برگزیده ها

مازندمجلس: حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه به بهانه استفاده از گاز شیمیایی در خان شیخون مورد انتقاد جدی قرار گرفت و ایران دور تازه رایزنی های سیاسی را برای دستیابی به حقیقت این حمله شروع و سازماندهی کرد.

مازندمجلس: رایزنی های دستگاه دیپلماسی درخصوص تحولات سوریه، سفر وزیر امور خارجه به مسکو ،نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه و در نهایت رونمایی از بیش از 40 دستاورد هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای، عمده ترین تحولات عرصه دیپلماسی در هفته گذشته بود.

علاوه بر حمله به پایگاه الشعیرات سوریه، آمریکایی ها بزرگترین بمب غیراتمی به وزن یازده تن را هم در افغانستان آزمایش کردند. به نظر می رسد این دو اقدام حاصل حضور دو لابی قدرتمند صهیونیستی و میلیتاریستی در دولت ترامپ است و می توان ادعا کرد فارغ از اظهار نظرهای ترامپ در سال های پیش رو، شاهد تنش آفرینی های نظامی آمریکایی ها در مناطق مختلف جهان خواهیم بود.

همانطور که آمریکا بدون هر گونه تحقیق و بررسی عوامل حمله شیمیایی، به پایگاه الشعیرات حمله کرد هم پیمانان آن در غرب بویژه انگلیس هم تلاش کردند درعرصه سیاسی بدون دستیابی به نتیجه متقن از عامل حمله خان شیخون، دولت سوریه را متهم و اقدامات بعدی خود را در این راستا ساماندهی کنند.اقدامی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل با وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی روسیه عملا ناکام ماند.

اما از دیگر سوی، دستگاه دیپلماسی با مقامات و همتایان خود در خصوص بررسی عامل واقعی حمله به خان شیخون رایزنی کرد و در انتهای هفته هم در سفری به مسکو به همراه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه وسرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به عنوان متحدان دولت قانونی سوریه در خصوص اتفاقات اخیر این کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.

محمد جواد ظریف دوشنبه هفته گذشته در تماس های تلفنی جداگانه با چند تن از همتایان خارجی خود از جمله فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه و نیز وزیران امور خارجه عمان، سوریه و الجزایر درباره مسائل منطقه ای و آخرین تحولات بحران سوریه گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با معاون نخست وزیر مجارستان هم ضمن محکوم کردن هر دو حادثه خان شیخون و حمله به پایگاه الشعیرات، گفت: سوریه پیشتر توسط سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی، خلع سلاح شده بود اما تروریست ها را خلع سلاح نکردند.

به گفته ظریف، سوری ها هیچ گاه گاز سارین نداشتند اما تروریست ها داشتند. از طرفی دولت سوریه در شرایطی نبود که نیازمند استفاده از سلاح شیمیایی باشد. نه نیاز سیاسی، نه نیاز نظامی داشت و نه عقل حکم می کرد و نه اساسا دارای سلاح شیمیایی هستند. در ماه های گذشته ارتش سوریه وضع خوبی داشت و معارضین در استیصال بودند.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اما اقدام آمریکا علاوه بر اینکه خلاف حقوق بین الملل است خطای بزرگتری داشت و آن اینکه بدون تحقیق انجام شد. این بعدها موجب سوء استفاده تروریست خواهد شد تا هر وقت در موضع ضعف قرار گرفتند، دست به چنین اقداماتی بزنند و پای دیگران را به منازعات باز کنند.

ظریف تاکید کرد: اگر تروریست ها احساس کنند با یک اتهام، آمریکا وارد عمل می شود؛ بازهم فجایع خود را تکرار می کنند.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که با موضوع آوارگان در منطقه مدیترانه، بویژه پناهجویان سوری برگزار شد، با غیرمسئولانه و خطرناک خواندن این تجاوز امریکا، آن را باعث تقویت تروریست ها و آوارگی تعداد بیشتری از مردم سوریه دانست.

سفیر کشورمان این اقدام را نقض فاحش اصول منشور سازمان ملل متحد و قواعد آمره و بنیادین حقوق بین الملل دانست که باعث تضعیف ابتکارات چندجانبه برای پایان دادن به تروریسم و افراطی گری در سوریه، بویژه اقدامات جاری سازمان ملل متحد می شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم هفته گذشته در تماسی تلفنی با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه پیرامون تجاوز موشکی ایالات متحده آمریکا به خاک سوریه گفت وگو و تبادل نظر کرد.

علی شمخانی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته مستقل تحقیق بین المللی به منظور روشن کردن ابعاد حادثه مشکوک شیمیایی در ادلب خاطر نشان کرد: با توجه به جمع آوری و انهدام سلاح های شیمیایی سوریه که در سال های گذشته و با ابتکار فدراسیون روسیه وتحت نظارت سازمان ملل انجام شد، به طور قطع این اقدام از سوی طرف ثالث و به منظور ایجاد بهانه برای حمله نظامی به سوریه صورت گرفته است.

ظریف در مسکو؛رایزنی های سه جانبه تهران، دمشق و مسکو

روز جمعه مسکو میزبان ولید المعلم و محمد جواد ظریف بود تا وزرای خارجه ایران ،روسیه و سوریه در خصوص تحولات سوریه تبادل نظر کنند.

وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست مشترک با همتایان روسی و سوری خود در واکنش به ادعاهای غرب مبنی بر کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی توسط دمشق، گفت:آنها به صدام اسلحه می دادند و اکنون ما (ایران) به عنوان تنها قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در دهه های گذشته، اعلام کردیم باید سعی شود، واقعه خان شیخون مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه آمریکا یکجانبه اقدام و (به سوریه) حمله کرد.

ظریف افزود: جامعه جهانی انجام اقدام های یک جانبه را قابل قبول ندارد، زیرا از آن ضربه خورده است. بنابراین چنین اقدام هایی را محکوم می کند. باید مشخص شود که اقدام خان شیخون چگونه صورت گرفته که مردم و کودکان قربانی شدند. ایران به عنوان کشوری که بسیاری از شهروندانش قربانی جنگ افزارهای شیمیایی اهدایی غرب به صدام شده است و هزاران نفر امکان تنفس معمولی را ندارند، می خواهد موضوع خان شیخون روشن شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حل بحران سوریه درباره راهکارهای سیاسی به عنوان موضع مشترک ایران، روسیه و سوریه، گفت: بر مبارزه با تروریسم تاکید می کنیم که امروز نه تنها در سوریه که در شهر سنت پترزبورگ روسیه، آلمان و دیگر کشورها هم قربانی می گیرد.

حمایت گروه 7 از برجام


به گزارش ایرنا وزرای خارجه کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، ژاپن و فرانسه موسوم به گروه7، هفته گذشته در پایان نشست دو روزه خود در شهر لوکا در شمال ایتالیا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کردند و از ایران خواستند که به تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی و مبارزه با تروریسم در منطقه کمک کند.

اعضای گروه7 در این بیانیه از ایران خواستند نقش سازنده ای در منطقه از طریق کمک به تلاش ها برای دستیابی به راه حل های سیاسی، آشتی و صلح در سوریه، عراق و یمن و سایر مناطق و همکاری در مبارزه با گسترش تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز ایفا کند.

رونمایی از دستاوردهای هسته ای

هفته گذشته و در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای، رئیس جمهوری از دو دستاورد سانتریفیوژ سنگ و پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر رونمایی کرد.

سانتریفیوژ سنگ از آن دسته سانتریفیوژهایی است که در حوزه نفت و اکتشافات، به منظور ارزیابی میادین نفتی، نمونه سنگی از این میدان موردنظر، نمونه برداری شده و با حرکت دورانی، پارامترهایی از جمله تراوایی نسبی و فشار مویینگی سیال درون نمونه را اندازه گیری می کند و از این طرق ویژگی های نفتی میدان را تخمین می زند.

طراحی، ساخت و تست پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر با کارفرمایی مدیریت بومی سازی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی است که ساخت این نوع پمپ کندانس دمای بالا برای اولین بار در داخل کشور و با هزینه یک چهارم قیمت نمونه خارجی انجام گرفت.

هفته گذشته همچنین از سه مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون در استان البرز، مرکز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین و پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس بهره برداری شد.


اتصال ماشین سانتریفیوژ IR8 به خط خوراک جهت تزریق گاز UF6، طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی فعال، طراحی و ساخت موتور الکتریکی سانتریفیوژ اولترا با سرعت ٨٠ هزار دور در دقیقه، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ سنگ، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ آزمایشگاهی، آماده سازی اولین پایلوت تحقیقاتی جداسازی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو، واحد خردایش و پرعیارسازی کانسنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند، طراحی و ساخت سیستم گمانه نگاری دیجیتال اسپکترال گاما برای تعیین پرتوزدایی در لایه های زمین، بهره برداری از مرکز تولید و توسعه رادیو داروهای سیکلوترون در استان البرز، تولید و توسعه رادیو داروها، سامانه لیزری ضد حساسه و ردیاب الکترونیک، طراحی و ساخت دستگاه طیف سنجی جرمی با روش شمایش گاما، تجهیزات مربوط به نگهداری آب سنگین، ارتقا کیفیت و خلوص آب سنگین تولید شده در پسابرجام، طراحی و ساخت مجتمع مجازی سوخت صفحه ای جدید راکتورهای تحقیقاتی و طراحی و تولید نسل اول تابلوهای بومی تغذیه و کنترل زنجیره های غنی سازی از جمله دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشور در سال ٩٥ است که در این نمایشگاه مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت.
سوریه خارجه روسیه گذشته اقدام شیمیایی طراحی تولید آمریکا شیخون سانتریفیوژ تروریست سیاسی تروریسم منطقه شورای عنوان تبادل امنیت توسعه قربانی تحولات دیپلماسی نمونه دستگاه همتایان تاکید برداری حمایت نماینده خارجی منظور پایان استفاده بررسی مبارزه اولترا کندانس پایگاه رونمایی وزرای گروه7 جمهوری جانبه الشعیرات مجتمع دستیابی بویژه مشترک تحقیق افزارهای نظامی نیروگاه بوشهر میدان البرز ساغند معدنی تحقیقاتی رادیو سنگین اورانیوم پرعیارسازی سیکلوترون اولین استان دستاوردهای خردایش انرژی حادثه مناطق ترامپ انگلیس اقدامات المعلم آمریکایی علاوه رایزنی برجام دستاورد فناوری گزارش تلفنی درباره گرفته ضرورت همچنین آلمان ایتالیا دانست تجاوز محکوم بحران اینکه الملل موضوع خواستند