برگزیده ها

مازندمجلس: برنی سندرز، سناتور آمریکایی در مصاحبه‌ای درباره علت مخالفتش با حمله موشکی اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی نظام سوریه گفت: من معتقدم آمریکا نباید خود را درگیر جنگ بی پایان خاورمیانه کند.

مازندمجلس: برنی سندرز که سناتور مستقل ایالت ورمونت است در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: کلید سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه این است که از اقدام یک جانبه علیه این کشور صرف نظر کرده و به جای آن تلاش کنیم روسیه و ایران را متقاعد کنیم که از حمایت از بشار اسد دست بردارند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از شبکه سی ان ان، سندرز گفت: مسلما بشار اسد باید کنار برود و داعش نیز باید شکست بخورد اما من نمی‌خواهم ببینم که آمریکا به یک جنگ بی پایان در خاورمیانه کشیده شود و زنان و مردان ما کشته شوند و چندین تیریلیون دلار از پول کشورمان خرج آن شود.

این سناتور که سال گذشته میلادی حضوری ناموفق در رقابت‌های ریاست جمهوری مقدماتی حزب دموکرات داشت به حضور نظامی مداوم کشورش در افغانستان و عراق اشاره کرد و گفت: آمریکا ممکن است به یک جنگ دیگر که به ضرر اولویت‌های داخلی خواهد بود، کشیده شود.

وی ادامه داد: ما باید شروع به توجه کردن به مسائل ضروری داخلی کنیم. جنگ عراق بدترین اشتباه در تاریخ معاصر آمریکا بود و منجر به بی ثباتی فراوان شد. ما نمی‌توانیم به انجام اینگونه اشتباهات ادامه دهیم.

سندرز درباره حمایت‌ها از حمله اخیر ترامپ به سوریه از جمله در داخل حزب دموکرات از سوی مقام‌های دولت اوباما گفت: اینکه آمریکا به سوریه حمله موشکی کرد و یکی از بزرگترین بمب‌هایش در افغانستان انداخت هیچ تاثیری برای مشکلاتی که نیازمند راه حل‌های دیپلماتیک و چند جانبه هستند، نخواهند داشت.

وی افزود: مساله مربوط به یک حمله موشکی و یک بمب بزرگی که در افغانستان می‌افتد نیست. چیزی که نیاز به آن داریم یک راهبرد است و این مستلزم مذاکرات فشرده‌ای است تا طی آن به روسیه بگوییم نمی‌توانند حامی دیکتاتوری باشند که در حال از بین بردن کل کشورش است. یک حمله قرار نیست کار چندانی برای این پروسه انجام دهد.

سندرز در عین حال گفت که معتقد است ترامپ فهمیده که باید برای مهار تهدید هسته‌ای کره شمالی با چین همکاری کند. آمریکا نباید از روی احساس و یک جانبه عمل کند.

با این حال سندرز ترامپ را عامل پیشرفت اخیر در خصوص مقابله چین با کره شمالی ندانست و گفت: این روندی بوده که قبل از روی کارآمدن ترامپ شروع شده بود.

او همچنین نسبت به تبعات احتمالی اقدام شتاب زده و یک جانبه در قبال کره شمالی هشدار داد و گفت: چین نقشی غیرقابل چشم پوشی برای دستیابی به یک نتیجه مثبت در این مساله دارد. چیزی که چین باید درک کند این است که آنها باید فشاری فوق العاده بر کره شمالی وارد کرده و با کل کشورهای آسیایی همکاری کنند و به کره شمالی بگویند که باید دست از تلاش‌هایش برای توسعه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای بیشتر بردارد. من فکر می‌کنم که چین قابلیت انجام این کار را دارد.


آمریکا سندرز شمالی ترامپ جانبه افغانستان سوریه ادامه مساله همکاری هسته‌ای داخلی موشکی دموکرات خاورمیانه نباید سناتور اقدام کشیده روسیه کشورش