نوشت، بازار پررونق سرمایه گذاری در پروژه های زیر بنایی ایران در یک دهه آینده توجه شرکت های بریتانیایی را به خود جلب کرده است.

به گزارش نامه نیوز روزنامه "دیلی تلگراف" بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره نوشت: شرکت های بریتانیایی با احتیاط به بازار 600 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی ایران در یک دهه آینده چشم دوخته اند.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران پس از انعقاد توافق هسته ای و خروج از چند دهه انزوای بین المللی برنامه بلندپروازانه ای به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی برای پروژه های زیربنایی خود دارد.

جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در 10 سال آینده 600 میلیارد دلار در پروژه های زیربنایی این کشور که نیازمند نوسازی و توسعه است، سرمایه گذاری جذب کند.

این پروژه ها شامل توسعه خطوط آهن سراسری از بیش از 10 هزار کیلومتر کنونی به بیش از 25 هزار کیلومتر تا 8 سال آینده (2025) و نیز توسعه فرودگاه ها و بنادر این کشور است.

بر اساس گزارش تلگراف همه 54 فرودگاه کنونی موجود در ایران نیازمند نوسازی، بهسازی و توسعه هستند. همچنین ایران در نظر دارد در 10 سال آینده 7  فرودگاه جدید بین المللی بسازد.

شرکت هواپیمایی "ایران ایر" که به واسطه دهه ها تحریم هوایی مشکلات زیادی داشت پس از لغو تحریم ها برنامه ای بلند پروازانه برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود دارد که فاز نخست آن با انعقاد قرارداد با شرکت های ایرباس و بوئینگ به انجام رسید و قرار است 114 هواپیمای جدید در ماه ها و سال های آینده وارد ناوگان هواپیماهای این شرکت شود؛ همچنین "ایران ایر" برای سال های آینده برای نوسازی کامل ناوگان خود نیازمند خرید 600 فروند هواپیمای مسافربری دیگر است.

"آماندا کلاک" رییس یک شرکت مشاوره زیرساخت ها در انگلیس درباره سرمایه گذاری در ایران به تلگراف گفت: بازار ایران یک فرصت بالقوه سرمایه گذاری برای شرکت های بریتانیایی است.

او گفته است شرکت های بریتانیایی می توانند در پروژه های توسعه زیرساخت ایران مشارکت کرده و قراردادهای کلانی ببندند.

با این حال به گفته کلاک شرت های انگلیسی به ریسک های سرمایه گذاری خود در ایران توجه دارند.
 
اتاق بازرگانی ایران و بریتانیا گفته است یکی از مهم ترین موانع در گسترش روابط اقتصادی دو کشور عدم پشتیبانی بانک های بزرگ بین المللی از قراردادها و کسب و کار با ایران به دلیل بیم از اعمال تحریم های آمریکاست.

با این حال به نوشته تلگراف آمار وزارت بازرگانی بریتانیا نشان می دهد صادرات بریتانیا به ایران در طول ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2016 در مدت مشابه سال قبل از آن بیش از 42 درصد رشد داشته است.

سرمایه گذاری پروژه آینده تلگراف توسعه بریتانیایی نوسازی بریتانیا ناوگان تحریم المللی زیربنایی میلیارد بازار فرودگاه گزارش نیازمند زیرساخت هواپیمای کنونی بازرگانی هوایی همچنین اسلامی روزنامه بنایی دلاری گزارشی جمهوری برنامه انعقاد کیلومتر