برگزیده ها
چه کنیم که بازار گوشت گرفتار نوسان قیمت نشود؟

مازندمجلس: رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی گفت: در کشور ما، عدم توجه به حلقه های اولیه تنظیم بازار مهمترین دلیل ابتر ماندن تلاش ها برای تنظیم قیمت گوشت در بازار است.

مازندمجلس:فرهاد آگاهی در گفتگو با  خبرنگار مهر ضمن بررسی مشکلاتی که بازار گوشت قرمز را در  سال ۹۵ پرنوسان کرد، اظهار داشت: سال گذشته، بازار گوشت قرمز با شرایطی مواجه شد که متاسفانه علی رغم همه تلاش ها، مصرف کنندگان اسیر نوسانات قیمت شدند و رنج آورتر آنکه سمت و سوی این نوسانات، اغلب صعودی بود. و این موضوع باید از همینک مورد توجه سیاستگذاران مربوطه باشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که گوشت قرمز، پرهزینه ترین بخش از سبد غذایی خانواده ها محسوب می شود، پیاده سازی شرایط لازم برای دسترسی کلیه دهک های جامعه به این کالا، در همه کشورها یک مقوله حساس و حیاتی تلقی شده و بهمین جهت همواره مد نظر دولتمردان بوده است ولی در کشور ما، عدم توجه به حلقه های اولیه تنظیم بازار و عدم اشراف نسبت به زوایای تخصصی این موضوع، مهمترین دلیل ابتر ماندن تلاش ها برای تنظیم بازار بوده است.

به گفته آگاهی، تولید، واردات و حتی صادرات گوشت قرمز، یک پدیده بسیار پیچیده، چند بعدی و درهم تنیده است و از آن مهم تر این که جبران کسری بازار، یک مقوله زمان بر است و بهیچ وجه به این شکل نیست که بتوان کسری تولید کشور را در یک بازه زمانی یک یا دو هفته ای پوشش داد. بهمین جهت از ضروری ترین نیازهای اولیه برای موفقیت در تنظیم بازار این کالا، وجود آمارهای منطبق بر واقع نسبت به میزان ظرفیت تولید داخل و میزان سرانه مصرف گوشت قرمز است

تامین گوشت باید بر اساس آمار واقعی صورت بگیرد

آگاهی افزود: آنچه که در این میان حائز اهمیت و محل نقد فعالان اقتصادی است، آن است که آماری که وزارت جهاد کشاورزی بر آن تکیه می کند و از طریق آن می خواهد میزان مجاز واردات را زمانبندی کند، با آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران، اختلاف چند صد هزار تنی دارد. و طبیعتا زمانی که ورودی های سیستم تنظیم بازار، با واقعیت های جاری تطابق ندارد، تلاش برای برنامه ریزی به ثمر نمی نشیند و بلاخره این نابسامانی در بازار خودنمایی می کند.

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی ادامه داد: علاوه بر این، توجه به این نکته نیز ضروری است که گران شدن قیمت گوشت، به غیر از اینکه سفره خانواده ها را کوچک می کند، صنایع غذایی که در آن ها گوشت، ماده اولیه، فراورده های تولیدی آن ها است را نیز با مشکلات بسیار زیادی مواجه می سازد و در شرایطی که دولت به دنبال رونق بخشی به تولید و اشتغال است، این موضوع ناسازگاری مطلق دارد.

تغییرات پیاپی در تعرفه واردات، فعالان اقتصادی را زمین‌گیر می کند

وی اضافه کرد: سال ۹۵ شاهد تغییر متوالی تعرفه واردات گوشت بودیم، این در حالی است که هرگونه نوسان در تعرفه واردات این کالا، کلیه برنامه ریزی های بخش خصوصی را درهم می پیچد و این موضوع به مرور سبب خروج بنگاه های اقتصادی فعال در این عرصه می شود.

آگاهی ادامه داد: غافلگیر کردن تجار شناسنامه دار کشور، به هیچ وجه منطبق بر منافع ملی نیست و نتیجه آن، فرسودگی بخش خصوصی و ایجاد رانت و تقویت رانت خواری خواهد بود.

وی افزود: تجربه نشان داده که اگر برنامه ریزی ها منطبق بر داده های آماری درست صورت گیرد، بدون نیاز به تغییرات و تصمیمات لحظه ای و موسمی که فقط منافع گروه های خاص را تامین می کند، می توان نقطه توازن بخشی به بازار را برآورد کرد.

ساز و کار منسجم برای تعیین قیمت های جهانی نداریم

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی ادامه داد: برای کارآمد سازی تجارت خارجی کشور و بهره برداری حداکثری از فرصت های جهانی باید به گونه ای عمل شود که قیمت های بازارهای جهانی به صورت آنلاین مورد رصد قرار گیرد تا بهترین زمان برای خریدهای خارجی مشخص شود و جلوی اجحاف به واردکنندگان از سوی تولیدکنندگان خارجی گرفته شود

وی ادامه داد: ایجاد میز تعیین قیمت گوشت جهانی، یک ضرورت جدی برای بهینه سازی قیمت و زمان واردات است و باید هر چه سریعتر در این خصوص برنامه ریزی عملیاتی صورت بگیرد.

حمایت از تولید نباید منجر به افزایش قیمت گوشت شود

آگاهی تصریح کرد: یک رویکردی که در کشور ما وجود دارد این است که حمایت از تولیدکننده داخلی را به معنای جلوگیری از کاهش قیمت کالا در بازار تعبیر می کنند. بر پایه این باور برای اینکه از دامدار داخلی حمایت شود، تصور می کنند که باید قیمت گوشت از یک حد مشخصی پایین تر نیاید.

وی ادامه داد: این درحالی است که چنین مکانیزمی به کاهش شاخص مصرف گوشت قرمز در کشور منجر می شود که لطمات زیادی را در حوزه سلامت به دنبال خواهد داشت

گاهی افزود: اگر حمایت از مصرف کننده و تامین نیازهای وی، یک شاخص اساسی در نظر گرفته شود، به جای مانع سازی مقابل کاهش قیمت گوشت، باید به دنبال راهکارهای مناسب تر برای حمایت از تولیدکننده داخلی باشیم.

وی ادمه داد: واردات گوشت قرمز، را نباید در گفتمان رقابت با تولید این کالا تعبیر کرد. بلکه واردات گوشت قرمز می تواند بخشی از نیازهای بازار خصوصا در حوزه مصرف غیر خانواده ها را پوشش دهد

مشارکت تشکل ها، یک راه حل جهانی

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی در پایان با اشاره به نقش تشکل های تخصصی غیر دولتی تصریح کرد: دنیای فرا رقابتی امروز به این نتیجه رسیده که دولت ها برای دستیابی به هدفگذاری های توسعه، چاره ای جز این ندارند که به معنای واقعی از تجربه تخصصی و توان برنامه ریزی و کارشناسی تشکل ها بهره برداری کنند. آن ها باید عطش خود نسبت به تصدی گری را کنترل کرده و تفویض اختیار را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر تنظیم بازار گوشت، را یک وظیفه حاکمیتی بدانیم که دولت ها به منظور تحقق عدالت اجتماعی و اهدافی همچون حمایت از اقشار آسیب پذیر آن را دنبال می کنند، ولی این مسیر را می توانند با همکاری تشکل ها طی کنند.

بازار واردات ادامه حمایت تولید واردکنندگان برنامه تنظیم فراورده جهانی موضوع انجمن دنبال میزان افزود خارجی نیازهای منطبق تخصصی خانواده اقتصادی داخلی اولیه تعرفه آگاهی تامین ایجاد تجربه نتیجه گرفته تولیدکننده معنای تعبیر تصریح نباید برداری منافع تعیین فعالان غذایی مقوله بهمین نوسانات مواجه نوسان شرایطی بسیار زمانی زیادی تغییرات اینکه آماری ضروری واقعی خصوصی