برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- دبیر انجمن راديولوژی ايران گفت: برخی افراد سودجو و فروشنده دستگاه های سونو گرافی ادعا می کنند مدرک دوره سونوگرافی را دو روزه می دهند، در حالی که رادیولوژیست ها در طول 4 سال این موضوع را فرا می گیرند.

مازندمجلس: وزارت بهداشتبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،وحید کریمی دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: انجمن رادیولوژی ایران در طول بیش از نیم قرن فعالیت سی و دو كنگره سالیانه برگزار كرده است كه در بیست سال اخیر این كنگره ها بصورت منظم و سالیانه برگزار شده است.
وی گفت: كنگره رادیولوژی ایران از بزرگترین همایشهای علمی كشور است و با هدف ارتقای علمی و به روزرسانی خدمات رادیولوژی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می شود.
کریمی از جمله محورهای اصلی سی و سومین كنگره رادیولوژی ایران را  تصویربرداری دستگاه عصبی،تصویربرداری مداخله ای سیستم عصبی ، تصویربرداری زنان و تصویربرداری سیستم  عضلانی اسكلتی عنوان کرد.
کریمی اظهار داشت: سطح خدمات رادیولوژی ارایه شده در كشور در مقایسه با استانداردهای جهانی از كیفیت بالایی برخوردار است و به جرات می شود گفت همه خدمات تعریف شده در تخصص رادیولوژی در كشورمان با سطح مطلوب ارایه می شود و متخصصان رادیولوژی در سراسر  كشور حتی درمناطق مرزی حضور دارند وامورات تشخیصی را مدیریت می كنند.
 وی همچنین افزود: در چند سال گذشته در امور خدمات مربوط به سونوگرافی و آموزش سونوگرافی درگیر مشكلاتی هستیم كه متاسفانه این مشكلات سلامت جامعه را شدیدا تهدید می كند.
وی در همین خصوص ادامه داد: برخی از متخصصان زنان بابت انجام سونوگرافی از بیماران تعرفه اخذ می كنند كه این كار كاملا خلاف قانون بوده و متخصصان زنان در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سونوگرافی نمی تواند بابت استفاده از سونوگرافی وجهی دریافت كنند و انجمن رادیولوژی بارها از وزارت بهداشت خواسته است  تا با تشدید نظارت اجازه بروز چنین تخلفاتی را ندهد ولی در عمل همچنان متخلفان از بیماران وجوه غیر قانونی اخذ می كنند  و باید از مسولان نظارتی پرسید كه چرا باتوجه به صراحت قوانین برخورد موثری انجام نمی شود. همچنان حقوق بیماران در سكوت نهادهای نظارتی پایمال می شود که از سمت وزارت بهداشت  هر از گاهی بخشنامه هایی صادر میشود كه نتیجه این بخشنامه ها حذف رادیولوژیستها  از چرخه تشخیص و درمان است.
به گفته کریمی حضور رادیولوژیست ها در چرخه تشخیصی -درمانی به مانند وجود جعبه سیاه در هواپیماست و رادیولوژیست ها جعبه سیاه خدمات پزشكی  هستند و باید از برخی سیاستگذاران پرسید كه هدفشان از حذف این جعبه سیاه چیست؟ و با حذف رادیولوژیستها مسولیت  آسیب هایی  كه به بیماران وارد می شود بر عهده كیست؟
دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت:شركتهایی  هستند كه برای فروختن دستگاه سونوگرافی اقدام به برگزاری كلاسهای سونوگرافی یك تا دو روزه می كنند و به بهانه دادن مدرك سونوگرافی هزینه های هنگفتی از پزشكان متخصص دریافت می كنند كه این كار خلاف قانون است. کریمی در پایان گفت: دربازآموزی های رشته های تخصصی متاسفانه برخی از نبود نظارت سو استفاده می كنند و ادعا می كنند كه در كلاسهای دو روزه یا چند ساعته مدارك بین المللی سونوگرافی ارایه می كنند .این قضیه نه تنها دور زدن قوانین آموزشی است بلكه به نوعی تمسخر و به ابتذال كشاندن علم و تخصص است. مگر می شود سونوگرافی كه خدمتی تخصصی است و متخصصان رادیولوژی در طول ٤سال اموزش بیمارستانی فرا می گیرند را در طول كلاس های دو روزه و چند ساعته اموزش داد. اغلب این قبیل  موارد متاسفانه در كنار باز اموزی های برخی رشته های تخصصی از جمله طب اورژانس و ..ارایه می شود و از مدیریت  كل اموزش مداوم وزارت بهداشت درخواست داریم اجازه ندهند در دوره های باز اموزی از این موارد خلاف قانون رخ دهد.  
رادیولوژی سونوگرافی خدمات كنگره بیماران ارایه متخصصان انجمن وزارت بهداشت کریمی دستگاه اموزش قانون تخصصی استفاده متاسفانه برگزار تصویربرداری  هستند رادیولوژیست بخشنامه كلاسهای رادیولوژیستها ساعته اموزی درمان قوانین جامعه نظارتی سالیانه سیستم مدیریت دریافت نظارت تشخیصی همچنان اجازه پرسید